براساس آخرین آمارها ۴۶ نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزای H1N1 در کشور جان خود را از دست داده اند. اما رئیس سازمان غذا و دارو از توزیع داروی «اوسلتامی ویر» برای درمان آنفلوآنزا در کشور خبر داد: توزیع این دارو با دستور وزیر بهداشت از محل ذخایر استراتژیک سازمان غذا و دارو در کشور آغاز شده است.

مینا افشار: هرسال با شروع سرما نوع جدیدی از ویروس های آنفلوانزا شیوع پیدا می کند و متاسفانه جان تعدادی از ایرانیان را می گیرد. هرچند که مسوولان وزارت بهداشت می گویند تلفات آنفلوآنزا در سال ۹۴ بیش از سال های دیگر نبوده است (اینجا را بخوانید)، اما همه گیری ناگهان شیوع آنفلوآنزای H1N1 در چند استان، تصاویری که از شرایط حاکم بر کرمان منتشر شد، همچنین روایتی از وزیر بهداشت که گفت آنفلوآنزا در ایران وحشی‌تر شده و اعلام مرگ ۴۶ نفر که در نتیجه ابتلا به این بیماری بوده است، نگرانی هایی زیادی را در تمام شهرها ایجاد کرد. 

برخی معتقدند، منشا اين بيماری ويروسی، احتمالا مسافرانی هستند که از خارج کشور به ايران می آيند. بنابراین با استناد به پیش‌بینی مسئولان وزارت بهداشت، شیوع این بیماری فصلی در هفته‌های آینده در سایر استان‌های کشور دور از انتظار نیست.

بررسی وضعیت متوفیان نشان می‌دهد، ویروس آنفلوآنزا به تنهایی موجب مرگ این افراد نشده و نارسایی قلبی و تنفسی این افراد نیز در فوت آنها موثر بوده است. به همین علت،‌ برخی افراد و گروه‌های ویژه بیش از دیگران در معرض ابتلا به آنفلوآنزای فصلی در حال شیوع قرار دارند.

وزیر بهداشت در سفرش به کرمان هم اعلام کرد: افرادی كه به عنوان قربانیان این بیماری معرفی شده اند، اغلب دارای بيماری زمينه ای دیگری بوده اند و هیچ‌یک از هموطنان از دست رفته، تنها به دلیل آنفلوانزا فوت نکرده اند. با این حال خبرها حاکی از آن است که در هفته های آینده انتقال این بیماری به سایر استان ها نیز وارد می شود. (اینجا و اینجا را بخوانید)

در این میان مسئولان وزارت بهداشت و بیماری های واگیر از مردم خواستند که علائم این بیماری و هرگونه نشانه های سرماخوردگی را جدی بگیرند.

سیدحسن هاشمی همچنین در یادداشتی پس از سفر به کرمان نوشت: «هر سال ٢٠درصد جمعيت به آنفلوانزا مبتلا مي شوند که امري طبيعي است. تاكيد مي‌كنم افرادي كه به عنوان قربانیان این بیماری معرفی شده اند، اغلب داراي بيماری زمينه ای دیگری بوده اند و هیچ‌یک از هموطنان از دست رفته، تنها به دلیل آنفلوانزا فوت نکرده اند. به مردم اطمينان مي دهم جاي هيچ نگراني نيست. با کمبود دارو یا لوازم پزشکی هم اصلا مواجه نیستیم. توصيه مي‌كنم با رعايت بهداشت فردي و مراقبت های لازم، از ابتلا به بيماري پيشگيري كنيم؛ مخصوصا تا آخر فصل سرما که این ویروس در کمین نشسته!»

به گفته کارشناسان مبارزه با بیماری‌های واگیر، سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق ترشحات تنفسی با سرفه و عطسه انتقال پیدا می‌کنند و با وجود داشتن تفاوت‌های زیاد، روش‌های درمانی مشترکی دارند. یک کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر در مورد علائم و تفاوت‌های بین بیماری سرماخوردگی با آنفلوانزا نیز گفت: سرماخوردگی به صورت تدریجی پدیدار می‌شود و شایع‌ترین علامت آن آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی است، اما آنفلوانزا به صورت ناگهانی بروز می‌کند و بارزترین نشانه‌های آن تب بالای 38 درجه، سردرد، درد عضلانی، عرق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه است که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا سرفه‌ از بین برود. (اینجا را بخوانید.)

این در حالیست که محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری ها گفت بیماری آنفلوانزا تنها برای تعدادی از افراد جامعه پرعارضه تر است، گفت: وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفولانزا توصیه نمی کند. بر اساس اطلاعات سامانه نرم افزاری انتظار می رود در هفته های آینده این بیماری در استان های کرمانشاه و آذربایجان شرقی بروز بیشتری داشته باشد. بعد از این ۲ استان، استان های کردستان، لرستان ، خوزستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی استان هایی هستند که درگیر این بیماری خواهند شد. (اینجا را بخوانید.)

آمارها نشان می دهد در سال گذشته 86 نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در کشور جان خود را از دست دادند و وزارت بهداشت معتقد است که امسال مسئله خیلی بزرگ جلوه داده شد که باعث ایجاد استرس در مردم شده است. 

الته در گیر و دار رسیدن خبرهای تلفات و شیوع آنفلوآنزا گفته شد یک بیمار هم در ورامین به دلیل این بیماری جان سپرده است، اما وزارت بهداشت این مورد را رد کرد. معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: پای آنفلوانزا به تهران نرسیده است و هیچ مورد فوتی آنفلوانزا در تهران نداشتیم. (اینجا را بخوانید.)

علی اکبر سیاری، گفت: به جز ۲ استان کرمان و سیستان وبلوچستان که درگیر این بیماری هستند، ۷ استان دیگر از جمله تهران نیز در معرض خطر قرار دارند. از مجموع ۳۳ جانباخته بر اثر آنفلوانزا، ۲۸ نفر در استان کرمان و ۵ نفر در استان سیستان و بلوچستان بوده اند که در میان آنها ۴ زن باردار مشاهده شده است. (اینجا را بخوانید.) اما دو روز بعد گفته شد یک بیمار در البرز به دلیل آنفلوآنزا جان سپرده است (اینجا را بخوانید)

اما این بیماری از کجا آمد؟ نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی علت اصلی آنفلوآنزا در استان کرمان اتباع بیگانه‌ غیر مجازی می داند که از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده‌اند. (اینجا را بخوانید.)

در این میان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم اعلام کرد، از 9 آذرماه امسال تا ۱۶ آذر، ۱۱ نفر فوتی مشکوک به بیماری آنفلوآنزا در سیستان و بلوچستان وجود داشته که مرگ ۴ نفر آنها بر اثر این بیماری مورد تایید قرار گرفته است.

دکتر محمود رضا میری گفت: در این مدت ۴۵۶ نفر دارای علائم این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد ۲۰۶ نفر بستری شدند. ۱۷۶ نفر از مجموع بیماران بستری شده مورد آزمایش قرار گرفتند که نتیجه آزمایش ۲۲ نفر آنها مثبت بوده است. (اینجا را بخوانید.)

با شیوع بیماری آنفلوانزا در ۲ استان کرمان و سیستان و بلوچستان و انتشار اخبار گوناگون از این بیماری نگرانی های در میان مردم به وجود آمد و بسیاری از شهروندان برای خرید ماسک به داروخانه ها روی آوردند. به گفته شهروندان زاهدانی، ماسک در 95 درصد داروخانه ها کمیاب شد و هر عدد با قیمت ۴ تا ۵ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه 672 نفر در سیستان و بلوچستان مشکوک به بیماری آنفلوآنزا بوده‌اند، گفت: مسافران افغانستان و پاکستان احتمالا منشأ ورود این بیماری هستند. 3 مورد از فوتی‌ها زن باردار و یک نفر از آنها بیمار مبتلا «ARBS» بوده است. از 238 بیمار نیز نمونه‌گیری شده است، 58 نفر نتیجه آزمایش آنها مثبت گزارش شده است، همچنین 12 نفر فوتی اعلام شده که تنها 4 مورد آنها با تشخیص آنفلوآنزا بوده است. (اینجا را بخوانید.)

با وجود شیوع بیماری آنفلوآنزا و ایجاد ترس بین مردم، در این میان رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشگی اعلام کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بسته شدن مدارس به علت همه گیری آنفولانزا را تائید نمی کند و این کار نیز هیچ ضرورتی ندارد، زیرا چنین اقدامی هرگز موثر واقع نمی شود و تغییری هم در مسیر همه گیری ایجاد نمی کند.(اینجا را بخوانید.)

معاون فنی مرکز بهداشت آذربایجان غربی معتقد است، با فرارسیدن فصل سرما شرایط برای شیوع و گسترش بیماری های ویروسی از جمله سرماخوردگی و آنفلوانزا مهیا شده است. او اعلام کرد از ابتدای سال ۹۴ تاکنون، یک هزار و ۶۰۹ مورد بیمار دارای علائم تب و سرفه در ۱۷ پایگاه دیده وری منتخب استان ثبت شده و تعداد ۳۹۴ مورد بیمار دارای علائم تنفسی شدید در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان و مراقبت قرار گرفته اند. از موارد بستری نمونه برداری برای بررسی از نظر آنفلوانزا و کوروناویروس به عمل آمد که تعداد ۸۲ نفر از نظر آنفلوانزای فصلی مثبت گزارش شده که از این تعداد ۵۵ مورد مربوط به آنفلوآنزای نوع B و ۱۳ مورد آنفلوآنزای A) H3N2) و ۱۴ مورد آنفلوآنزای A) H1N1) است که ۴ مورد آنفلوآنزای A) H1N1) در ۲ ماه اخیر بوده است. (اینجا را بخوانید.)

چند روز بعد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم از شیوع آنفلوآنزا در این استان خبر داد و گفت: در روزهای اخیر این بیماری ۵ نفر را راهی بیمارستان کرد. دکتر محسن اعرابی گفت: روزانه یک تا ۲ گزارش مبنی بر بروز بیماری آنفلوآنزا در استان داریم که در کمترین زمان تحت پیگیری و درمان قرار می گیرند. مرگ و میر ناشی از بیماری آنفلوآنزا در مازندران نداشتیم و این بیماری تحت کنترل قرار دارد و با رعایت بهداشت فردی ازسوی افرادی که مبتلا به سرماخوردگی هستند، این بیماری نیز آسیبی وارد نخواهد کرد.(اینجا را بخوانید.)

وزیر بهداشت با اشاره به سفر یک روزه خود به استان کرمان، گفت: شیوع بیماری آنفلوآنزا در استان کرمان بیش از سایر استان های کشور بود و در طول دو ماه گذشته، همکاران بخش بهداشتی و درمانی ما در رفسنجان و کرمان حضور داشته اند. میزان افرادی که بر اثر بیماری های مزمن بر اثر ویروس آنفلوآنزا در استان کرمان فوت کرده اند، در یک بازه زمانی سه هفته ای قابل توجه بوده است. هیچ یک از افرادی که جان خود را از دست داده اند تنها به دلیل داشتن بیماری آنفلوآنزا فوت نکرده اند و جوان ترین فردی که فوت کرده 29 سال سن داشته که به دلیل وجود بیماری ایدز جان خود را از دست داده است. سایر فوت شدگان نیز دارای یا کهولت سن و یا بیماری های مزمن قلبی، کلیوی و ریوی داشته اند. (اینجا را بخوانید.)

علی اکبر سیاری در کارگروه سلامت و امنیت غذایی در استان کرمان گفت: سلامت مردم ایران از ۳ ناحیه بیماری‌های واگیردار، غیرواگیر و همچنین اسیب‌های اجتماعی در معرض آسیب است که وزارت بهداشت با مشارکت مردم به عنوان نخستین استراتژی خود همواره وارد عمل شده است. او معتقد است، تمام کسانی که در استان کرمان در اثر بیماری آنفلوآنزا فوت کرده‌اند،همگی دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و حتی یک نفر هم نبوده است که تنها به خاطر بیماری آنفلوآنزا جان خود را از دست داده باشد. (اینجا را بخوانید.)

وزیر بهداشت هم در کرمان گفت: به جز فوت ۳۳ نفر در استان کرمان، در مابقی استان‌ها آمار فوت‌شدگان به‌صورت موردی بوده است،  براساس آخرین گزارش‌ها، در آبادان یک نفر، لرستان ۲ نفر، کرج یک نفر و سیستان و بلوچستان ۵ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند. (اینجا را بخوانید.)

استاندار یزد با اشاره به اینکه استان یزد آمادگی های لازم برای مقابله با این بیماری را دارد، گفت: خوشبختانه طبق گزارش‌های ارائه‌شده، استان برای پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزا نوع H1N1 آمادگی کامل و لازم را دارد. دارو، واکس و تجهیزات درمانی لازم توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد انجام‌شده و لازم است پزشکان متخصص در این ایام تعطیل در مراکز درمانی حضورداشته باشند تا عدم حضور آنها موجب مشکل و نگرانی برای مردم نشود. در مجموع 6 نفر به بیماری آنفلوانزا نوع H1N1 مبتلا شده‌اند. از این تعداد 2 نفر آن‌ها مورد معالجه قرارگرفته و مرخص شده‌اند و 4 نفر در حال درمان هستند. (اینجا را بخوانید.)

وزیر بهداشت که شب گذشته (۱۸ آذرماه) به کرمان رفت تا وضعیت شیوع آنفلوآنزای H1N1 در این استان را بررسی کند، در جمع خبرنگاران گفت: هر سال ٢٠درصد جمعيت به آنفلوانزا مبتلا می شوند که امری طبيعی است. تاكيد می كنم افرادی كه به عنوان قربانیان این بیماری معرفی شده اند، اغلب داراي بيماری زمينه ای دیگری بوده اند و هیچ‌یک از هموطنان از دست رفته، تنها به دلیل آنفلوانزا فوت نکرده اند. هیچ یک از افرادی که جان خود را از دست داده اند تنها به دلیل داشتن بیماری آنفلوآنزا فوت نکرده اند و جوان ترین فردی که فوت کرده 29 سال سن داشته که به دلیل وجود بیماری ایدز جان خود را از دست داده است. سایر فوت شدگان نیز دارای یا کهولت سن و یا بیماری های مزمن قلبی، کلیوی و ریوی داشته اند. (اینجا را بخوانید.)

با اینکه آنفلوآنزای H1N1 نوع A تا جمعه ۲۰ آذرماه ۹۴، جان ۴۶ نفر را در ایران گرفته است، رئیس سازمان غذا و دارو از توزیع داروی «اوسلتامی ویر» برای درمان آنفلوآنزا در کشور خبر داد که توزیع این دارو با دستور وزیر بهداشت از محل ذخایر استراتژیک سازمان غذا و دارو در کشور آغاز شده است. (اینجا، اینجا و اینجا را بخوانید.)

اما برای مبتلا نشدن به آنفلوآنزا چند راه کار ساده وجود دارد که می توانید آن را در این اینفوگرافیک ببینید.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =