محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در برنامه تلویزیونی روزآمد درباره جزییات وام 25 میلیون تومانی خودرو توضیح داد.

به فاصله دو روز بعد از اجرای تخصیص وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو، محمدرضانجفی منش درباره نکات ابهام آمیز اجرای این طرح به مواردی اشاره کرد که مورد پرسش بسیاری از شهروندان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو در برنامه تلویزیونی روزآمد که هر صبح از شبکه پنج سیما پخش می شود در واکنش به این پرسش که آیا فکر می کردید استقبال از وام 25 میلیون تومانی خودرو صورت گیرد، به این شکل توضیح داد:« واقعیت قضیه این است که ما احتمالش را می دادیم و قبلا هم گفته بودم. علیرغم نظر برخی که دوست داشتند در جهت منافع خارجی ها صنعت خودرو به زمین بخورد و گرفتار شود خوشبختانه دولتمردان ما متوجه عمق قضیه شدند و دست به کار شدند و آن نسخه ای که توافق کرده بودیم را بخش اولش را انجام دادند.»  

او همچنین درباره اینکه چه اتفاقی افتاد که یکباره مدت زمان بازپرداخت وام خودرو از 7 سال به 4 سال رسید، گفت:«بانک ها که طرف خودروسازان بودند گفتند ما 4 سال 4 سال از شما قبول می کنیم. یعنی 4 سال اول را پرداخت کنید بعد بیایید مابقی را پرداخت کنید. برای خودروسازی که نیاز به پول داشت تا چک هایی که از مردم می گیرد و 2 درصد هم روی آن می گذارد و از بانک می گیرد این موضوع قابل توجه است. بنابراین نمی توانست هفت سال باشد. اگر بانک 7 سال را قبول کند تا درجا خرید دین کند آمادگی آن موجود است.»  

نجفی منش ادامه داد:«اگر بانک ها قبول کنند 7 سال خرید دین کنند از نظر خودرسازان آمادگی وجود دارد.»

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو در پاسخ به پرسشی پیرامون میزان سود برای وام 25 میلیونی خودرو نیز به این شکل توضیح داد:« سود 16 درصد در سال است. اینکه بازپرداخت به 4 سال رسیده مفید است چرا که وقتی 4 سال شود سودی که مصرف کنندگان پرداخت کنند حجمش کمتر است. معادل 4 سال سود پرداخت می کنند.» 

نجفی منش در بخش دیگری از گفته های خود دلیل اینکه فقط متقاضیان می توانند از چک برای دریافت وام استفاده کنند را مطرح کرد:« ما قانون چک داریم ولی قاتون سفته نداریم. اگر کسی مبلغ چک را پرداخت نکند یا عقب بیفتد برای آن قانون قوی وجود دارد که تا 7 سال طرف نمی تواند حساب را باز کند. ممکن است برخی بخواهند بیایند و از این طرح سو استفاده کنند که به این منظور چک محکم تر است.» 

او افزود:« اکثر مردم دست چک دارند و اگر نداشته باشند می توانند از دوستی، آشنایی یا کسی بگیرند. باید ضمانتی برای بازپرداخت پول وجود داشته باشد.»  

بر اساس گفته های نجفی منش قانون گذار اعلام کرده تا 80 درصد وام می دهند و بر این اساس یعنی باید حداقل 20 درصد پول نزد متقاضی برای دریافت وم وجود داشته باشد. 

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در واکنش به اینکه عده ای می گویند چگونه است که شهروندان راضی به خرید خودرویی حدودا 20 میلیون تومانی به قیمت 40 میلیون تومان شده اند، گفت:« این موضوع از آن چیزهای غلطی است که می گویند. اگر در بازار بروید پولی بگیرید متاسفانه سود های 40 تا 50 درصد وجود دارد. اگر کسی می خواهد این سود را ندهد بیاید نقد بخرد. هیچ مانعی برای خرید نقد وجود ندارد. متاسفانه نرخ سود سپرده بانکی در کشور ما بالاست.»  

مدت زمان تخصیص وام 25 میلیون تومانی خودرو موضوع دیگری بود که نجفی منش درباره آن گفت:« آنگونه که آقای پورمحمدی در جلسه گفتند قرار است 20 درصد منابع بانکی را تخصیص را به خرید کالاهای با دوام اختصاص دهند تا به دنبال آن صنایع به حرکت بیاید و کارگرانی که متاسفانه به خاطر رکود از کارشان کنار گذاشته شدند به محل کار برگردند و ایجاد اشتغال بیشتر شود. من تصورم این است که اگر حرکت خوب جواب داد دولت باز هم بتواند کار انجام دهد.»  

 

3939

کد خبر 477320

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    224 8
    این بابا خودش فهمید چی گفت ؟
    • مهدی IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
      0 0
      یکی این جمله ایشونو معنی کنه .... این موضوع از آن چیزهای غلطی است که می گویند. اگر در بازار بروید پولی بگیرید متاسفانه سود های 40 تا 50 درصد وجود دارد؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    215 5
    کجا 50/درصد سود میگیرند واقعا کسی میرد پراید40میلیونی بگیرد
    • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
      1 0
      خرید ماشین نو به چه قیمت؟
  • خاطره IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    281 1
    یادم میادم حدود13سال سن داشتم سال 54باپدرم ازشهرستان اومده بودیم رفتیم کارخانه ایران ناسیونال قصدمون خریدنبودچون پدرم نقدینه خیلی کم داشت اگراشتباه نکنم پیکان صفر 18 هزارتومن بودمدیرفروش وقت به پدرم گفت چقدرپول نقدی میتونی بدی پدرم گفت 800تومن نگذاشتندمادست خالی بیاییم یکدستگاه صفربهمون تحویل دادندنه چکی نه سفته اعتباری دادندوپدرم هم طی چندسالاقساطش راپرداخت کرداین هم ی خاطره
  • ایرانی A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    افرین...... این همه سال شرایط لیزینگ با وام ۲۴ و ۲۸ درصدی وجود داشت کسی صداش در نیامد که این گرون فروختنه اما دولت به نفع مردم چنین وام کم بهره و طولانی رو ارائه کرد همه سر و صدا کردن این حرف ها آخرین تلاش یک کمپین شکست خورده هست
    • رضا A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
      اون موقع قیمت خودرو اینقدر بالا نبود همون لیزینگ ها الان هم فعال هستند و دارن خودرو خارجی میفروشن مردمم میخرن به دلیل کیفیتش اما خودرو داخلی واقعا بی کیفیته خودرویی که حتی یک بارهم تست نمیشه و از خط تولید میاد بیرون و دنده عقب نداره این وام اخیر هم چندان سود پایینی نداره کافیه شما به جای نرخ سود سالانه نرخ مجموع رو در نظر بگیری که خیلی بیشتر از اون 24 درصد لیزینگ در میاد
    • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
      155 6
      شما از خودروسازان نیستید عایا
  • hadi IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    معلومه این اقا دفاع میکنه باید دید چند در صد به ایشان مبرسه.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    من موندم و جای سواله واسم که واقعا مشکل رکودمون که 3تا از آقایون وزیر ازشون یاد کردن فقط همین خودرو بود.یعنی با این وام 25 میلیونی از رکود خارج میشیم.وامی که بعد 47 سال باید بیش از 78 میلیونشو پرداخت کنیم یعنی یه پراید در میاد 29 میلیون.واقعا نمیدونم باید خوشحال بود یا تاسف خورد. خبرآنلاین هیچوقت پیامای منو نمیزاری
  • فرهاد IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    0 0
    داستان چی شد اصلا معلوم نشد قضیه چیه
  • بی نام IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    0 0
    جمع کردن سود 4 سال و مقایسه قیمت نقد با قیمت قسطی خودرو که پراید 40 تومن میخریم بی انصافیه چون کسی که پول داره و پولشو در بانک سپرده گذاری کنه و خودرو قسطی بخره 4 درصد سود سالیانه نصیبش میشه حالا بی کیفیتی و لگن بودن خودرو ها هم کاملا قبول داریم پس اگر دولت به خاطر اینکه تولید داخلی کمکی به مردم کرد اینقدر تبلیغ منفی نکنید با چند تا چک صاحب خودرو میشید تازه اگه بخواهی همین وام را از بانک بگیرید باید 2 ضامن و سود 24 درصد بدهید . واقع بین باشید. تا تولید و مدیریت صحیح نباشد کیفیت تغییری نمیکند ما باید خواهان کیفیت خودرو های داخلی باشیم و مدیران لایق در یان بخش ، کار از جای دیگه خرابه
  • احسان A1 ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    0 0
    من به کمپین کاری ندارم اما ایشون می فرمایند چک قابل وصول است ولی سفته قابل وصول نیست در حالی که از منظر قانون چکی که در تاریخ غیر از تاریخ خود چک صادر شود خلاف مقررات است و فقط سفته است که می تواند تعهد آینده داشته باشد و به طور یقیق هم خریداران هم خودرو سازان هم بانکها با این کار خلاف قانون دارند انجام می دهند اینهم از بسته اقتصادی دولت بنظر من که دولت اگر بودجه ای می دهد باید خودش هم بر عملکرد هزینه کرد بودجه نظارت داشته باشد نه اینکه هر روز یه چیز اعلام کنند این کار به وجه دولت هم ضربه وارد می کند.
  • بهزاد RU ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    0 0
    اصلا مسئله نحوه ی پرداخت و وام و این حرف ها نیست . خودروسازان کوچه غلط می دهند و عده ای هم باورشان شده که اتفاق مهمی افتاده . عمده مسئله در مورد خودرو داخلی کیفیت نازل آن است نه نحوه ی پرداخت پول خریدش که البته در صورت خرید و پرداخت اقساط بعد از 4 سال شما پول مازاد برای اتومبیلی پرداخت کرده اید که حالا قیمتش نصف شده و کلی هم برای تعمیرش هزینه کرده اید و این که اصلن چنین هزینه ای برای خودرو داخلی معقول نیست و گر نه من خود ترجیح می دهم خودرو وطنی بخرم . من در سال 93 یک پژو تیپ 5 فول خریدم به قیمت 41 میلیون از بازار و خدا را شاهد می گیریم حدااقل یک سوم وسائلش را عوض کرده ام و باقی هم در نوبت تعویض اند .
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    0 0
    از همان ابتدا هم کمپینی در کار نبود. بازار و قدرت مالی پایین مردم داشت کار خودش را میکرد.بیشتر رسانه ها جنبه ی کمپین دادند به خرابی بازار. ایرانی ها اگر اهل کمپین بودند وضعشان این نبود. فقط تصور کنید اگر با این طرح هم کسی استقبال نمیکرد از خرید خودرو چه اتفاقی می افتاد؟ همه ی صنایع اعم از نفت و گاز و پتروشیمی و مسکن و... نابود شده اند مانده بود همین خودرو آن هم نابود میشد اما خودرو سوگولی حکومت است و به این راحتی اجازه نابود شدنش را نمیدهد

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین