انور حبیب زاده رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق بر لزوم استفاده از نزدیکی فرهنگی و هم مرزی آذربایجان غربی با این منطقه برای افزایش مراودات اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ، انور حبیب زاده رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق در نشست هم اندیشی فعالین اقتصادی آذربایجان غربی با رایزنان اقتصادی ایران در عراق گفت :کشور عراق با توجه به هم مرزی با کشور ایران و بخصوص استان آذربایجان غربی ارتباطات خوبی با ما دارد و اقلیم کردستان این کشور هم  با توجه به اتفاقات گذشته و کنونی از جمله در راه مبارزه با گروه تروریستی داعش خود را مدیون ایران می داند.

وی افزود : کشور عراق جمعیتی 32 میلیونی دارد که بیش از 5 میلیون نفر در اقلیم کردستان این کشورسکونت دارند. ضمن اینکه درآمد سرانه در اقلیم کردستان و کشور عراق بترتیب 4452 و 7100 دلار است.

رایزن بازرگانی ایران در اقلیم کردستان عراق تصریح کرد : اقتصاد این بخش از کشور عراق مبتنی بر فروش نفت و گاز از منابع موجود است که این منطقه از امنیت مناسبی نیز برخورددار است.

حبیب زاده گفت : پس از جدا شدن اقلیم کردستان از بخش حاکمیتی کشور عراق ، رکود شدیدی در فعالیت بانکی و موسسات مالی این منطقه بوجود آمد.

وی با اشاره به مراودات بیش از 12میلیارد دلاری تقلیم با کشور ایران افزود : آذربایجان غربی یکی از استان های مهم برای داشتن درآمد مناسب از مراودات اقتصادی با این منطقه است که میتواند از بازارهای قوی و متنوعی که در شهرهایی همچون اربیل و سلیمانیه وجود دارد برای پیش برد بیشتر مراودات و فروش کالاهای مختلف استفاده کند.

حبیب زاده تصریح کرد: تعرفه صفر تا 5 درصدی کالاهای صنعتی و کشاورزی در کشور عراق فرصت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی است ضمن اینکه هیچ منطقه ای با جمعیت 5 میلیونی در جهان وجود ندارد که از لحاظ پیوند فرهنگی با ما نزدیک باشد.

حبیب زاده در پایان با اشاره به تلاش برای حل مشکل صادرات سیب افزود : در حال حل مشکل بوجود آمده در بخش صادرات سیب درختی به کشور عراق را با رایزنی با وزارت کشاورزی عراق هستیم که امیدواریم هرچه سریع تر این مشکل مرتفع شود.

شایان ذکر است انور حبیب زاده سابقه دو دوره نمایندگی مجلس را از شهرستان بوکان آذربایجان غربی دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =