مهر نوشت: بلاتکلیفی سیب‌زمینی‌های تولیدشده در شهرستان فریدن این بار نیز گریبان گیر کشاورزان شد به‌گونه‌ای که پس از گذشت بیش از دوماه از برداشت محصول ۸۰ هزار تنی دسترنج کشاورزان روی دست آن‌ها مانده است.

 کلاف سردرگم فروش نرفتن محصولات تولیدی کشاورزان استان اصفهان به‌ویژه در شهرستان فریدن این بار به گره کور سیب‌زمینی برخورد کرده است و این در حالی است که معدوم کردن یک هزار و ۷۰۰ تن از این محصول در استان فارس واکنش‌های زیادی را به همراه داشته و غافل از آنکه هنوز تکلیف ده‌ها هزار تن سیب‌زمینی در انبارهای استان اصفهان تعیین نشده است.

سال‌هاست وضعیت سیب‌زمینی‌کاران به همین روال است و هنوز برنامه‌ای مناسب برای ساماندهی آن در دستور کار قرار نگرفته است.

شانه خالی کردن و بعضاً پاسخ‌گو نبودن مسئولان جهاد کشاورزی استان از وضعیت ایجادشده برای محصولات کشاورزی سال‌هاست که نمک بر زخم کشاورزان پاشیده و این در حالی است که هر بار پس از برداشت محصولات، عرق زحمت بر جبین کشاورزان با توجه به سرنوشت تولیداتشان یخ می‌زند.

کشاورزان ماه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی عمر خود را صرف تولید محصولاتی می‌کنند که درنهایت به دنبال بی‌تدبیری مسئولان خوراک دام شده و یا باقیمتی کمتر از نصف آنچه برای تولیدشان هزینه شده است به فروش می‌رسد.

هر کشاورز فریدنی دو برابر سیب‌زمینی معدوم شده در فارس محصول دارد

در این میان احمد عبداللهی،‌عضو سابق شورای اسلامی شهر دامنه که از کشاورزان این شهرستان نیز هست به بی‌توجهی مسئولان نسبت به وضعیت کشاورزی در منطقه فریدن و به‌ویژه شهرستان دامنه اشاره می‌کند و می‌گوید: سال‌هاست که محصولات و الگوی کشت انجام‌شده در شهر دامنه با شکست مواجه شده است و کشاورزان باوجود تولید محصولات مناسب برای فروش دچار مشکل شده‌اند.

وی با اشاره به معدوم‌سازی یک هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی در استان فارس و پوشش رسانه‌ای این اتفاق اضافه می‌کند: اگر این اتفاق برای مسئولان به این اندازه دردآور و غیرقابل‌تحمل است باید یادآور شوم که کشاورزان خُرد شهر دامنه در حال حاضر بالای دو هزار تن سیب‌زمینی در انبارهای خوددارند که برای فروش آن‌ها باید چاره‌ای اندیشیده شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر دامنه به آغاز کاشت سیب‌زمینی از اول خرداد و برداشت این محصول در روزهای آغازین مهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این راستا ضروری است یادآور شوم که طی سال‌های اخیر سطح زیر کشت سیب‌زمینی در شهر دامنه کاهش و برداشت این محصول به دلیل استفاده از ریزمغذی، بذر اصلاح‌شده، ‌دستگاه‌های کشت مناسب و استفاده از مشاوران جهاد کشاورزی افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به برداشت ۲۵ تا ۵۰ تن سیب‌زمینی در هر یک هکتار زمین در شهر دامنه می‌گوید: ازاین‌رو مسئولان استانی و ملی باید نسبت به تعیین تکلیف محصولات به‌دست‌آمده که در انبارها جمع‌آوری‌شده و در آینده نزدیک به سرنوشت سیب‌زمینی‌های استان فارس دچار می‌شوند توجه داشته باشند و اقدامی عاجل در این زمینه در دستور کار قرار دهند.

قد کشیدن سیب‌زمینی در همدان و اردبیل برند فریدن را متضرر کرد

اسفندیار تاجمیری، فرماندار فریدن نیز در این راستا سیب‌زمینی را چالش فعلی شهرستان فریدن می‌داند و می‌گوید: این شهرستان در ایام نه‌چندان دور صاحب برند سیب‌زمینی کشور بود و این در حالی است که قد کشیدن رقیبانی در استان‌های همدان و اردبیل این برند را از دور خارج کرده و افزایش بی‌رویه تولید سیب‌زمینی در استان‌های مذکور و چهارفصل بودن این محصول کشاورزان سیب‌زمینی‌کار فریدن را متضرر ساخته است.

وی به پیگیری‌های صورت گرفته برای ساماندهی وضعیت سیب‌زمینی‌کاران و محصولات درون انبارها اشاره می‌کند و می‌افزاید: با رایزنی‌های صورت گرفته در حال حاضر شرکت تعاونی روستایی خرید تضمینی سیب‌زمینی از کشاورزان را در دستور کار قرار داده است و می‌توان گفت این اقدام تیر خلاص اقدامات دولتی در راستای حمایت از سیب‌زمینی‌کاران است.

فرماندار فریدن که معتقد است خرید تضمینی سیب‌زمینی در استان اصفهان و به‌ویژه در شهرستان فریدن از امروز آغاز می‌شود، اضافه می‌کند: قیمت تعیین‌شده برای خرید هر کیلو سیب‌زمینی ۳۶۰ تومان اعلام‌شده و این در حالی است که برای هر کیلو تولید این محصول کشاورزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان هزینه می‌کنند.

وی به برخی از طرح‌های تشویقی دولت برای صادرات سیب‌زمینی به خارج از کشور نیز اشاره و اضافه می‌کند: در این راستا مقررشده است که دولت ۱۵۰ تومان یارانه خرید را برای صادرکنندگان سیب‌زمینی پرداخت کند.

محصولات زمین‌های اجاره‌ای لرستان و مرکزی نمک روی زخم کشاورزان فریدن

تاجمیری کل محصول سیب‌زمینی تولیدشده در شهرستان فریدن را بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تن اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: در این راستا باید یادآور شوم که برخی از کشاورزان فریدن بر روی زمین‌های اجاره‌ای در استان‌های مجاور ازجمله لرستان و مرکزی اقدام به کشت سیب‌زمینی کرده و محصولات خود را در انبارهای فریدن ذخیره کرده‌اند که این امر نمکی بر زخم کشاورزان سیب‌زمینی در این شهرستان است.

وی همچنین به برخی اقدامات صورت گرفته از سوی اداره تجارتی جهاد کشاورزی استان برای فروش محصولات سیب‌زمینی در استان اصفهان و دیگر استان‌های هم‌جوار اشاره می‌کند و می‌گوید: قرار است به دنبال رایزنی این اداره با شهرداری و دیگر مراکز استان محصول سیب‌زمینی فریدن در بازارهای روز کوثر، ‌مراکز خوابگاهی و ارگان‌های دیگر به فروش برسد.

فرماندار فریدن مصرف کم سیب‌زمینی در سبد کالایی خانوارهای ایرانی را نیز از دیگر دلایل انبار شدن این محصول و نبود بازار هدف برای فروش عنوان کرد و افزود: باید برای قرار گرفتن این محصول در سبد کالایی مردم اقدامات مناسب اندیشیده شود.

وی در ادامه مشکل سیب‌زمینی‌کاران این شهرستان را عدم وجود بازار می‌داند و می‌گوید: در این راستا باید یادآور شوم که تفکر سنتی کشاورزان در تولید محصولات کشاورزی آن‌ها را دچار مشکل کرده است.

تاجمیری صفر کردن تعرفه صادرات سیب‌زمینی را اقدام مؤثر استان در خصوص ساماندهی وضعیت سیب‌زمینی‌کاران کشور می‌داند و اضافه می‌کند: این در حالی است که باوجود رایزنی‌های صورت گرفته هنوز اقدامی در خصوص خریداری سیب‌زمینی‌های این منطقه صورت نگرفته است.

وی که معتقد است کشاورزان خرد و کوچک بیشترین آسیب را در بازار آشفته سیب‌زمینی می‌بینند، می‌گوید: کشاورزان بزرگ بازار فروش محصولات خود را دارند و در این زمینه مشکلی ندارند.

فرماندار فریدن با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد از مردم شهرستان فریدن با کشاورزی امرارمعاش می‌کنند، ادامه می‌دهد: تفکر سنتی برخی کشاورزان فریدن غیرقابل تغییر است و باید در این امر توجه بیشتری صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید در خصوص ترویج الگوهای کشت جدید کشاورزی به کشاورزان منطقه فریدن توجه بیشتری داشته باشد، می‌گوید: ارائه تسهیلات برای تغییر الگوی کشت به کشاورزان منطقه نیز امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

مسئولانی که پاسخگو نبودند

اما در پی تماس با مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدن خبرنگار مهر موفق به دریافت پاسخ سؤالات خود نشد و مسئولان در این رابطه انجام مصاحبه تلویزیونی روز گذشته را مبنای اطلاعات خود قرار دادند که در این رابطه خبرنگار مهر موفق به دریافت اطلاعات موردنیاز نشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =