این دیگر از عجایب روزگار ماست که دولت در برگزاری یک جایزه سهیم باشد و حتی هزینه هم بکند اما خودش در اختتامیه حاضر نشود و به نوعی با این رفتار بخواهد نشان بدهد که به «چیزهایی» اعتراض دارد.

علی عباسی: شب میلاد پیامبر(ص) نهمین دوره جایزه ادبی شهید غنی‌پور در حوزه هنری برگزار شد و علی القاعده و از آنجا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حامیان اصلی این جشن است و هر سال یا وزیر و یا معاون فرهنگی وزیر و گاه هر دو در این جشن شرکت می‌کنند، باید یکی از مسئولان وزارت فرهنگ در این شب در حوزه هنری آفتابی می‌شد اما نشد.

حرف و حدیث‌های زیادی برای این عدم حضور و بی‌محلی دولتی ها به این جشن شنیده می‌شود. امیرحسین فردی، دبیر جشنواره و از مدیران کهنه‌کار موسسه کیهان که سالهاست دغدغه کادرسازی و تولید رمان فاخر برای انقلاب را داشته، در سخنان خود در اختتامیه اشاره‌ای ظریف به نبود مدیران وزارت ارشاد داشت و گفت: من کسی از مسئولان را در این جمع نمی‌بینم! و این در حالی بود که سالن مملو بود از اهل فرهنگ و نویسندگان پیر و جوان و علاقمندان به حوزه ادبیات.


با این حال شاید حرف‌های تند فردی در خصوص جوایز ادبی و تاکید بر اینکه چرا در جشن‌های سالانه کتاب، ادبیات مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و کتاب سال ادبیات انتخاب نمی‌شود و توضیح وی مبنی بر «سیاست‌گذاری‌های غلط» برگزارکنندگان و نوعی تنگ‌نظری برای عدم انتخاب کتاب سال یکی از دلایل دلگیری مسئولان وزارت ارشاد از او و نیامدن به جشن کتاب سال شهید غنی‌پور باشد.


یکی دیگرد از دلایل این عدم حضور که گفته می‌شود قوی‌تر از دلیل اول است؛ انتخاب خود کتاب سال بدر جشن مذکور است؛ جایزه شهید غنی پور در بخش رمان بزرگسال به کسی رسیده است که شدیدترین انتقادات را نسبت به حوزه فرهنگ در دولت نهم و دهم داشته است؛ جایزه کتاب سال به رضا امیرخانی به خاطر رمان «بیوتن»" داده شد. نویسنده‌ای که علاوه بر اعتقاد به نبودن یک فرد فرهنگی حتی در 40 خانه در همسایگی دولت، معتقد است جایزه های دولتی در یک مافیای پنهان توزیع می‌شود و مدیران فرهنگی دولتی نیز با استفاده از «نفت» می‌خواهند فرهنگ را حمایت و هدایت کنند برای همین جایزه‌ها نه اعتباری برای نویسنده و نه اعتباری برای اثر خلق شده یک نویسنده دارد و تنها مفری است برای هزینه نفت!

حالا و در چنین شرایطی جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور به رضاامیرخانی رسیده است...آیا به نظر شما باید مسئولان وزارت فرهنگ در جشن اختتامیه این جایزه، حاضر می‌شدند؟!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 47640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =