ایسنا نوشت: نماینده سازمان ملل متحد در ایران ضمن اشاره به اختصاص بودجه ۲ میلیون دلاری در 10 سال گذشته برای پروژه یوزپلنگ آسیایی از تداوم همکاری‌های سازمان ملل متحد در مورد حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خبر داد.

گری لوئیس به مناسب روز جهانی یوزپلنگ آسیایی با حضور در سازمان حفاظت محیط زیست و سایت حفاظت دو یوزپلنگ‌ دلبر و کوشکی گفت: امروز ما اینجا گرد هم آمدیم تا علاوه بر اینکه روز یوزپلنگ را جشن بگیریم 12 سال همکاری مشترک سازمان ملل متحد و دفتر توسعه ملل متحد را با سازمان حفاظت محیط زیست جشن بگیریم که این همکاری بیش از 12 سال است که تداوم دارد. 

او با بیان اینکه در خلال 12 سال گذشته به کمک سازمان حفاظت محیط زیست به تهیه دوربین‌ها در مناطق حفاظت شده پرداختیم افزود: جوامع محلی را آموزش دادیم و همچنین مناطق حفاظت شده را افزایش دادیم اما در کنار فعالیت‌هایی که داشتیم محیط بانانی که اینجا و امروز در کنار ما هستند بسیار موثر بودند و نقش اصلی را در حفاظت از محیط زیست ایفا کردند. 

نماینده سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه در چندین سال گذشته موفق شدیم روند انقراض یوزپلنگ آسیایی را معکوس کنیم گفت: متاسفانه شیر مازندران را از دست دادیم اما امروز قدرت این را داریم که یوزپلنگ آسیایی را حفظ کنیم و از انقراض آن جلوگیری کنیم. 

گری لوئیس با بیان اینکه در برنامه سازمان ملل متحد حفظ این موجود ارزشمند وجود دارد، گفت: سازمان ملل متحد سعی دارد با کمک دولت جمهوری اسلامی و در اختیار قرار دادن همه کمک‌های مورد نیاز دولت ایران در حفظ این گونه همکاری داشته باشد. 

نماینده سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته حدود دو میلیون دلار بودجه از سوی سازمان ملل متحد به پروژه یوزپلنگ تخصیص داده شده است، گفت: در برنامه‌های آینده سازمان ملل متحد هم همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ یوزپلنگ وجود دارد. 

گری لوئیس با بیان اینکه در مورد عدد و رقم بودجه اختصاصی سال آینده برای این پروژه در حال صحبت و رایزنی هستیم گفت: در برنامه‌های سازمان ملل متحد تداوم همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پروژه یوزپلنگ وجود دارد.

حضور ۱۸توله یوزپلنگ جدید در زیستگاه‌های ایرانی

همچنین معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در روز جهانی یوزپلنگ آسیایی با اشاره به افزایش جرایم ضرر و زیان یوزپلنگ آسیایی، از حضور 18 توله جدید یوزپلنگ خبر داد. 

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه یوزپلنگ متاسفانه در کل آسیا منقرض شده و بقایای یوزپلنگ را در زیستگاه‌های طبیعی خود تنها در ایران داریم، گفت: این امر بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و یوزپلنگ یک نماد ملی، منطقه‌ای و بین المللی است. 

او با بیان اینکه خوشبختانه در زیستگاه‌های خود عکسبرداری‌ها با دوربین‌هایی که داشتیم، نشان می‌دهد که تولید مثل یوزپلنگ قابل قبول است، گفت: تولید مثل یوزپلنگ‌ها وضعیت خوبی دارد و 18 مورد توله یوزپلنگ طی ماه‌های اخیر مشاهده شده است و اینها همه علائم و نشانه‌های خوبی است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در این زمینه باید از محیط بانان پرتلاش که فداکارانه در حال تلاش هستند تشکر کنیم گفت: از جوامع محلی، کارشناسان و متخصصین همراه این پروژه و سازمان ملل که در این پروژه بین المللی همکاری خوبی با ما داشتند تشکر می‌کنیم و این همکاری‌ها تمدید شده و تداوم خواهد داشت. 

ابتکار با بیان اینکه برای این پروژه از مشاورین خارجی نیز استفاده کرده‌ایم گفت: از یک مشاور بین المللی متخصص گربه سانان که تجربیات بسیاری در این حوزه دارند استفاده می‌کنیم. سایتی مربوط به مطالعات و پژوهش‌های مربوط به تکثیر یوزپلنگ در اسارت است که بسیار با ارزش است که اگر بتوانیم معادلات لازم پیچیده را فراهم کرده و شرایط را فراهم کنیم تا تکثیر یوزپلنگ را در اسارت داشته باشیم گام مهمی برداشته می‌شود. 

او افزود: در حال حاضر با دوربین‌ها و اقداماتی که صورت گرفته شرایط را بررسی می‌کنیم تا شرایط لازم برای دو یوزپلنگ با نام‌های کوشکی و دلبررا فراهم کنیم تا بتوانند شرایط لازم را به منظور تکثیر داشته باشند. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از طرف دیگر بررسی رفتار یوزپلنگ‌ها و شرایط مختلف فیزیولوژیکی آنها و بیولوژی آنها اطلاعات مهمی برای ما دارد، گفت: اینها اطلاعات ارزشمندی را از نظرعلمی در اختیار ما قرار می‌دهد که مورد توجه متخصصان و علاقمندان در همه جای دنیا باشد. 

ابتکار با بیان اینکه میزان تلفات یوزپلنگ را در هر سال داریم گفت: بخشی از تلفات به شکار و درگیری با شکارچیان غیرمجاز یا با دامداران برمی‌گردد و بخشی هم ریشه در ناآگاهی افراد دارد و بخشی هم به بحث جاده‌ها و تلفات جاده‌ای مربوط است البته امسال بیشتر تلفات جاده‌ای مربوط به پلنگ را بیشتر از یوزپلنگ داشته‌ایم و بخش مهمی از این مسائل به آگاهی برمی‌گردد و سازمان محیط زیست اقدامات مختلفی را برای افزایش سطح آگاهی مردم خاصه جوامع محلی، روستاییان و دامداران و مردمی که در کنار یوزپلنگ در حال زندگی هستند انجام داده‌ است تا ارزش و قدر این گربه سان را متوجه باشند. 

او افزود: برخی دامداران بعد از اینکه تصویر یوزپلنگ روی پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران نقش بست اعلام کردند متوجه شدیم که این گونه تا چه حد ارزشمند است و حتما برای حفظ آن تلاش خواهیم کرد. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت یوزپلنگ‌ها مشخص نیست گفت: نمی‌توانیم عدد مشخصی در این مورد ارائه بدهیم چون سرشماری یوزپلنگ امر بسیار دشواری است و تنها می‌توانیم بگوییم امسال 18 مورد توله یوزپلنگ جدید را شناسایی کرده‌ایم و برآورد دقیقی در این زمینه نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در حال حاضر ارزیابی‌های ما حاکی از این است که در زیستگاه‌هایی که آرامش برقرار است و تهدید و تعرض کمتر بوده یوزپلنگ در حال تکثیر است، گفت: اخیرا جرایم ضرر و زیان یوزپلنگ افزایش یافته و فکر می‌کنیم این جرایم بازدارنده است و تعامل خوبی با قوه قضاییه در این امر داریم و فکر می‌کنیم بازدارندگی جرایم در حال حاضر وضعیت خوبی دارد و محیط بانان فعال هستند و درمقابل هر گونه تخلف مقابله می‌کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهاجر A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    1 0
    باور کردنی نیست که ما در ایران پلنگ و یوزپلنگ داریم بهش فکر می کنم یه حس خوب و دوست داشتنی بهم دست می ده