جلسه نقد و بررسی «پدر آن دیگری» با حضور یدالله صمدی کارگردان، پرینوش صنیعی نویسنده رمان، سلمان فرخنده بازیگر و محمد رضا مقدسیان منتقد سینما در سالن الغدیر این دانشکده برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای نقد و بررسی این فیلم مقدسیان با اشاره به ضرورت حضور ادبیات در سینما گفت:اکثر دوستان حتما پیگیر آثار سینمای ایران هستند ومی دانند که سینما این روزها در کنار فیلمهای زیادی که تولید می شود، از مشکلات بسیارجدی هم رنج می برد.بخشی از این مشکلات اینست که مخاطب فیلم ها را خودی حس نمی کند .مسئله دیگر دور شدن سینما از ادبیات است. چیزی تحت عنوان فیلم نامه وجود نداردوباعث می شود مخاطب با آثاری سطحی روبرو شود.

فیلم یدالله صمدی به سراغ اقتباس از یک اثر ادبی رفته است که این خود موضوع مهمی است وادبیات می تواند پناهگاه خوبی برای سینما باشد .این فیلم از دل یک دغدغه بر خواسته است ، دغدغه ای که فیلمساز با درک وحس واقعی به سراغ آن رفته است وپس از سالها تلاش موفق شده تا آن را به یک اثر سینمایی تبدیل کند که این روزها در سالن های سینما نمایش داده می شود.


در ادامه پرینوش صنیعی نویسنده رمان«پدر آن دیگری» با اشاره به موضوع کتاب افزود : کتاب در واقع یک مبحث روانشناسی - تربیتی را مطرح می کند . در روانشناسی موضوعی داریم تحت عنوان لالی اختیاری که مربوط به بچه هایی می شود که به دلایلی قهر می کنند وحرف نمی زنند.

با توجه به اینکه رشته تحصیلی من روانشناسی بوده در گذشته با چند مورد مواجه شده بودم ، بچه هایی که حرف نمی زنند اما توانایی صحبت کردن دارند ومعمولا در جامعه ای که پدرسالاری وجود داشته این قهرها در برخی جوانان نیز دیده شده است واکثرا روی این قهر با پدران بوده است.
اساسا معضلات باید گفته شود که من نیز آنرا در قالب یک رمان نوشتم. کتاب در نوع خودش اطلاع رسانی کرده ولی سینما بیان گویاتری دارد.

این نویسنده در ادامه به چگونگی همکاری با این اثر سینمایی اشاره کرده و گفت: سالهای ابتدایی چاپ کتابآقای صمدی تصمیم به ساخت این داستان گرفتند اما مشکلات باعث تاخیر در ساخت این اثر شد.طبیعی است که یک کتاب 400 صفحه ای با تمام جزئیاتش نمی تواند در غالب یک فیلم سینمایی گنجانده شود وخیلی از بخش های داستان دچار حذف وتغییراتی شد . اما زمانی که موافقت خودم را برای ساخت این فیلم اعلام کردم ، فکر نمی کردم با این کیفیت ساخته شود و امیدوارم با فیلمی که ساخته شده پیامی که هدف ما بود هرچه بیشتر به مردم منتقل شود.

یدالله صمدی کارگردان پدر آن دیگری نیز در ادامه نشست گفت: این کتاب با توجه به دانش نویسنده خود به خود روانشناسی شده بود و من سعیکردمدرساختفیلمبهکتابوفادارباشم. اما سرمایه گذار معتقد بود که یک روانشناس به گروه اضافه شود که دکتر حاتمی به گروه اضافه شد و ایشان هم متن کتاب و فیلمنامه رو تایید کردند.

پرینوش صنیعی در بخشی دیگر از صحبت های خود اظهار داشت :بسیاری از موضوعات روانشناختینشاتگرفتهازکودکیهرفرداست. بچه ها مهمترین چیزی هستند که ما داریم وباید بهشون بپردازیم .من با چند بچه که این مشکل داشتند روبرو شدم یه تحقیقی هم دیده بودم.

سلمان فرخنده از بازیگران این فیلم نیز در پایان مراسم گفت: یکی از پیام های اصلی این فیلم آموزش درک کردن بچه ها ست واساسا درک کردن درس بزرگ این فیلم است وبه ما می آموزد که با شناخت و همراهی همدیگر می توانیم به هم نزدیک تر شویم ومشکلات را بهتر برطرف کنیم.

۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =