اقتصادنیوز نوشت: عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به موانعی که در دوران تحریم بر سر راه تجارت ایران بود، مهم‌ترین ظرفیت‌های تجاری ایران در دوران پساتحریم را شرح می‌دهد.

حسین سلیمی در پاسخ به این سؤال که در دوران پساتحریم و با اجرایی شدن برجام، تجارت چه محصولات ایران رونق می‌گیرد؟ عنوان کرد: یکی از مسائلی که تحریم برای صادرات ما به وجود آورده بود، مشکلات صادرات پتروشیمی‌ها بود. در آن دوران کشورها می‌ترسیدند از ایران خرید کنند چون نگران بودند که مشمول تحریم شوند. به همین علت هم بعضی اوقات خرید محصولات پتروشیمی‌ ما مستقیم انجام نمی‌شد، بلکه از طریق واسطه‌ها یا غیرمستقیم صورت می‌گرفت و به ضرر صادرکننده بود. مبلغی که صادرکننده‌های این محصولات می‌گرفتند درصدی کمتر بود از وقتی که شرکت‌های خارجی مستقیما از آنها خرید می‌کردند.

او افزود: در دوران پساتحریم، خوشبختانه می‌توان گفت از دو - سه هفته آینده عملا همه شرکت‌های خارجی می‌توانند مستقیم از ایران خرید کنند. یکی از مهم‌ترین صادرات ما هم محصولات پتروشیمی است که رقمش هفت - هشت میلیارد دلار صادرات در سال بوده، اما متأسفانه از آغاز امسال، روند صادرات ما رو به کاهش بوده است. به هر حال با اجرای برجام قطعا صادرات ما روی همان 30 میلیارد دلار می‌رود. اروپایی‌ها و کشورهای دیگر محصولات پتروشیمی را مستقیما به خریدارانی که مورد نیازشان است می‌فروشند. چنین صادراتی کمتر برای ما هزینه خواهد داشت. چون در دوره تحریم پول را از طریق صرافی‌ها یا راه‌های دیگر می‌دادند با یک هزینه‌ای که کارمزد و... برمی‌داشتند، ارقام وارده به صادرکننده کمتر از ارقام واقعی بود.

او درباره واردات هم اظهار کرد: ما مشکلات ارزی داریم. دولت الآن دارد طرح‌هایی تهیه می‌کند که با تعرفه‌ها طوری بازی کنند که اگر کالاهایی در داخل با کیفیت بالا تولید می‌شود، اجازه ورود آنها را با یک تعرفه بالاتر بدهند. ارز مبالدله‌ای هم در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، عملا باید با ارز آزاد وارد کنند. پس بنابراین تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با محصولات وارده رقابت کنند، به خاطر اینکه گران‌تر وارد خواهد شد. در آن شرایط اگر تولیدکننده محصولی با کیفیت بالا داشته باشد، رقابتش خیلی راحتتر خواهد بود تا دورانی که در تحریم بودیم و مشکلات خرید مواد اولیه و انواع و اقسام مشکلات دیگری که صنایع ما با آنها مواجه بودند.

سلیمی همچنین گفت: همین صنایع با لغو تحریم‌ها می‌توانند راحت‌تر عملیات بانکی داشته باشند. آنها هم مجبور نیستند با چند دست، هزینه اضافه پرداخت کنند تا پول را به دست طرف برسانند. در دوران طی‌شده، عملا همه پول را اول کارپرداخت می‌کردند، ولی الآن از طریق گشایش اعتبار، بزرگ‌ترین خدمتی که به واردکنندگان مواد اولیه می‌شود این است که می‌توانند پول را در موقعی که اسناد و کالا برسد، پرداخت کنند. آن موقع عملا کل مبلغ را به صورت پیش‌پرداخت می‌دادند، بعد از سه - چهار ماه مواد اولیه یا مواد واسطه‌ای مورد نیاز کارخانه‌شان را دریافت می‌کردند. ولی در حال حاضر اگر گشایش اعتبارها بعد از تحریم به شکل جدید، انجام شود، موقعی که کالا برسد پول پرداخت می‌شود. این برای واردکنندگان مواد اولیه بسیار کارگشاست.

او با اشاره به ظرفیت ایران در بخش پتروشیمی، بیان کرد: رقابت کردن ایران با پتروشیمی‌ها خیلی راحت‌تر از سایر محصولات است. مثلا ما در زمینه فولاد نمی‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم با توجه به قیمت تمام‌شده بالاتر و اینکه هزینه‌های تولید در اینجا بالاتر است. به همین دلیل درباره پتروشیمی‌ها ما خیلی خوب می‌توانیم صادرات این محصولات به کشورهای خارج را داشته باشیم، البته اگر مستقیم باشد و مشکلات تحریم‌ها و اینکه باید ارز چند دست بگردد، رفع شود، به نظر من قطعا به نفع صادرکنندگان است و همچنین به نفع رقابت‌شان با کشورهای دیگر خواهد بود.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =