معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، با ابراز تاسف از عرضه برخی اقلام دارویی و مکمل های قاچاق و غیر مجاز از سوی برخی عطاری ها گفت: عطاری ها فقط مجاز به عرضه گیاهان دارویی بصورت فله ای هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از وب دا ،  دكتر رضا محمدي افزود: متاسفانه مراكز مذكور محلي جهت عرضه داروهايي مانند متادون، داروي سقط جنين و مكمل هاي قاچاق و غير مجاز ، داروهاي محرك جنسي ، لاغري و چاقي شده اند كه تاكنون مشكلات جسمي نيز براي مصرف كنندگان آنها به همراه داشته است.
وي در ادامه به مردم توصيه كرد: محل عرضه دارو تنها دارو خانه ها هستند لذا از تهيه هرگونه دارو از عطاري ها جدا خودداري نمايند.
دكتر محمدي، از انجام بازرسي هاي منظم با همكاري تعزيرات حكومتي، اصناف عرضه لوازم آرايشي و بهداشتي ، سازمان صنعت معدن و تجارت، اماكن نيروي انتظامي و جمع آوري اقلام قاچاق و غير مجاز مصرفي خبر داد و افزود: متخلفين در صورت عدم توجه به تذكرات به مراجع قضايي معرفي و برابر قانون با آنان برخورد مي شود.
وي با بيان اينكه، هم اكنون جهت پاسخگويي به سوالات دارويي خطوط ارتباطي ۳۳۳۳۵۵۱۱، ۳۳۳۴۲۴۱۳ و سامانه ۱۴۹۰ ، فعال مي باشد افزود: همچنين آموزش هشت هزارو ۴۰۰ نفر ساعت تكنسين هاي هاي داروئي ، ماماها و پرسنل شاغل در داروخانه ها از جمله اقداماتي است كه در راستاي بهبود وضعيت مصرف دارو و كاهش خطرات احتمالي مصرف اشتباه داروها صورت گرفته است.
وي بيان داشت: همچنين در حال حاضر مركز APR با همكاري ۱۷ نماينده در بيمارستان ها و شبكه هاي تابعه نسبت به بررسي عوارض ناخواسته دارو فعاليت نموده و تاكنون ۶۵ مورد گزارش به سازمان غذا و دارو ارسال گرديده است.
دكتر محمدي در ادامه، ميانگين مصرف اقلام دارويي در استان را ۱/۳ اعلام كرد و افزود: اين رقم در كشور ۲۴/۳ مي باشد.
وي در ادامه، تعداد داروخانه هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي استان را ۹۰ مورد اعلام كرد و افزود: از اين تعداد نه مورد بصورت شبانه روز به هم استانيان خدمات ارائه مي نمايند.
دكتر محمدي تصريح كرد: همچنين اين معاونت تامين داروي هفت بيمارستان در سطح استان را برعهده دارد.
به گفته وي، هم اكنون هشت شركت هاي دارويي در استان مستقر مي باشد.
دكتر محمدي با اشاره به وظيفه نظارتي اين معاونت در حوزه توزيع دارو افزود: در اين راستا بيش از ۱۹۰ مورد بازرسي از داروخانه ها و ۱۴ مورد نيز از شركت هاي داروئي استان انجام شده است.
وي با اشاره به تامين داروي بيماران در بيمارستان در قالب يكي از بسته هاي خدمتي برنامه تحول نظام سلامت افزود: در اين راستا نيز تامين دارو و تجهيزات مصرفي بيماران بستري بر اساس فارماكوپه هر بيمارستان و بدون لزوم مراجعه بيماران به خارج از بيمارستان جهت تهيه دارو و تجهيزات مصرفي انجام و پيگيري كمبودهاي دارويي و ارائه گزارش ماهانه به شركت هاي دارويي و سازمان غذا و دارو بصورت منظم و مستمر در حال انجام مي باشد.
وي از تهيه و تدارك داروهاي مورد نياز بيماران خاص شامل بيماران MS، هموفيلي، تالاسمي، دياليزي و سرطاني در سطح استان خبر داد و افزود: مبلغ هشت ميليارد ريال طي يكسال اخير از طريق معاونت غذا و دارو به بيماران بي بضاعت خصوصا بيماران سرطاني در پرداخت هزينه دارويي كمك گرديده است.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي استان همچنين از فعاليت كميته تجويز و مصرف منطقي دارو در اين استان خبر داد و اظهار داشت: پردازش بيش از دوميليون و ۵۰۰ هزار عدد نسخ پزشكان از طريق نرم افزار پردازش نسخ و ارسال نتايج به پزشكان بخشي ديگر از فعاليت هاي اين معاونت در سال جاري مي باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =