بحث داغ مطبوعات روی آنتن سیما / انتظامی: پس از برجام دوران تحریم‌ها تمام شد

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با حضور در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری درباره نمایشگاه مطبوعات و حضورنیافتن برخی از رسانه‌ها در این نمایشگاه توضیح داد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بخشی از این برنامه عبدالله گنجی مدیر مسئول جوان در ارتباطی تلفنی درباره عدم حضور رسانهاش در نمایشگاه با جدا کردن خود از رسانه های 8گانه‌ای که از نمایشگاه انصراف دادند و برخی برخوردهای انضباطی را دلیل انصراف می دانند، گفت: «واقعیت این است که ما نسبت به مواجهه حاکمیتی وزارت ارشاد انتقاد داریم. در سال گذشته این انتقادات را پیگیری کردیم و نتیجهای نگرفتیم. ما تبعیض را در حوزه حمایتها میدانیم چرا که دولت یارانه بخشی از رسانهها را قطع کرد و در بخش آگهیهای دولتی سهم ما را به یک ششم تقلیل دادند.»

او افزود: « من شخصا این موضوعات را پیگیری کردم و نتیجه نگرفتیم. البته تصمیمات فراتر از معاونت مطبوعاتی و مربوط به دولت است و از آنجایی که ما نتیجه نگرفتیم، گفتیم شاید این اعتراض صنفی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.»

در پاسخ به این سخنان اما حسین انتظامی اظهار داشت: «نمایشگاه مطبوعات یک گردهمایی سالانه خانواده مطبوعات است در نتیجه این که کسی اعلام کند من به این جشن نمیآیم یعنی حضور در خانواده را منتفی میکند. ما نقش سرایدار این خانه را داریم و دولت خود را هیچ وقت نباید مالک بداند، اگر ما به سرایدار خانه اعتراض داریم شب به خانه نمیرویم؟ باید از این جشن خانوادگی استقبال کرد و اگر اعتراضی هم هست همان جا مطرح شود.»

او همچنین در مورد یارانههای دولتی و معیار تخصیص آن نیز اظهار داشت: «رویکرد عمومی دولت عقبنشینی به نفع بخش خصوصی و به نفع صنوف است. دولت بیخود در طی این مدت فربه شده است و خیلی از کارها عملا باید به صنوف واگذاری شود. در این عقبنشینی دولت نباید خودش را رقیب بخش خصوصی بداند و فقط سیاستگذاری کند.»

معاون مطبوعاتی ادامه داد: «وقتی چنین دولتی چنین رویکردی دارد معنایش این است که اولا با رسانههایی که به نام دولت میخواهند وارد شود مقابله کند. من سالیان سال هم در روزنامه همشهری و هم در روزنامه جام جم مسئولیت داشتم و جنس این نوع کار مطبوعاتی میشناسم، ولی وقتی دولت میگوید میخواهم عقبنشینی کنم به معنای این است که امکانات رانتی را کنترل کند یعنی بگوید چون دستگاههای دولتی امکان دمپینگ دارند یارانه به آنها اختصاص نمییابد. دولت طی دوسال گذشته به هیچ کدام از نهادهای دولتی مجوز روزنامه یا خبرگزاری نداده است.»

عبدالله گنجی نیز پاسخ داد: «صحبت ایشان این است که مجوز ندادیم، مسئله ما مجوز نیست. ایشان میگویند ما دولت حداقلی هستیم و ما معتقدیم این ادبیات جمهوری اسلامی نیست، ادبیات لیبرالیستی است. ممکن است تعبیر دولت این باشد رسانههایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند دیگر امتیازی نداشته باشد ولی این بررسی نشده و این تصمیم از پیش گرفته شده  و اقناعی هم صورت نگرفته است.»

انتظامی نیز گفت: «تمام نشریاتی که متعلق به دولت هستند یا به بخش عمومی و نهادهای حاکمیتی تعلق دارند، در این قاعده قرار میگیرند. مثلا فرض کنید ما الان روزنامه جام جم را داریم که از بودجه صدا و سیما بهره میگیرد و مدعی نیست که یک رسانه خصوصیست. روزنامههای کیهان و اطلاعات از بخش عمومی بودجه می‌گیرند، روزنامه قدس متعلق به آستان قدس رضوی است و روزنامه  شهروند هم متعلق به هلال احمر است. بنابراین ما برای تمیز رسانههای دولتی از غیردولتی به اساسنامهها توجه کردیم. مثلا روزنامه جوان متعلق به بسیج مستضعفین است و مسئولش را آن نهاد انتخاب میکند، در نتیجه خصوصی نیست.» 

او همچنین خطاب به مجری که از لفظ تحریم برای عدم حضور برخی رسانهها استفاده کرده بود گفت: «خواهش میکنم اصطلاح تحریم را به کار نبرید چون برجام نشان داد که دوران تحریم‌های ظالمانه گذشته است.»

مجری برنامه هم از به کار بردن این کلمه عذرخواهی کرد و آن را سهوی خواند. 

امسال بالغ بر 700 رسانه در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند و دو روزنامه، دو خبرگزاری و 4 سایت خبری نیز از حضور در نمایشگاه انصراف دادند.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =