۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴

مستند سینمایی «مهر و مسیح»، آخرین اثر محمد مقدم در نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت به نمایش در می آید.

به گزارش خبرآنلاین، این فیلم مستند 96 دقیقه ای، به آیین کهن ایرانی مهر یا میتراییسم و تاثیر آن بر مسیحیت می پردازد. محمد مقدم، کارگردان و تهیه کننده این فیلم که از مستندسازان گزیده کار و معتبر ایران است درباره آخرین ساخته اش به خبرنگار سینمایی خبرانلاین گفت:«بین سالهای 1364 تا 1377 به اتفاق دوستان باستان شناسم پژوهشهایی در نقاط باستانی ایران انجام دادیم که به کشف نیایشگاههای مهری باستانی انجامید. کشفهایی که خبر از تاثیر ژرف آیین مهر بر ایرانیان کهن میداد. این پژوهشها ایده ساختن فیلمی درباره این آیین و نیز تاثیر آن بر دیانت مسیحی را در ذهنم کلید زد... برای این منظور، علاوه بر تحقیقات میدانی و مطالعات گسترده درباره این موضوع، به مناطق مختلفی در ایران، کشورهایی در آسیای میانه، ترکیه، عراق، سوریه، منطقه قفقاز، هند و اروپا سفر کردیم و فیلم گرفتیم؛ فرایندی که هشت سال طول کشید.»

مقدم که آثاری چون «سرگذشت آب»،«طرحی نو در اندازیم»، «گاوخونی»، «نای بند» و ... را در کارنامه خود دارد می افزاید:«تاریخ همواره با مهر نامهربان بوده است. تاثیر شگرفی که آیین مهری(میتراییسم) بر سایر ادیان و باورهای رسمی چون زرتشتیت و مسیحیت داشته بر کسی پوشیده نیست، ولی متاسفانه تاثیر این آیین ایرانی بر تمدن بشری کمرنگ نمایانده شده است. اگر بخواهیم درباره نقش آیین مهری در تاریخ ادیان بگوییم شاید هیچ جمله ای به اندازه این گفته «ادوارد براون» گویای اهمیت و تاثیر این آیین نباشد: اگر دین مسیح در سده های اولیه میلادی به اروپا نمی رسید بدون تردید جهان به دین مهری می گرایید.»

در مستند «مهر و مسیح» که در بخش سینمای ملی نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت که از 22 تا 28 آذرماه 94 در سینماهای فلسطین و سپیده تهران برگزار می شود به نمایش درخواهد آمد می بینیم که آیین مهر یا میتراییسم چطور در روزگاران گذشته، فراگیرترین آیین دینی در ایران و آسیای غربی بوده و اینکه اروپای مسیحی شده قبل و بعد از ظهور مسیحیت چگونه تحت تاثیر این آیین قرار گرفته و اینکه بسیاری از ارزشها و اعتقادات امروزین کلیسای مسیحی مانند سالگرد تولد حضرت مسیح(ع) (بیست و پنج دسامبر)، که همان سالروز تولد ایزد مهر است و تعداد فراوانی از آیین های دیگر کلیسایی خاستگاه مهری دارد. «مهر و مسیح» با رویکردی علمی و پژوهشی به این موضوعات پرداخته؛ فیلمی که با توجه به اهمیت پژوهش در این حوزه و جای نسبتا خالی آن در مستندهای ایرانی و جهانی، تماشایش غنیمت است.

این فیلم مستند سه شنبه 24 آذرماه ساعت 45/9 تا 15/11 در سینما سپیده1 و جمعه 27 آذر ساعت 22 تا 30/23 در سینما فلسطین2 به نمایش در می آید.

عوامل «مهر و مسیح» عبارتند از: کارگردان، نویسنده و محقق، تدوینگر، فیلمبردار و تهیه کننده: محمد مقدم؛ موسیقی: ملک ایرج پناهی؛ طراحی صحنه و لباس: آناهیتا کاشف؛ تصویربردار و محقق حوزه قفقاز: حامد کاظم زاده؛ گوینده گفتار متن: علیرضا دولتشاهی؛ ویرایش پژوهش و گفتار: پریسا مقدم؛ مدیر تولید و دستیار کارگردان: خسرو محمودی؛ و با حضور و همکاری دکتر بابک رفیعی، دکتر علی شجاعی، دکتر علی شهیدی، مهندس حسن مرتضوی، آسیه اسفندیاری، بویه سادات نیا، سعید سلامت شریف، داود فتحی، سینا دادگر و کاظم مصنف. تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ سال 1394.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    2 0
    این طور که بر می آید، فیلم با ارزشی است و زحمت زیادی برایش کشیده شده... امیدوارم وقت کنم بتونم ببینمش.