وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در برنامه نبض مهمترین نقطه قوت طرح تحول نظام سلامت را رضایت مردم دانست و گفت در گام اول این طرح 80 درصد اهداف محقق شده است .

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، سید حسن هاشمی شب گذشته با حضور در برنامه نبض دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت، چالش های پيش رو و مهمترين برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشریح کرد.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف طرح تحول نظام سلامت در مرحله اجرا، عنوان کرد: مهم ترین نقطه قوت در این طرح رضایت مردم است؛ به ویژه آن دسته از افرادی که در حاشیه شهرها، شهرهای دور دست و مناطق محروم زندگی می کنند. این در حالیست که شاغلان حوزه سلامت، بیمه ها و تمام افرادی که در امر تولید دارو و تجهیزات پزشکی همکار حوزه سلامت محسوب می شوند نیز از اجرای این طرح ابراز خرسندی می کنند.

هاشمی تاکید کرد: این رضایتمندی بیانگر حمایت این افراد از مجموعه نظام است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح نقاط ضعف اجرای طرح تحول نظام سلامت، خاطرنشان کرد: تامین نشدن منابع مالی پایدار برای اجرای این طرح نقطه ضعف آن است. این موضوعی است که در سطوح کلان و در دولت و مجلس باید به آن توجه شود. امید که در قالب برنامه ششم و بودجه سال آینده این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تلاش برای کاهش پرداخت مردم از جیب در حوزه بیماران سرپایی

هاشمی در تشریح گام های اول تا چهارم طرح تحول نظام سلامت و میزان تحقق اهداف هر کدام، گفت: قدم اول در اجرای این طرح هدف گیری کاهش پرداخت هزینه ها و افزایش دسترسی مردم بود. در این گام تلاش کردیم پرداخت مردم از جیب در شهرها تا 6 درصد و در روستاها تا 3 درصد برای بیماران بخش بستری کاهش یابد. این موضوع محقق شده است و دولت همت کرده است تا این موضوع درسال آینده برای بیماران در بخش سرپایی نیز محقق شود. این در حالیست که پرداخت به متخصص در بیمارستان ها به 3 هزارتومان کاهش یافته است.

وی از توزیع حدود 3 هزار نفر متخصص سخن گفت و اظهار کرد: همچنین در حال ساخت کلینیک ویژه در سراسر کشور هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به گام دوم این طرح ادامه داد: در موضوع بهداشت هدف گیری اصلی توسعه شبکه خدمات بهداشتی بود. تا کنون در روستاها و حاشیه شهرها 9 میلیون نفر تحت پوشش شبکه خدمات بهداشتی قرار گرفته اند. تصور بر این است که تا پایان سال، تمام 11 میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین شهرها، خدمات بهداشتی قرار گیرند.

وی با اشاره به استقرار پزشک خانواده در شهر های زیر 20 هزار نفر عنوان کرد: تامین پزشک برای روستاییان در قالب پزشک خانواده صورت گرفته و شاهد افزایش اقلام دارویی به 400 قلم بوده ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقداماتی همانند اطلاع رسانی در مورد روغن پالم یا ایجاد کمپین کاهش مصرف روغن ونمک عنوان گفت: با وجود چنین موفقیت هایی متاسفانه در حوزه بیماری های غیرواگیر تا بحال کشور موفقیت چشمگیری نداشته است. بدون شک اقدامات موثر با هماهنگی تمام وزارت خانه های درگیر با هدایت رئیس دولت باید رخ دهد.

تحقق 80 درصد اهداف طرح تحول سلامت در گام اول

هاشمی ادامه داد: در این حوزه 9 وزیر، معاون اول رییس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی به تدوین سند پیشگیری از بیماری های غیر واگیر بر اساس برنامه سازمان بهداشت جهانی (WHO) پرداخته اند که امید داریم تا پیش از پایان سال اجرای آن آغاز شود.

وی با اشاره به این که در گام اول اجرای طرح تحول نظام سلامت 80 درصد اهداف محقق شده است، گفت: باید برای بیماران سرپایی، درمان نازایی، بهداشت دهان و دندان و حمایت بیشتر از بیماران صعب العلاج نیز اقداماتی انجام می شد که در این مورد نیاز به همراهی بیشتر بیمه ها است.

گام دوم طرح تحول در انتظار بوروکراسی اداری

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در اجرای گام دوم طرح تحول نظام سلامت، چهارماه از برنامه از پیش تعیین شده عقب هستیم، خاطرنشان کرد: قرار بود تا آخر شهریور تمام جمعیت حاشیه شهرها تحت پوشش شبکه زیرساخت خدمات بهداشتی قرار گیرند که به دلیل بوروکراسی اداری به تعویق افتاده است.

وی ادامه داد: با این وجود معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دید ما عملکرد موفقی داشته است. با ساختار سنتی که وجود دارد امکان خرید خدمت نیست. این در حالی است که در این مدت یک نیرو نیز حتی به ازای نیروهایی که بازنشسته شده اند، به مجموعه سلامت در کشور اضافه نکرده ایم.

ارزش گذاری نسبی خدمات بهداشتی با گام سوم طرح تحول

دکتر هاشمی همچنین به گام سوم اجرای این طرح یعنی ارزش گذاری نسبی خدمات اشاره کرد و گفت: دولت در این راستا اقدامات موثری انجام داده است. امید که در اعتبار سالانه به تعرفه های واقعی برسیم تا ارائه کنندگان خدمت و بخش خصوصی که علاقه مند به سرمایه گذاری هستند؛ با طیب خاطر فعالیت کنند. از سوی دیگر نیاز به حمایت های بیمه ای است تا مردم از جیب خود هزینه های درمان را نپردازند.

موفقیت وزارت بهداشت در اجرای گام سوم طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که در اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت بسیار موفق عمل شده است، گفت: در تهران وسعت کار و میزان خدمات مورد نیاز زیاد است لذا موفقیت ما در شهرستان ها به نسبت تهران بیشتر بوده است.
وی با ابراز خرسندی نسبت به این که در شهرستان ها زبان مشترک با ارائه کنندگان خدمت بخش خصوصی در حال شکل گیری است، عنوان کرد: همکاری بخش خصوصی با وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول نظام سلامت بیش از تصور ما بود. در حالی که به پزشکان طرحی اجازه احداث مطب را نداده ایم و گاهی نتوانسته ایم 8ماه حقوق ایشان را پرداخت کنیم، با این وجود همراهی این پزشکان در سطح بسیار مطلوب است.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره مقابله با تخلفات پزشکی عنوان کرد: وجود تخلف یا نبود آن نسبی است نمی توان ادعا کرد که به هیچ وجه تخلف وجود ندارد. مهم تناسب حساسیت ها با جرم صورت گرفته است. همانطور که تخلف برای تمامی صنوف رخ می دهد برای صنف پزشکی نیز متصور است.لذا نیازی به هیاهو و حاشیه سازی در این مورد نیست.

لایحه تناسب جریمه و جرم حوزه پزشکی در مذاکره با وزیر دادگستری

وی با ابراز تاسف نسبت به این که گاهی جریمه متناسب با جرم صورت گرفته تخصیص نیافته است، خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی نیز فرآیند رسیدگی به جرم صریح نیست. اما آنچه در این حوزه مربوط به وزارت بهداشت است قاطع و هماهنگ و در عین حال صریح است. در مورد تناسب جریمه با جرم نیز با وزیر دادگستری مذاکراتی صورت گرفته تا در قالب لایحه اقدام شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که برخی می خواهند وزارت بهداشت را مقابل جامعه پزشکی قرار دهند، گفت: پرده پوشی و عجول نبودن در قضاوت دستور دین است. لذا نباید درباره تخلف هایی که وقوع آنها محرز نیست جنجال به راه انداخت.
دکتر هاشمی با تاکید بر این که ارائه دهندگان خدمت در حوزه سلامت نیز باید از رضایت نسبی برخوردار باشند، ادامه داد: هر یک از بخش های حوزه سلامت مشکلات خاص خود را دارند این در حالی است که بسیاری از این افراد نتوانسته اند در موعد مقرر حقوق دریافت کنند. لذا با وجود اهمیت حفاظت از جان مردم نمی توان گفت بدون رفع این مشکلات می توان به این مهم دست یافت. زیرا این رابطه دو طرفه است.

وی با تاکید بر این که قطعا جامعه پزشکی خود را واسطه خدا و مردم برای حفاظت از جان آنها می دانند، اظهار کرد: در صورتی که بدهکاران حوزه سلامت به موقع بدهی های خود را پرداخت کنند، بدون شک تعداد بسیار زیادی از جامعه پزشکی به قوانین موجود عمل می کنند.

توسعه و تجهیز بیمارستان های آموزشی با اجرای گام چهار طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح گام چهارم طرح تحول نظام سلامت به آغاز این طرح از مهرماه اشاره و عنوان کرد: برای اجرای این طرح برنامه ای با 12 بسته از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت تدوین شده است که با اجرای آن شاهد تحول در حوزه های مختلف آموزش پزشکی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این صورت طول دوره و محتوای دوره های تخصصی تغیر می کند، تخصص های جدید راه اندازی شده و تجهیز و توسعه بیمارستان های آموزشی نیز در دستور کار قرار می گیرد. همچنین برخی از رشته هایی که مورد نیاز نیست، محدود می شود.

رفع نیاز استان های محروم به پزشک با اجرای طرح بومی گزینی

دکتر هاشمی با بیان این که بر اساس آمایش سرزمین صورت گرفته، توسعه نیافتن رشته های دندان پزشکی، داروسازی و پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، اظهار کرد: در مقابل به کیفی سازی این رشته ها می پردازیم.
وی با اشاره به اجرای طرح بومی گزینی عنوان کرد: بر اساس این طرح هر شخص در هر استانی که تحصیل می کند تا 15 سال باید در همان استان به ارائه خدمت بپردازد در مقابل آن دسته از افرادی که به صورت آزاد شرکت می کنند، سهمیه شان تغییر نمی کند لذا تا 6 سال افزایش ظرفیت را خواهیم داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با اجرای این طرح سه سال پس از اتمام دوره اولین گروه از فارغ التحصیلان، نیاز استان های موجود در این طرح به پزشک برطرف می شود.

وی با اشاره به دلایل محقق نشدن برخی از بخش ها در طرح تحول نظام سلامت، گفت: توقعات نسبی است. اما تا زمانی که زیرساخت ها تکمیل و ساماندهی نشود نمی توان گفت به موفقیت قطعی دست یافته ایم . با این وجود در گام اول کاهش هزینه ها با وجود افزایش دسترسی به پزشک را داشته ایم. این در حالی است که تعداد تخت های بیمارستانی عادلانه نیست.

دکتر هاشمی تاکید کرد: موفقیت در حوزه پیشگیری و ساماندهی مواردی همانند کاهش استفاده از دخانیات، اعتیاد، چاقی، دیابت که در آنها با کاهش مواجه نبوده ایم نیاز به عزم ملی و همکاری های بین دستگاهی است.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =