احمد توکلی با بیان اینکه سه بار رکود اقتصادی در تاریخ ایران رخ داده است، دو مقطع از آن را در نتیجه بودجه‌نویسی‌های دولت احمدی‌نژاد دانست.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مجلس پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در سال‌های 53، 84 و بودجه 89 دچار رکود تورمی در تاریخ اقتصاد ایران شده‌ایم افزود: من در سال 84 هم نسبت به بروز بیماری هلندی در لایحه بودجه هشدار دادم و امسال هم بار دیگر اعلام می‌کنم که این لایحه دچار بیماری هلندی نفتی بودن است کاش به این هشدارها توجه شود.

وی رفتار دولت را به منزله خالی کردن حساب ذخیره ارزی دانست و افزود: حالا موجودی این حساب خالیست اما باز هم می‌خواهند 80درصد منابع حاصل از فروش نفت را به بودجه کشور تزریق کنند. خدا را شکر که کمیسیون تلفیق 20درصد از این منابع را در صندوق توسعه ملی بلوکه کرد تا دولت اجازه برداشت از آن را نداشته باشد و طبق نظر رهبری هزینه شوند.

وی با اشاره به تشدید واردات در لایحه بودجه 89 آن را به منزله بلایی دانست که در سال آینده بر سر کشاورزان نازل خواهد شد.

توکلی با بیان اینکه تأخیر در اجرای طرح‌های عمرانی طی سال‌های گذشته میزان تورم را افزایش داده است، افزود: اگرچه کمیسیون تلفیق به اصلاح لایحه بودجه دولت پرداخته اما گزارش نهایی آن نیز قابل دفاع نیست.

نماینده تهران نرخ تورم در سال آینده را 50درصد ارزیابی کرد و افزود: نرخ رشد در سال آینده یا صفر خواهد بود یا با نرخ رشد منفی مواجه خواهیم شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: کلام آخر من آرزوی پیروزی در عزم و اراده برای مجلس است. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 48112

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =