ایرنا به نقل از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نوشت: آزاد سازی نرخ بلیت پروازها، تا حدودی مشکلات مالی این شرکت ها را رفع می کند.

علی عابدزاده در برنامه گفت وگوی تلویزیونی افزود: تاکنون قیمت بلیت پروازهای داخلی بصورت تکلیفی تعیین می شد و انباشت بدهی شرکت های هوایی، آنها را در شرایط بسیار بد اقتصادی قرار داده است.

 

وی ادامه داد: قیمت تمام شده یک ساعت صندلی در ایران حدود 40 دلار است اما اکنون متوسط قیمت پرواز با صندلی هواپیما در کشورهای مختلف جهان حدود 80 دلار است.

عابدزاده با اشاره به برنامه این سازمان برای آزاد سازی کامل قیمت حمل و نقل هوایی بر اساس برنامه پنجم توسعه و مصوبه مجلس شورای اسلامی افزود: علیرغم ابلاغ دستورالعمل طرح آزاد سازی نرخ بلیت پروازهای هوایی، شرکت های هواپیمایی تاکنون اقدام به افزایش قیمت پروازها نکردند و قرار است این دستورالعمل از هفته آینده در مسیرهای تعیین شده داخلی در 170 مسیر اعمال شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی از نظارت کامل بر عملکرد شرکت های هواپیمایی پس از آزاد سازی قیمت ها خبر داد و گفت: سازمان هواپیمایی کشور با برنامه ریزی مناسب نظارت بر شرکت های هوایی را در دستور کار خود قرار داده و شرکت ها خود راسا قیمت بلیت مسیرهای تعیین شده داخلی را مشخص خواهند کرد.

وی با بیان اینکه با رقابتی شدن عرضه بلیت بین شرکت های هوایی طی یک سال اخیر نرخ بلیت پروازها در بسیاری از مواقع زیر قیمت بوده است، یادآور شد: سن ناوگان هوایی کشور زیاد است و این مساله می تواند در کاهش سن هواپیماهای شرکت های هوایی بیسار تاثیرگذار باشد زیرا با نرخ های تکلیفی سودی عاید شرکت ها نمی شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: پس از پیروزی انقلاب نرخ بلیت پرواز ها 200 برابر شده در حالیکه هزینه های حمل ونقل هوایی با 700 تا 800 درصد افزایش از دلار هفت تومانی اکنون به دلار 3500 تومانی رسیده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به تعداد ناوگان هوایی کشور گفت: اکنون 250 فروند هواپیما در کشور فعال هستند که حدود یک میلیارد دلار ارزش آنها است در حالیکه پنج فروند هواپیمای بوئینگ 777 با ظرفیت یکهزار و 300 صندلی هم یک میلیارد دلار قیمت دارد.

عابدزاده افزود: در صورتیکه طرح آزاد سازی قیمت بلیت پروازها به درستی اجرا شود، شاهد تحولات اساسی در ارائه خدمات هوایی در کشور خواهیم بود، ضمن اینکه در صورت تاخیر پروازها شرکت ها موظف به پرداخت خسارت به مسافران خود هستند.
این مقام مسئول یادآور شد: سالانه سه میلیون ایرانی با استفاده از حمل و نقل هوایی در 250 مسیر داخلی پرواز می کنند در حالیکه اکنون شرکت های هوایی برای برقراری پرواز به 40 فرودگاه کشور آنچنان تمایل ندارند.

وی با بیان اینکه آزاد سازی قیمت بلیت پروازها باعث می شود تا تعداد بیشتری از هموطنان از حمل و نقل هوایی استفاده کنند، گفت: با این کار پروازها با نرخ های متفاوت عرضه می شود و مسافران حق انتخاب بیشتری خواهند داشت.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز در ادامه این گفت وگو افزود: هرچند که دستورالعمل آزاد سازی نرخ بلیت به شرکت های هوایی از نهم آذر ماه ابلاغ شده اما تاکنون قیمت ها افزایش نیافته است.

مقصود اسدی سامانی یادآور شد: علیرغم آزاد سازی نرخ پروازها، اکنون در حدود 80 مسیر داخلی نرخ ها همچنان مشمول قیمت گذاری هستند و هیچ یک از شرکت های هوایی از یارانه های دولتی استفاده نمی کنند.

بر اساس برنامه پنجم توسعه دولت موظف شد برای تقویت بنیه مالی شرکت های هوایی، طرح آزاد سازی قیمت بلیت پروازهای هوایی را به اجرا بگذارد که سال گذشته سازمان هواپیمای کشوری بخشی از طرح آزاد سازی را به اجرا در آورد و از نهم آذر سال جاری این سازمان دستورالعمل آزاد سازی نرخ بلیت پروازهای هوایی را در 170 مسیر داخلی به شرکت ها ابلاغ کرد.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =