واحد مرکزی خبر نوشت: به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، بیانیه جمع بندی شورای اروپا را درباره یمن منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است:

1. اوضاع کنونی یمن به شدت نگران کننده است. همه فعالان در حوزه اقدامات بشردوستانه اوضاع انسانی را برای بسیاری از یمنی ها فاجعه بار توصیف کرده اند. دسترسی یمنی ها به امکانات ضروری از جمله غذا و سوخت بسیار محدود است. اتحادیه اروپا با یادآوری جمع بندی خود درباره یمن در تاریخ بیستم آوریل 2015 تاکید کرد راه حل این بحران باید تنها از راه سیاسی باشد. بر اساس قطعنامه 2216شورای امنیت سازمان ملل، به طور فزاینده ای ضروری است که نبردها از طریق برقراری آتش بس پایدار متوقف شود و روند سیاسی فراگیری اجرا شود که بازگشت صلح و اقتدار دولت مشروع را بازگرداند و همچنین ارائه خدمات عمومی اساسی به مردم را فراهم کند و در عین حال حافظ وحدت، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی یمن باشد.

2. اتحادیه اروپا همچنین از تلاش های دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه برای امور یمن به منظور ازسرگیری مذاکرات - کاملا در راستای ابتکارعمل شورای همکاری خلیج فارس، نتایج کنفرانس مذاکره ملی و قطعنامه های شورای امنیت در این رابطه - به شدت حمایت می کند. اتحادیه اروپا از بیانیه نماینده ویژه سازمان ملل استقبال می کند که امکان ازسرگیری مذاکرات فراگیر داخلی یمن در کوتاه را فراهم می کند. اتحادیه اروپا از همه طرف ها در یمن می خواهد تا از فرصت جدید ایجاد شده برای سرعت بخشیدن به اعتمادسازی و ایجاد یک زیربنای پایدار برای مذاکرات بیشتر در جهت برقراری صلح پایدار میاه همه طرفها استفاده کنند.

3. اتحادیه اروپا از همه طرف ها در یمن می خواهد تا رویکردی انعطاف پذیر و سازنده و بدون پیش شرط و با حسن نیست اتخاذ کنند تا زمینه برای آغاز مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل تسهیل شود. در روند صلح به رهبری یمنی ها، آنها باید اختلافاتشان را از طریق مذاکرات حل و فصل و برای دست یابی به اهداف سیاسی شان از خشونت اجتناب کنند و به اقدامات تحریک آمیزی دست نزنند که در مسیر روند انتقال سیاسی خلل ایجادکند. در ضمن انجام اقدامات اعتمادساز برای تسهیل بازگشت به روند سیاسی بسیار ضروری است. اتحادیه اروپا بار دیگر از نقش آفرینان منطقه ای می خواهد به منظور کاهش بحران در یمن و جلوگیری از بی ثباتی های بیشتر در منطقه، ارتباطی سازنده با طرف های یمنی برقرار کنند.

4. اتحادیه اروپا از دولت یمن می خواهد مسئولیت نبرد علیه گروه های تندرو و تروریست- همچون القاعده در شبه جزیره عرب و داعش در یمن را که در نتیجه بی ثباتی این کشور پیشروی های داشته اند- در این کشور را برعهده بگیرد. این که همه طرف های درگیر در یمن علیه این گروه های تروریستی وارد عمل شوند، بسیار اهمیت دارد. اتحادیه اروپا بار دیگر تاکید می کند در این مسیر از دولت یمن حمایت خواهد کرد.

5. اتحادیه اروپا به شدت درباره عواقب ادامه خصومت ها در یمن از جمله بمباران ها، بر اساس گزارش ها استفاده از بمب های خوشه ای، نبردهای زمینی میان طرف های درگیر و اخلال در ارائه خدمات ضروری به شهروندان غیرنظامی به ویژه کودکان، زنان و دیگر گروه های آسیب پذیر، به شدت نگران است. همچنین تخریب زیرساخت های حیاتی یمن در نتیجه ادامه درگیری های خونین در این کشور بسیار نگران کننده است.

6. همه طرف های یمنی باید اقدامات ضروری در جهت اطمینان یافتن از رعایت قوانین بین المللی حقوق بشر انجام دهند. اتحادیه اروپا انتظار دارد کمیسیون ملی تحقیق بتواند به طور مستقل درباره نقض حقوق بشر در این کشور تحقیق کند.
7. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن بر ضرورت اتخاذ یک رویکرد هماهنگ و استراتژیک از سوی جامعه بین المللی و دولت یمن برای بازسازی این کشور تاکید دارد و اماده است به نوبه خود در تلاش ها به نفع مردم یمن مشارکت داشته باشد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =