نقدهای احمد واعظی به اندیشه های سلفی و مدرنیته اسلامی در نشست اندیشمندان در انگلیس

شرکت کنندگان در نشست مشترک اندیشمندان مسلمان و مسیحی که روز دوشنبه ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر آکسفورد انگلیس به منظور بررسی ارتباطات دین و مدرنیته برگزار شد، بر لزوم توجه به آموزه های دینی به عنوان مهم ترین راهکار خروج جوامع بشری از بسیاری از مشکلات موجود، تاکید کردند.

به گزارش خبرآنلاین، در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم درباره تاثیر مدرنیته در دین به ویژه در جوامع اسلامی سخن گفت و اظهار داشت: در یک دهه گذشته، بزرگ ترین چالش بین مدرنیته و سنت بوده است. مدرنیته در زندگی مسلمانان فقط در بعد دین اثر نگذاشته است بلکه در همه ابعاد تاثیر خود را داشته است.

وی افزود: تاکنون شماری از جریانات اسلامی «مدرنیته» را بررسی کرده و نتایج مختلفی به دست آورده اند؛ برخی مسلمانان بر این باورند که در مدرنیته شاخص های جدیدی وجود دارد و اسلام باید در این چارچوب بازتعریف شود .

به عقیده حجت الاسلام والمسلمین واعظی، مدرنیسم اسلامی بر این باور است که باید نیازهای روز جامعه و مدرنیسم را در نظر گرفت و براساس آن تعریف جدیدی از اسلام ارائه کرد و آنان معتقدند تعریف دین اسلام مربوط به گذشته است، چون اندیشمندان قدیمی دین را تعریف کرده اند و باید بازتعریف و به روز شود. وی گفت: براساس تعریف مدرنیته اسلامی، فهم دین تاریخی است و باید براساس نیازهای جدید جامعه بازتعریف شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: برخی اندیشه ها در مدرنیته اسلامی پا را فراتر گذاشته و می گویند نسخ دین یعنی قرآن نیز تاریخی است و منبع خوبی برای زمان کنونی نیست لذا ما باید بخش هایی از قرآن را نادیده بگیریم.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: آنها معتقدند چون بخش هایی از قرآن تحت تاثیر شرایط زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شده است در زمان کنونی مصداق ندارد.

سخنران نشست اندیشمندان مسلمان و مسیحی با بیان اینکه دیدگاه دوم همان اندیشه های سلفی است، افزود: آنها برخلاف گروه اول نسبت به مدرنیسم نظر منفی دارند؛ آنان بر این باورند که برای تغییر دین متناسب با شرایط روز نیاز به مدرنیسم نیست و باید دین براساس تعابیر خودشان جاری شود . وی ادامه داد: آنها (سلفی ها) همچنین معتقدند که دین نیازی به تاریخ ندارد و باید اسلام خالص جاری شود .

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در ادامه افزود: گروه سومی وجود دارد که می توان آنان را تجددگرایان دینی دانست که جریانی میانی میان مدرنیسم و سلفی هستند.

وی افزود: آنان بر این باورند که در دین موضوعاتی است که با مدرنیسم همخوانی دارد اما باید براساس منابع دینی دوباره اندیشی شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی دیگر تاثیرات مدرنیسم را در ابعاد سیاسی دانست و افزود: پیشتر در ادبیات اسلامی، عبارت هایی همچون «جمهوری» و نظایر آن در دوران قبل از مدرنیسم وجود نداشت و پس از ورود مدرنیسم به جوامع اسلامی این عبارت ها معنا پیدا کرد. وی آخرین تاثیر مدرنیسم را در حوزه های علمیه عنوان کرد و گفت: در سه دهه گذشته در کنار حوزه های علمیه دانشگاه هایی تأسیس شده است که به تحقیق در امور فلسفه غربی و تطبیق و نقد آن با اندیشه های اسلامی می پردازد. وی عنوان کرد که در این دانشگاه ها همچنین به اسلامیزه کرده علوم نیز پرداخته می شود.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم تصریح کرد که این رویکرد جدیدی است که درگذشته وجود نداشته و این اهتمام اکنون از سوی متولیان دینی در قم صورت می گیرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =