استاندار زنجان : تخصیص بودجه 22 میلیارد ریالی برای امور فرهنگی استان زنجان

نماینده عالی دولت در استان زنجان گفت: خاک معدن انگوران از شمول قانونی عرضه در بورس کالا خارج شد و 35 واحد صنعتی وابسته به خاک این معدن بدون نگرانی و همانند روال سابق می‌توانند خاک مورد نیاز خود را تامین کنند.

جمشید انصاری در نشست ماهیانه خود در جمع خبرنگاران با اشاره به ساماندهی هر چه بهتر مراسم اربعین امسال، اشاره کرد و یادآور شد: امسال مقرر شده هر استان مسئول خدمات‌دهی در بخشی از مسیر پیاده‌روی زائرین حسینی باشد که ستاد استان زنجان در شهر نجف اشرف مستقر خواهد شد. وی افزود: برای ارائه هر چه بهتر خدمات به همه زوار، در این مسیر گروه‌های مستقر شده و تا پنج روز پس از اربعین در مسیرهای مشخص شده مستقر هستند.
انصاری در ادامه با تشریح اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته در مورد مصوبه سفر رئیس جمهور به استان در مورد تبدیل استان زنجان به قطب آی‌تی، برق و الکترونیک افزود: طی این مدت شوراهای راهبردی برای تهیه نقشه راه، برای عملیاتی کردن این مصوبه در سطوح و وزارتخانه‌های علوم، فناوری و اطلاعات و همچنین صنعت، معدن و تجارت تشکیل و راه‌کارهای آن موردئ بررسی قرار گرفته است، که نتیجه آن تایید و ابلاغ نقشه مورد نظر است.
وی تاکید کرد: نقشه راه اقدامات دولت برای تبدیل استان زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی در حال حاضر تهیه و با لحاظ شدن اهداف مورد نظر که تبدیل استان در این حوزه‌ها به سه استان برتر است، تهیه و ابلاغ شده که شامل استقرار صنایع ، صادرات و سهم اشتغال استان از این حوزه‌ها می‌شود، ابلاغ شده است.
استاندار زنجان از آماده شدن امکانات برای استقرار صنایع مورد نظر برای تبدیل استان به قطب آی.تی، الکترونیک و برق خبر داد و گفت: به احتمال زیاد این امکانات با دهه فجر سال جاری فراهم می‌شود.
وی با اشاره به دستاوردهای مختلف سفر معاون اول رئیس‌جمهور به استان، اظهار کرد: یکی از این دستاوردها، حل مسئله ارائه خاک معدن انگوران در بورس کالا بود که مورد نگرانی فعالان این عرصه در استان بود و پیش‌بینی می‌شد که 35 واحد صنعتی با اجرای این طرح امکان تهیه خاک مورد نیاز خود را نداشته و در معرض تعطیلی قرار گیرند که با پیگیری‌های صورت گرفته این معدن از شمول قانون عرضه خاک معدنی در بورس کالا خارج شد. وی تخصیص منابع ارزی برای پتروشیمی زنجان و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی، پیگیری وضعیت برخی از پروژه‌های عمرانی استان و هماهنگی برخی از تصمیماتی توسعه‌ای استان زنجان از دیگر اهداف سفر مورد نظر بود، که به نتایج قابل توجهی هم رسید.
استاندار زنجان در ادامه با تشریح وضعیت اقتصاد استان زنجان و عدم تاثیرپذیری آن از رکود حاکم بر اقتصاد استان تاکید کرد: اقتصاد استان به دلیل عدم وابستگی به تولیدات نهایی نفت و همچنین واسطه‌ای بودن آن تاثیرات 100 درصدی از شرایط رکودی نگرفته است هر چند در نهایت و به تبعیت از اقتصاد کشور تحت تاثیر بوده است.
انصاری عدم تاثیرپذیری اقتصاد استان از شرایط رکودی حاکم بر کشور را از فرصت مناسب برای اقتصاد استان دانست و گفت: سیاست‌های تحریکی دولت برای اقتصاد استان زنجان نتایج مثبتی در بر خواهد داشت و استان می‌تواند از فواید آن بهره‌مند شود.
وی با اشاره به گزارش درآمد هزینه خانوارهای کشور در سال های 92 و 93 گفت: شکل گیری پس انداز منفی در استان زنجان، در آمار درآمد هزینه این استان از سال 88 نگرانی داشت به این معنا که هزینه خانوار بیشتر از درآمد آن بود.
وی اظهارکرد: در عمل پس انداز در زندگی خانوارها انجام نمی شد و این موضوع به توسعه اقتصادی استان نیز کمکی نمی کرد.
استاندار زنجان گفت: سال 92 نسبت درآمد به هزینه، منفی و زیر یک بود چرا که درآمدها کمتر از هزینه ها بود.
انصاری خاطرنشان کرد: این رقم در سال 93 برای اولین بار در طول چندین سال تغییر کرد به طوریکه سال گذشته نسبت درآمد به هزینه به میزان قابل توجهی مثبت و به بالاتر از رقم یک رسید.
وی ادامه داد: سال 92 نسبت درآمد به هزینه خانوارهای شهری در استان زنجان 89 درصد ' 89 درصد هزینه از درآمد تامین شده است' و پس انداز مثبتی انجام نمی شد که این رقم در کشور 99 درصد بوده است.
استاندار زنجان گفت: سال گذشته این رقم در سطح کشور به 102.7 درصد افزایش یافته است و نزدیک به چهار درصد نسبت درآمد به هزینه خانوارهای شهری مثبت شده است که این رقم در استان زنجان به 106.6 درصد رسیده است.
وی یادآورشد: شاخص درآمد به هزینه در استان زنجان از 89 درصد به 106.6 درصد رسیده و 15 واحد درصد شکل گیری پس انداز مثبت نسبت به سال های گذشته ارتقا یافته است که از متوسط کشوری بالاتر است.
استاندار زنجان با بیان اینکه شاخص درآمد به هزینه در خانوارهای روستایی مطلوبتر است، گفت: این شاخص خانوارهای روستایی نیز در سال 92، 88.8 درصد و این رقم در کشور 93.4 درصد بوده است.
انصاری افزود: در این شاخص استان زنجان در سال 92 حدود چهار و نیم واحد درصد کمتر از کشور بوده است.
وی تاکید کرد: در سال 93 نسبت درآمد به هزینه خانوارهای روستایی استان زنجان به 110.3 درصد افزایش یافته و این رقم در کشور به 100.38 درصد رسیده است.
استاندار زنجان گفت: نسبت درآمد به هزینه خانوارهای روستایی این استان حدود 10 واحد درصد در سال 93 از میزان کشوری بالاتر می باشد یعنی حدود 10 درصد پس انداز مثبت انجام شده است.
انصاری افزود: استان زنجان در طول سال های 89، 90 و 91 در شاخص درآمد به هزینه جزو سه استان آخر یعنی در ردیف 28 و 29 کشور قرار داشت.
وی تاکید کرد: بر اساس آمارهای سال 93 استان زنجان در شاخص نسبت درآمد به هزینه از متوسط کشور بالاتر است و این شاخص مثبتی در اقتصاد استان به شمار می رود.
استاندار زنجان از آماده شدن استان برای برگزاری انتخابات پیش رو خبر داد و گفت: این مقطع زمان آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز برای سرشماری و تهیه صندوق‌های رای‌گیری است.
انصاری با تاکید بر انتخاب ستادهای انتخاباتی استان و شهرستان افزود: طی یک ماه آینده مراحل اجرایی برگزاری انتخابات از جمله تعیین معتمدان و هیئت‌های اجرایی تشکل می‌شوند.
وی با اشاره به پیش‌بینی انجام شده برای ورود 4 هزار و 700 نفر به انتخابات پیش رو ادامه داد: احتمال حضور 60 کاندیدای ورود به مجلس هم در استان زنجان وجود دارد که 12 برابر نیاز استان است و همه این موارد، بیانگر جدی بودن انتخابات است.
استاندار زنجان با ابراز امیدواری برای فراهم شدن زمینه ورود و حضور همه سلایق سیاسی در انتخابات پیش رو ابراز کرد: این گستره به مشارکت عمومی در انتخابات کمک می‌کند.
انصاری از تخصیص 22 میلیارد ریال اعتبار به بخش فرهنگ استان زنجان خبر داد و گفت: این اعتبار در امور فرهنگی استان زنجان که گستره خاص خود را دارد، هزینه می‌شود.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد مشکلات موجود در عرصه رسانه‌های استان گفت: گسترش فعالان این حرفه و ثابت بودن منابع اعتباری آن از عمده دلایل این مشکلات است و راه‌کار آن جدی گرفته شدن رقابت در آن است که قاعده خاص خود را دارد.
استاندار زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد قیمت گذاری کالاها تصریح کرد: یادمان باشد قیمت گذاری و تنظیم بازار بدون همراهی مردم نتیجه‌ای نخواهد داشت به ویژه اینکه دولت اجازه ورود و تعیین قیمت برای همه کالاها را ندارد.
انصاری کنترل قیمت کالاها را نیازمند حساسیت عمومی و نهادهای برخاسته از دل جامعه دانست و افزود: نهایت اقدام در این حوزه ارائه قیمت‌های راهنما است ولی موفقیت هر طرحی در این حوزه نیازمند همراهی و مراقبت عمومی است.
وی بیشترین تاثیر پدیده النینو را در استان زنجان افزایش بارندگی‌ها طی آبان و آذر و نهایت دی ماه اعلام و اضافه کرد: برای مواجهه با این احتمالات پیش‌بینی‌های مورد نظر از جمله بازگشایی مسیر سیلاب‌ها و برخی تمهیدات خاص از جمله ذخیره سوخت در مراکز تجمع جمعیت انجام شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =