به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با انتقاد از ضعف مدیریت در تقسیم آب کشت پاییزه شرق، گفت: بارها گفته‌ایم به جای دریچه‌های فلزی کانال‌ها که قابل کندن و شکستن است و حتی باز کردن قفل آن نیز اصولی و عادلانه انجام نمی‌شود، باید از سیستم و سازه‌های قدیمی "لَت و مَقسَم" که به طور خودکار آب را برای مزارع تنظیم می‌کرد استفاده شود.

مجید جابر در این زمینه اظهار کرد: بخش بن رود به مرکزیت شهر ورزنه حدود 28 هزار هکتار زمین مستعد کشت دارد و حقابه آن در طومار منسوب به شیخ بهایی حدود سه سهم تدوین شده است.

وی افزود: دو صحرای دیزی و کِره آخرین مزارع در سند تقسیم نامه آب زنده رود است که طبق روال قانونی و تاریخی باید آب رودخانه نخست به این دو صحرا برسد، آبگیر شود و سپس برداشت‌های آب از بالا تا پایین دست برای کشت و کار شروع شود.

نایب رییس شورای شهر ورزنه، خاطر نشان کرد: قرار بود آب رودخانه به مدت 28 روز برای غله کاری شرق اصفهان از پانزدهم آبان ماه باز شود که طبق روال طبیعی پس از بازگشایی، آب باید پس از سه روز یعنی در هیجدهم آبان ماه به مزارع ورزنه می‌رسید، اما پس از پنج روز آب وارد مزارع بن رود شد که هنوز آبیاری با آن شروع نشده است.

جابر با بیان اینکه این تاخیر، زمان بهره برداری از آب را برای این بخش کاهش می‌دهد، تصریح کرد: خواستار تشکیل پلیس آب به عنوان نهادی مردمی و غیر دولتی هستیم، چرا که شرکت میراب زاینده رود و مدیران آن نظارت درستی بر تقسیم آب ندارند.

وی تصریح کرد: پلیس آب به جای دولت از مردم حقوق می‌گیرد و با تلفن و سفارش برخی افراد دستور باز یا بسته شدن دریچه‌های کانال‌های آبرسانی را نمی‌دهد و عدالت در تقسیم آب رعایت می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان، تاکید کرد: مدیر عامل شرکت میراب زاینده رود شخصا در ورزنه قول 28 روز آب برای غله کاری بن رود را داد، اما متاسفانه به دلیل اهمال مدیران آن شرکت، هنوز آب رودخانه به ورزنه نیامده، اما دریچه‌های کانال‌های آبرسانی زود هنگام در نواحی بالادستی شرق مانند زیار، جلگه و ... باز شده است.

جابر با بیان اینکه بخش بن رود به دلیل اینکه در آخرین قسمت زاینده رود قرار دارد همواره دچار بیشترین نوسانات آب می‌شود، خاطر نشان کرد: در زمان فعلی باید حدود 36 اینچ آب در جوی‌ها روان باشد، اما شاهد عبور شش اینچ آب هستیم که این امر واقعا موجب نارضایتی مردم است.

وی، ساخته نشدن کانال‌های بتونی آبرسانی در بن رود را ظلم به مردم این بخش دانست و اظهار کرد: در تمام بخش‌های بالا دست شرق اصفهان کانال‌های شماره سه و چهار نیز درست شده است، اما در ورزنه هنوز کانال شماره یک و دو تکمیل نشده که آبیاری با جوی و مادی‌های قدیمی بسیار وقت‌گیر و موجب اتلاف آب است، یعنی در شرایط فعلی اگر دو لیتر آب بدهند یک لیتر در مسیر تلف می‌شود.

نایب رییس شورای اسلامی شهر ورزنه ادامه داد: بارها گفته‌ایم به جای دریچه‌های فلزی کانال‌ها که قابل کندن و شکستن است و حتی باز کردن قفل آن نیز اصولی و عادلانه انجام نمی‌شود، باید از سیستم و سازه‌های قدیمی "لَت و مَقسَم" که به طور خودکار آب را برای مزارع تنظیم می‌کرد استفاده شود.

جابر با تاکید به ادای حق مردم ورزنه افزود: حدود 400 صد میلیون متر مکعب آب برای کشت شرق اصفهان در نظر گرفته شده که در مرحله فعلی حدود 150 میلیون مترمکعب آب رها سازی شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر ورزنه درباره وضعیت کشت و کار پاییز امسال، گفت: سال گذشته حدود 40درصد از اراضی بن رود زیر کشت غله رفت، اما امیدواریم امسال با وضعیت خوب بارندگی‌های انجام شده این سطح به 50درصد برسد تا مردم نیز از فقر خارج شوند.

جابر با بیان اینکه عملکرد بیمه در مورد محصولات خسارات دیده نیز جای انتقاد دارد، خاطر نشان کرد: نیمی از زمین‌های زراعی که در آن کشت نمی‌شود طبق مصوبات طرح 9 ماده‌ای باید مشمول دریافت زیان خشکسالی از صندوق تامین خسارات شود هر چند هنوز این صندوق تشکیل نشده است، در حالی که طبق یکی از بندهای قانونی طرح یاد شده استاندار اصفهان باید با هزینه صنایع بزرگ به عنوان بهره برداران فعلی آب زاینده رود این این امر را عملی کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =