مشروح سخنان معاون اول رییس جمهور در شورای اداری استان البرز

مشروح سخنان معاون اول رییس جمهور در شورای اداری استان البرز بدین شرح است:

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین البرز و به نقل از روابط عمومی استانداری البرز، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای اداری استان البرز که عصر دیروز در محل سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد با اشاره به مراسم راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی گفت: یک اتفاق بزرگ، نادر و عجیبی در حال شکل گرفتن است، شاید چنین صحنه هایی قابل تصور نباشد که در دوره ای میلیون ها انسان از کشورهای مختلف، در شرایط سخت تحولات منطقه و بحران ها، در راهپیمایی شرکت می کنند و عشق و ایمان و ارادت قلبی خود را نشان می دهند.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: تشکیل این ستاد کار بزرگی بود؛ باید از همه دست اندرکاران قدردانی نمود و این پدیده به نماد وحدت در جهان اسلام و تشیع تبدیل شود.
جهانگیری با اشاره به اینکه این جمعیت گسترده در حالی به کشور عراق سفر کرده‌اند که ناامنی ها در عراق حاکم بود و برخی کشورهای خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم درصدد بودند به چارچوب استقلال سیاسی عراق تعرض کنند، خاطرنشان کرد: راهپیمایی عظیم اربعین در سنوات اخیر و صدور یک میلیون و 600 هزار ویزا در مدت زمان کوتاه اتفاق بزرگی بوده است که در هیچ جای دنیا و هیچ سفارتخانه‌ای دیده نمی‌شود و از دولت عراق به خاطر این مهمان‌نوازی تشکر می‌کنیم.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه به زمانی نزدیک می‌شویم که انتظار است تحریم‌های ظالمانه علیه کشور لغو شود، گفت: ما می‌خواستیم حقوق هسته‌ای کشور به رسمیت شناخته شده، از دستاوردهای هسته‌ای کشور حفاظت و تحریم‌هایی ظالمانه‌ای که علیه کشور وضع شده بود را لغو کنیم که تمام این اتفاقات افتاده و در حال وقوع است.

وی افزود: گزارش آمانو گزارشی خاص است که انتظار می‌رود شورای حکام در 24 آذر این پرونده را مختومه اعلام کند و در آن زمان باید دوران جدید کاری را آغاز کنیم.
جهانگیری خاطرنشان کرد: به سبب اینکه دولت نمی‌تواند به دلیل رعایت مصالح پنهان کشور همه ابعاد قضیه را باز کند برخی افراد گاهی بی‌انصافی می‌کنند و مطالبی را نسبت می‌دهند که دولت به دلایلی مصلحت نمی‌داند در مورد عمق و عظمت این کار توضیح دهد.
وی با اشاره به اینکه منتظر هستیم در زمان نهایی شدن کار و در فرصت مناسب رئیس‌جمهور و تیم مذاکره کننده در مورد موفقیت‌های به دست آمده گزارش‌هایی به ملت ارائه شود، افزود: در آن زمان همه متوجه می‌شوند که چه کار بزرگی انجام شده و چه دستاوردهایی را کسب کرده‌ایم و همچنین چه توطئه‌هایی خنثی شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه پس از توافق افرادی که خود را به آب و آتش زدند تا جلو این کار را بگیرند و در رأس آن اسرائیل و سپس تندورهای داخل آمریکا و برخی کشورهای منطقه قرار داشتند، گفت: اینها تمام هم و غم خود را گذاشتند که توافق انجام نشود.
برنامه ریزی در پسا تحریم در دستور کار است
جهانگیری اظهار داشت: این افراد اعتقاد داشتند ایرانی که در زمان تحریم تا این اندازه پیشرفت کرده اگر تحریم‌ها لغو شوند خطرناک می‌شود تصمیم به مبارزه با آن گرفتند و انواع هزینه‌ها را کردند تا جلو این کار را بگیرند.
وی با بیان اینکه تاکنون کار به خوبی پیش رفته گفت: یقیناً یکی از برنامه‌های دولت این است که بعد از تحریم‌ برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.
چشم انداز برنامه ششم توسعه به نیمه راه رسید
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر در حال تدوین برنامه ششم هستیم، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال سند چشم‌انداز به نیمه راه خود می رسد؛ بر اساس این سند ملی ایران در سال 1404 قدرت اول اقتصاد، تولید علم و نرم‌افزاری منطقه می‌شود و رفاه و سلامت مردم به درجه مطلوبی می‌رسد.
جهانگیری با بیان اینکه متأسفانه در 2 برنامه گذشته در همه زمینه‌ها بسیار عقب بودیم، تصریح کرد: شرایط اقتصادی امروز و نیز برنامه‌ریزی خوب دولت و دستاوردهای آن در زمینه اقتصاد امیدی در مردم ایجاد کرد اما متأسفانه برخی یادشان می‌رود که در سال 1391 قیمت دلار در همین زمان به 3900 تومان هم رسید و تغییرات به صورت لحظه‌ای و روزانه بود.
وی افزود: در یک دوره 17 ماهه برای کنترل قیمت دلار 22 میلیارد دلار در بازارهای دوبی و استامبول ارز فروخته شد اما اکنون با انضباط حاکم در سیستم دولت و تیم کاردان کنترل و سیاست‌گذاری‌های لازم در حال انجام است.
معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: در سال 1390 درآمد ارزی کشور 118 میلیارد دلار بود که در سال 91 بر اثر تحریم‌ها به 70 میلیارد دلار رسید و نتیجه آن شد که قیمت دلار افزایش و اقتصاد کشور متلاطم شد و رشد اقتصادی به منفی 6.8 درصد و تورم به 40 درصد رسید.
جهانگیری با بیان اینکه امسال و در بهترین شرایط درآمد ارزی کشور 25 میلیارد دلار بود، گفت: این در حالی است که تلاطم خاصی در بازار نسبت به سالهای گذشته ایجاد نشد و از ثبات مناسبی برخوردار است.
وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کنونی نیز سخت است و در وضعیت خوبی قرار نداریم، افزود: در بخش صنعت، تولید، کشاورزی و زندگی مردم شرایط سختی وجود دارد و باید برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه انجام شود.
رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه باید به 8 درصد برسد
معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: در سیاست‌های کلی برنامه ششم بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که رشد اقتصادی باید به 8 درصد برسد و رسیدن به این امر واجب الزامی برای کشور محسوب می‌شود چرا که سالانه 890 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم که از ما شغل مطالبه می‌کنیم.
جهانگیری اظهار داشت: حدود 4.5 میلیون نفر جمعیت دانشجو در کشور وجود دارد که با احتساب سالانه 890 فارغ‌التحصیل باید اقدامات لازم برای شغل و ازدواج آنها فراهم شود چرا که این افراد سرمایه‌های کشور هستند.
وی بیان کرد: اینها نسل مولد و تولیدکننده کشور بوده و باید چندین خانوار را اداره کنند که این فرصت طلایی و البته دغدغه برای کشور محسوب می‌شود.
بهبود اوضاع اقتصادی مردم تا سال 97
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته به سبب سیاست‌های غلط دولت رفاه مردم ایران به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: فکر می‌کنیم اگر درست برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم و رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم در سال 97 می‌توانیم وضع اقتصادی مردم را به سال 90 برسانیم.
جهانگیری تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود قدرت خرید مردم کم شده است، درست است چرا که در سال 86 علیرغم وفور درآمدهای نفتی به سبب سیاست‌های اشتباه رفاه مردم کاهش یافت که این کاهش در روستاها 29 درصد و در شهرها 15 درصد بود.
وی با اشاره به اجبار سوم برای توجه به اقتصاد بیان کرد: ایران در منطقه بحرانی و متلاطمی قرار دارد و از امنیت خوبی برخوردار است و اگر قرار باشد در منطقه نیز امنیت برقرار شود باید از ایران کمک گرفت و این نقطه قوت مهمی که دنیا آن را در مورد ایران پذیرفته است.
اقتدار اقتصادی کشور نیازمند بازسازی سریع
معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به همین سبب دنیا در تلاش است که با ایران وارد مذاکره شود و در این راستا باید اقتدار اقتصادی کشور به سرعت بازسازی شود چرا که تضعیف قدرت اقتصادی می‌تواند تضعیف قدرت اقتصادی سیاسی را به دنبال داشته باشد.
جهانگیری افزود: اینکه دشمنان اصرار داشتند تحریم‌ها را ادامه دهند نیز به همین دلیل بود و ما اکنون نیازمند ارتقای قدرت اقتصادی هستیم.
وی با تأکید بر اینکه باید رشد 8 درصدی اقتصاد در برنامه ششم هدف‌گذاری شود بیان کرد: 8 درصد رشد اقتصادی حدود 900 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید لازم دارد که این منابع باید از جایی تأمین شود.
تجهبز نظام بانکی ضروری است
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نظام بانکی کشور باید تجهیز شود، بیان کرد: نظام بانکی کشور امروز در بدترین شرایط خود قرار دارد و معوقاتش بیش از 100 هزار میلیارد تومان بوده و بدهی دولت نیز مبلغ بسیار بالایی است.
جهانگیری افزود: نظام بانکی یکی از موضوعات اصلی ما در دوره بعد از تحریم است که در این راستا باید افزایش سرمایه صورت گیرد و سیستم بانکی باید به اندازه‌ای ارتقا یابد که بتوانیم در این زمینه با سایر کشورهای دنیا تعامل داشته باشیم.
مدیر بی توجه به بخش خصوصی به درد دولت نمی خورد
وی با اشاره به اینکه توجه به بخش خصوصی یکی از ضروریاتی است که باید توسط مدیران مهم تلقی شود، گفت: مدیری که توانایی واگذاری برخی امور و تقویت بخش خصوصی را ندارد به درد این دولت برای مدیریت نمی‌خورد چرا که این دولت احترام ویژه‌ای برای بخش خصوصی قائل است.
جمهوری اسلامی می تواند کانون مهم توسعه برای کشورهای اروپایی باشد
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید ساز و کار توسعه بستر حضور بخش خصوصی در امور غیر حاکمیتی فراهم شود، افزود: دنیا به این جمع‌بندی رسیده که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کانون مهم توسعه برای کشورهای اروپایی باشد
جهانگیری گفت: علیرغم وجود مشکلات فراهم در کشور نباید منکر امتیازات گسترده موجود نیز بود، امنیت حاکم بر جامعه یکی از مهمترین امتیازات کشور جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که نباید نادیده گرفته شود.
وی با تأکید بر اینکه ایران از موقعیت خاص ترانزیتی برخوردار است بیان کرد: توجه به همه این امتیازات، ایران را می‌تواند به اوج شکوفایی خود برساند.
مدیر خادم مردم مورد حمایت دولت است
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید به صورت جدی در امور کشور وارد شد و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نکرد، گفت:‌ در این دولت مدیر چپ و راست، اصولگرا و اصلاح‌طلب معنی ندارد بلکه هر مدیری باید در راستای خدمت به مردم قدم بردارد که به طور قطع و یقین این دسته از مدیران مورد حمایت دولت واقع می‌شوند.
جهانگیری اظهار داشت: مهمترین سرمایه کشور نیروی انسانی است که به طور قطع مشکلات موجود با استفاده از این ظرفیت گسترده برطرف می‌شود.
تفاوتی بین تهران و البرز وجود ندارد
وی گفت: استان البرز از نظر فنی یک استان مستقل است اما در اصل تهران و البرز تفاوتی با یکدیگر ندارند، برای تهران و استان البرز یک سیاست کلی در نظر گرفته شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مسئولان البرزی باید به نحوی عمل کنند که گویا در استان تهران سمت دارند؛ استان البرز استعداد بی‌نهایی در تمام بخش‌های مختلفی دارد از این رو تمام تلاش ما بر این است که توسعه به سایر استان‌های کشور نظیر سیستان و بلوچستان، کردستان و خوزستان سوق پیدا کند.
نقشه راه توسعه البرز ترسیم شود
جهانگیری با اشاره به اینکه مسئولان البرزی باید بدانند که دنبال چه توسعه‌ای هستند و در این منطقه چه توسعه ای و در چه بخشی باید مدنظر قرار گیرد، بیان کرد:‌البرز از نظر صنعت و کشاورزی استان شاخصی در کشور به شمار می‌آید.
لزوم راه اندازی صنایع هایتک و تکنولوژی های نوین
وی با تأکید بر اینکه باید ابتکارات نوآورانه در استان البرز ارائه شود، اظهار داشت: باید به دنبال راه‌اندازی صنایع هایتک و تکنولوژی‌های نوین در سراسر کشور از جمله استان البرز باشیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید ساعت حرکت مترو کرج - تهران نزدیک‌تر شود تا مسافران با سرعت و در زمان کمتری به مقصد مدنظر خود برسند، افزود: واگذاری برخی امور به بخش خصوصی از جمله امور اولویت‌داری است که باید به آن توجه شود.
جهانگیری گفت: البرز از ظرفیت بالایی برخوردار است، اگر برنامه‌ریزی خوبی در این منطقه صورت گیرد این استان به استان برتر کشور تبدیل می‌شود.
وی با بیان اینکه البرز جز 5 استان نخست در بخش صنعت است،افزود: این استان در بخش کشاورزی نیز از ظرفیت‌های بالایی برخودار است و تاکنون توفیقات خوبی در این بخش توسط نخبگان و فعالان علمی حاصل شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =