مدیر کل امور بانوان استانداری کردستان گفت: در حال حاضر روند جامعه پذیری و مشارکت های زنان به گونه ای است که گویا هیچ هدفی برای زنان و دختران که بیشترین قشر تحصیلکرده جامعه ما هستند وجود ندارد.

لیلا آزیر تصریح کرد: در حال حاضر زنان زیادی در گروه های مدنی و ان جی او ها مشغول به کار هستند اما ورود آنان به عرصه سیاست به کندی است.
ادامه گفت و گو را در ذیل می خوانید:
به نظر می رسد که زنان از عرصه سیاست کناره گیری کرده اند و هر روز شاهد حضور کمتر آنها در این عرصه هستیم. از دیدگاه شما مشارکت زنان در عرصه تصمیم گیری و قانون گذاری تا چه اندازه به برقراری عدالت و توازن جنسیتی کمک می کند؟
آژیر: همانطور که همه می دانند جامعه مدنی شکل گرفته از افرادی است که هر یک نقشی را بر عهده گرفته اند. بنابراین زنان نیز در این جامعه نقشی را بر عهده گرفته اند که متاسفانه این جایگاه هنوز در جامعه ما مبهم است. در بعضی از زمینه ها مانند تحصیلات این فرایند سرعت قابل قبولی داشته و زنان در جایگاه مناسبی قرار گرفته اند اما در بخش های دیگر این طور نبوده . از طرف دیگر تحرک اجتماعی زنان بسیار ضعیف است و این یک چالش است. مساله دیگر اینکه به نظر می رسد هدف ما برای تربیت زنان هنوز تعریف نشده و حرکت زنان به سوی تحصیلات بیشتر بدون هدفبه نظر می رسد. اینکه دغدغه جامعه ما چیست و آیا اشتغال آنها مد نظر قرار گرفته است؟ به همین دلیل باید بگویم این که زنان تحصیلات عالیه داشته باشند اما اشتغال متناسب برای آنها وجود نداشته باشد، باعث نوعی سر خوردگی و خود کم بینی در بین آنان خواهد شد.
برای رسیدن به توسعه پایدار باید زنان را به عنوان نیمی از جامعه، فعال کرد در غیر این صورت توسعه محقق نمی شود یا در صورت تحقق متوازن نخواهد بود.
علی رغم تحصیلات عالیه زنان در سالهای اخیر همچنان شاهد حضور زنانی در عرصه های اجتماعی هستیم که پرورش یافته چند دهه قبل هستند، چرا افراد تحصیل کرده جدید به عرصه فعالیت اجتماعی ورود نمی کنند؟
آژیر: من این را هم از خود جامعه زنان می بینم. انگار این باور در خود جامعه زنان شکل نگرفته است. به نوعی زنان نقش تدارکات و کنار بودن را قبول کرده اند البته این نقش در حوزه های مشارکت اجتماعی تا حدودی بهبود یافته است اما در مشارکت های سیاسی این آسانسور قدرت در ذهن زنان زمانی که به سطح مدیریت می رسند آنان را با سقفی شیشه ای رو به رو می کند و در سطوح کلانتر این سقف از جنس سنگ می شود. همیشه یک مانع در مسیر وجود دارد و به نظر می رسد زنان خود را محق جایگاه های مدیریتی در عرصه سیاسی نمی بینند.
از طرف دیگربه نظر می رسد در جامعه زنان اگر به جایگاهی دست یابند گویا مردان یک امتیاز به زنان داده اند نه اینکه یک حق از زنان بوده که محقق شده است.
 فکر می کنید مساله تبعیض مثبت در انتخابات پیش رو برای زنان، تا چه اندازه می تواند در افزایش نقش آفرینی زنان موثر باشد؟
آژیر: من فکر می کنم که این اتفاق حتما باید بیفتد. ما در شرایطی هستیم که باید تبعیض مثبت رخ دهد تا زنان در عرصه سیاسی اعتماد به نفس پیدا کنند. زنان باید با زنان رقابت کنند نه با مردان؛، چون توان مالی و تجربه رقابت سیاسی زنان با مردان مساوی نیست. اگر 10درصد کرسی های مجلس را به زنان اختصاص دهیم و از هر 31 استان حداقل یک زن در مجلس حضور یابد نتیجه حاصله بسیار کار گشا خواهد بود. ما اگر بخواهیم اتفاقی در عرصه زنان و خانواده داشته باشیم نیاز به قانون قدرتمند داریم.

 البته بسیاری از مردان در حوزه زنان فعال هستند؟
آژیر: بله، البته مردان هم می توانند درباره زنان قانون بنویسند و هستند مردانی که آزادانه می اندیشند و به فکر زنان هستند اما بازهم نیاز به حضور خود زنان در فرآیند قانون گذاری آنهم به صورت گسترده دیده می شود. اگر امروز در زندانها تحقیقی انجام دهیم به وضوح مشهود است که خدمات اجتماعی و حمایتی مناسبی از زنان زندانی و یا خانواده های زندانیان صورت نمی گیرد و این مساله با نگاه زنانه به قوانین قابل اصلاح است.
 در حال حاضرآیا در استان ها مشارکت زنان بهبود یافته است؟
آژیر: متاسفانه مشارکت زنان در استانها خوب نیست. من فکر می کنم یک دلیل آن این است که ما جامع پذیری سیاسی نداشته ایم. وظایف شهروندی را به خوبی تعریف نکرده ایم و زنان در این وظایف تعریف چندانی نداشته اند. در حوزه اجتماعی ما در استان کردستان یک فرآیند رو به جلو را داشته ایم و زنان در قالب ان جی او ها فعالیت های خوبی را شروع کرده اند به خصوص در مساله محیط زیست زنان توانستند در چندین مورد آتش سوزی جنگل ها، همه را بسیج کردند. حتی در آتش سوزی جنگل ایلام، زنان کردستان به کمک آنها شتافتند. ما این حرکت های اجتماعی را می بینیم اما در حوزه سیاسی بسیار اندک است.
در دولت یازدهم هم فعالیت خوبی در حوزه زنان شورای و زنان دهیار داشته ایم که این می تواند تجربه خوبی برای ورود به عرصه های بزرگتر باشد. در حال حاضر بیش از 70 زن دهیار داریم که می تواند برای ورود زنان در انتخابات های بزرگتر وارد شوند. من فکر می کنم زنان در آینده نقش ببشتری در انتخابات ها به خصوص در انتخابات مجلس داشته باشند.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =