وزیر مخابرات و تکنولوژی ارتباطات افغانستان گفت: استان یزد از پتانسیل شرکت‌های قوی در حوزه ارتباطات و تکنولوژ‌ی‌های مرتبط با آن بهره‌مند است و قطعا می توانیم تبادل اطلاعات و تجربیات خوبی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، عبدالرزاق وحیدی که  سه شنبه در راس هیئتی به استان یزد سفر کرده، در جمع خبرنگاران گفت: هدف از سفر به ایران، توسعه روابط دو جانبه بین کشور ایران و افغانستان به ویژه استان یزد بود و هر چند تاکنون قبل از من نیز وزرای مخابرات افغانستان به استان یزد سفر کرده‌اند، اما این سفر برای بسترسازی تکنولوژی ارتباطات در افغانستان با کمک متخصصان یزدی است.

وی ادامه داد: در افغانستان زمینه وسیعی برای مخابرات و ارتباطات بین کشورهای منطقه وجود دارد و شبکه نت‌ورک و فیبر نوری در افغانستان برای ما بسیار اهمیت دارد.

وزیر مخابرات و تکنولوژی ارتباطات افغانستان گفت: ایران و افغانستان دو کشور دوست، برادر، همزبان و هم‌دین هستند و می‌توانیم با برنامه‌ریزی و تعامل بیشتر ارتباط تجاری و کاری بسیار بیشتری را داشته باشیم.

وحیدی با اشاره به بازدید از شرکت شهید قندی بعنوان یکی از تولید کنندگان یزدی فیبر نوری در کشور گفت: تیمی از متخصصان افغانستان را مکلف می‌کنیم تا با این شرکت در تماس باشند و امیدواریم با این ارتباط بتوانیم تولید برخی از تجهیزات ارتباطات را در این کشور راه‌اندازی کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد نیز در این نشست گفت: پیشینه ارتباطات یزد و افغانستان به بسیار قبل بر می گردد و با توجه به زیرساخت‌های صنعتی و توان بالای صنعتی در استان یزد، زمینه‌های خوبی برای همکاری با افغانستان وجود دارد.

سیدعلی عزالدینی اظهار داشت: قطعا می توانیم در بحث زیرساخت و فناوری اطلاعات ارتباطات خود را با افغانستان گسترش دهیم و زمینه ها زیادی برای همکاری در این رابطه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی یزد نیز در این نشست گفت: این واحد تولیدی در حوزه ارتباطات به یک برند بین‌المللی تبدیل شده و تولید کابل‌های مسی، فیبرنوری، کامپوندهای پلیمری، پنل‌های خورشیدی و خدمات فنی و مهندسی را انجام می‌دهد.

سیدجلال‌الدین رضوانی‌نژاد افزود: تاکنون 500 میلیون یورو صادرات از این واحد تولیدی انجام شده و در سال جاری نیز 20 میلیون یورو برای صادرات برنامه ریزی کرده ایم و پشتیبانی ما برای فروش داخلی نیز از 160 تا 180 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: بالاترین ظرفیت تولید کارخانه در زمینه تولید کابل‌های مسی است اما با توجه به اینکه تغییر تکنولوژی در ایران و دنیا صورت گرفته، عملا بازار کابل‌های مسی افت کرده اکنون فعالیت‌های این شرکت به سمت تولید فیبرهای نوری حرکت کرده و در حال حاضر نیز دو قرارداد بزرگ توسط شرکت زیرساخت به این واحد تولیدی واگذار شده که بر اساس آن باید 22 کیلومتر کابل فیبرنوری ظرف یک سال و نیم تولید شود.

مدیرعامل شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی یزد گفت: درمورد تعامل با کشور افغانستان نیزاین همکاری به هشت سال قبل باز می‌گردد و احداث 85 هزار شماره تلفن در این کشور با استفاده از تجهیزات این شرکت، از جمله این ارتباطات است و ایجاد و توسعه یک مرکز صنعتی در افغانستان با حمایت فنی این کارخانه می‌تواند اشتغال خوبی در افغانستان ایجاد کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =