«آواز چگور» اخوان ثالث و «مرغ آفتاب» فریدون مشیری با استفاده از رنگ آمیزی صوتی جدیدی در ذهن مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود.

علی رادمان (آهنگساز و رهبر ارکستر موسیقی معاصر پارس و عضو هئیت علمی دانشگاه) درباره برنامه اجرایی کنسرت پیش روی خود در تالار وحدت گفت: این کنسرت که هشتگاه نام دارد از پنج قطعه تشکیل شده است: ۱- «ژیوار» - ۲ «کُلاژمرثیه سرزمین متروک». ۳- «مثنوی»،. ۴- «افسانه شهر آینه‌ها»، و «هشتگاه».

این آهنگساز افزود: قطعه نخست «ژیوار» قطعه‌ای است که برای ارکستر، آواز و اصوات الکترونیک نوشته شده است. در این قطعه از شعر «مرغ آفتاب (فریدون مشیری) استفاده شده که با همراهی ارکستر، خواننده و اصوات الکترونیک اجرا می‌شود. این قطعه با استفاده از رنگ آمیزی‌های ارکسترال در ذهن مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود.

وی افزود: قطعه دوم «کُلاژمرثیه سرزمین متروک» برای ارکستر و موسیقی الکترونیک آماده شده. این قطعه ملهم از فضاهای آسیای جنوب شرقی و منطقه تبت است که با ارکستر زهی و سازهای کوبه‌ای همراه می‌شود.

این رهبرارکستر تصریح کرد: قطعه بعدی «مثنوی» است که برای سنتور، ارکستر و اصوات الکترونیک تنظیم شده است. این قطعه در فرم‌های متفاوت از قبیل کوارتت و ارکستر زهی تاکنون در برنامه‌های مختلف داخلی و خارجی اجرا شده است.

رادمان درباره بخش بعدی کنسرت خود چنین توضیح داد: قطعه بعدی «افسانه شهر آینه‌ها» برای دو سنتور، سه تار، کلارینت و پیانوکه با سازبندی جدیدی نسبت به اجراهای جدیدی اجرا می‌شود و سپس نوبت به قطعه» هشتگاه «برای آواز و ارکستر می‌رسد که نام کنسرت نیز از این قطعه گرفته شده است.

وی افزود: قطعه هشتگاه که به مصداق نامش از هشت بخش تشکیل شده براساس شعرِ» آواز چگور (اخوان ثالث) نوشته شده و حاوی مکالمات آهنگینی است بین بخش آواز و گروه همراهی کننده آنکه در واقع مکالمه راوی و چگورنواز است. این بخش با اشاره‌هایی به تصنیف قدیمی «آتش جاودان» همراه شده که به لحاظ معنایی در ارتباط با مکالمه فوق قرار گرفته است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر تاکید کرد: در مجموعه قطعات این کنسرت، گونه‌های مختلفی از موسیقی وجود داشته و تنوع برخورد با مقولهٔ چند صدایی به چشم می‌خورد.

این عضو هئیت علمی درپاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای شرکت در فستیوال‌های جهانی خارج از ایران و سایرشهرهای ایران دارید یا خیر، گفت: به زودی برخی از قطعات فوق در کشورهای دیگر اجرا و ضبط خواهد شد.

ارکستر معاصر پارس سه شنبه ۲۴ آذرماه ساعت ۲۱. ۳۰ در تالار وحدت تهران روی صحنه می‌رود.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =