ایرنا به نقل از مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت : به منظور رونق اقتصادی در حوزه صادرات باید رقابت منفی موجود در این عرصه حذف و نگاه به منافع ملی نسبت به شرکتی در اولویت باشد.

محمد رضا مودودی در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: در حوزه صادرات بیش از اینکه خارجی ها رقیب نخست کشور باشند، شرکت های داخلی با یکدیگر رقابت می کنند.

وی اضافه کرد: در این زمینه تعرفه 100 درصدی کشور عراق بر سیمان صادراتی ایران نمونه ای از پیامدهای رقابت منفی موجود میان شرکت های صادرکننده سیمان است، این درحالی است که تعرفه دولت عراق برای سیمان ترکیه 15 درصد است.

مودودی بدون توضیحات بیشتر در این زمینه بیان کرد: وقتی اعتراض خود را نسبت به افزایش میزان تعرفه سیمان صادراتی ایران به دولت عراق اعلام کردیم آنها دلیل این افزایش و خرابی بازار هدف را عامل های ایرانی عنوان کردند.

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآورشد: همچنین طرف های عراقی اعلام کردند نمی توانیم صنایع داخلی خود را به واسطه رقابت های منفی ایجاد شده در حوزه صادرات سیمان ایران از بین ببریم.

وی یادآورشد: درسال گذشته ایران کشور نخست در عرصه صادرات سیمان بود ولی در این حوزه هیچکدام از منافع ملی و شرکتی رعایت نشد و نتوانستیم در عرصه بین المللی جایگاه خود را تقویت کنیم.

وی بیان کرد: این تفکر در بیشتر صنایع صادراتی کشورنیز در حال رخ دادن است و باید برای آن یک راهبرد اساسی و مشخص تهیه کنیم که در این زمینه باید فعالان حوزه صادرات کمک کنند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حتی برخی بازارهایی که هم اکنون داریم نیز به دلیل نبود ثبات و امنیت در برخی از کشورها بویژه کشورهای همسایه است که امنیت و ثبات کشورهای یاد شده به وضعیت مطلوب برگردد، این بازارها را نیز از دست خواهیم داد.

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران اظهارکرد: ایران در 10 سال گذشته نزدیک به 60 درصد بازار داروی افغانستان را در اختیار داشت اما هم اکنون این میزان به کمتر از 5 درصد رسیده است.

وی یادآور شد: اگر نگاه به حوزه صادرات شرکتی و استانی باشد هیچ وقت قادر به تضمین بازار هدف خود نخواهیم بود.

مودودی، با بیان اینکه مسیر همسویی با دنیا در کشور طی نمی شود افزود: درعصر کنونی 80 درصد کالاهای صادراتی دنیا فرآورده های دیجیتالی و خدمات فناوری نوین هستند ولی سهم صادرات ایران هنوز شامل مواد اولیه، محصولات معدنی، محصول سنتی و موادخام است

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =