آخرین روز در مسیر نجات سیاره زمین/ فابیوس: توافق پاریس گرمایش زمین را زیر 2 درجه افزایش نگه می‌دارد

بعد از سال ها برنامه ریزی و ماه ها مذاکره، سران جهان امروز به توافقی برای کنترل تغییرات اقلیم رسیدند. وزیر امور خارجه فرانسه این توافق را عادلانه و از نظر قانونی الزام آور دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ او در این رابطه گفت: امروز ما به یک نتیجه نهایی نزدیک هستیم، این باور قلبی من است که ما به یک توافق متعادل و بلند پروازانه رسیده ایم.
طرح پیشنهادی تغییرات اقلیم امروز به سران کشور ها داده می شود.

محدود کردن افزایش دما کره زمین هدف اصلی سران در کنفرانس بیست یکم در پاریس یا «سی او پی 21» است.

اگر به این هدف رسیده نشود، نتیجه می تواند؛ ابر خشکسالی ها، امواج گرمایی مرگبار، انقراض حیوانات و گیاه ها، سیل های زیاد و افزایش ارتفاع آب دریا ها باشد. دانشمندان می گوید تنها راه جلوگیری گرم شدن حذف سوخت های فسیلی است.

اما فابیوس می گوید، این توافق افزایش دما را به 1.5 درجه (زیر دو درجه) سلسیوس محدود می کند. با وجود همه این اهداف راضی نگه داشتن 195 کشور کار سختی بود.

فابیوش در این رابطه گفت: مشخصا، هیچ کشوری 100 درصد چیزی که می خواهد را بدست نمی آورد. من امیدوارم پیام روز اول که سران 150 کشور به پاریس آمدند فراموش نشود، این پیام که جهان به پیروزی نیاز دارد.
کشور ها باید با رضایت توافق کنند، مسئولین امیدوارند که همه خود را با توفق وفق دهند اما بعضی از کشور ها ممکن است از این توافق پیروی نکنند.

مسئولان زیادی از مهم بودن اقدام کاری برای کاهش سرعت گرم شدن زمین صحبت کرده اند، کاهش استفاده از گازهای گلخانه ای به نظر می رسد اولویت انجام این موضوع است.

یکی از موضوعات مهم، پیدا کردن روشی است که کشور هایی که عملی خارج از توافق انجام می دهند جریمه شوند.

تا الان بعضی از کشور ها با این موضوع که در دادگاهی مجبور به انجام کاری شوند مخالفند.
همچنین، با وجود خوشبینی‌ها توافق هنوز نهایی نشده و کشورهای حاضر می‌توانند با آن مخالفت کنند. رهبران ارشد و نمایندگان کشورهای مختلف جهان از 30 نوامبر در پاریس گرد آمده‌اند تا به توافقی لازم الاجرا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی برسند. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و پایین آوردن میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی در کانون مذاکرات قرار داشته است.

منبع: سی ان ان/ 12 دسامبر 2015
 42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =