وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر همانند دوران گذشته اپیدمی مانند فلج اطفال در کشور وجود ندارد اما برخی اوقات مانند امسال، افرادی که واکسن های زیادی را انبار کرده اند، قصد نشان دادن اپیدمی آنفلوآنزا را دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت: سیدحسن هاشمی در ششمین همایش سراسری بهداشت، امداد و درمان نیروهای مسلح که امروز در مجموعه فرهنگی غدیر برگزار شد، از عملیات های روانی که در حوزه سلامت در چندین ماه گذشته انجام گرفته ابراز تعجب کرد و گفت: امیدواریم که این عملیات را به قصد قربت و برای رضای خدا انجام دهند.

اپیدمی خاصی در کشور وجود ندارد

هاشمی گفت: خوشبختانه اپیدمی خاصی در کشور وجود ندارد و اگر شاهد اپیدمی باشیم، پس از خدا، امید ما به کمک و حمایت نیروهای مسلح و بسیج است چرا که این نیروها در شرایط بحرانی می توانند کمک های بسیار خوبی به نظام سلامت داشته باشند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پس از چندین دهه، یک دولت پذیرفت که سلامت باید جزء اولویت های اساسی باشد، افزود: دکتر روحانی توجه به حوزه سلامت را آغاز و مجلس نیز از آن حمایت کرد و مقام معظم رهبری نیز از طرح تحول سلامت حمایت کردند و در دو سال گذشته شرایط بسیار خوبی به وجود آمده است.

او گفت: دولت افتخار می کند که در حوزه آموزش و پژوهش و همچنین بهداشت و درمان از نیروهای مسلح حمایت کند چرا که کمک به نیروهای مسلح، کمک به حوزه سلامت است البته درست است که نیروهای مسلح، برای شرایط خاص آمادگی دارند اما در شرایط آرامش کشور نیز می توانند به مردم کمک زیادی کنند و هنر ما باید در این باشد که از این ظرفیت استفاده کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت می تواند بخشی از بیمارستانها و تخت های موجود نیروهای مسلح را خرید خدمت کند، خاطرنشان کرد: برای چندمین بار است که آمادگی وزارت بهداشت برای خرید خدمت از نیروهای مسلح را اعلام می کنم .

او گفت: آمادگی داریم در هر شهری که ظرفیت خالی تخت و بیمارستان نیروهای مسلح وجود داشته باشد، از آن استفاده کنیم به عنوان نمونه بیمارستان شهید بقایی اهواز ممکن است چندین تخت خالی داشته باشد که می تواند برای مردم مورد استفاده قرار گیرد.

هاشمی خرید خدمت از نیروهای مسلح را باعث بهره مندی مردم از خدمات و تحقق مأموریت های وزات بهداشت عنوان کرد و گفت: حتی برای تجهیز برخی پروژه هایی که تا کنون معطل مانده است ، وزارت بهداشت می تواند اقدام کند.

وزیر بهداشت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که مبنای توسعه باید در خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان باشد گفت: در قالب تضمین خرید خدمت از نیروهای مسلح با تعرفه ای که به تصویب رسیده، است اگر مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به ویژه در نقاط محروم و مرزی که شروع به بیمارستان سازی کنند وزارت بهداشت از آنها با تعرفه های مصوب خرید خدمت می کند.

مجوز به دانشگاههای نیروهای مسلح برای تربیت نیروهای تخصصی

او گفت: در خصوص تربیت نیروی انسانی، وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام خواهد داد و افتخار می کنیم که دانشگاه های علوم پزشکی ارتش و بقیه الله نیروهای تخصصی و یا فوق تخصص تربیت می کنند و به هر میزان که در این دانشگاهها استعداد وجود داشته باشد حاضریم برای تربیت نیروی انسانی به آنها مجوز اعطا کنیم.

هاشمی گفت: اگر دانشگاههای نیروهای مسلح مراکز جدیدی را اضافه کنند می توانند در ارایه خدمات به جامعه موثر باشند چرا که این دانشگاهها صرفا برای نیروهای مسلح نیست بلکه برای کل کشور کشور است. در مواقعی که حوادث و بلایای طبیعی در کشور رخ می دهد، اگر نیروهای مسلح حضور نداشته باشد وضعیت نامناسبی پیش می آید.

ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت

او گفت: تجربه و دانش در حوزه پزشکی نشان می دهد که کارها باید به مردم سپرده شود و لازم است تا بخش خصوصی در این حوزه حضور و سرمایه گذاری داشته باشد و این هم میسر نیست به جز مسیری که در سایر حوزه ها رفته ایم .

وزیر بهداشت افزود: در حوزه های نیروگاه و نفت و گاز، هزینه تمام شده خدمات به اضافه مقداری سود منطقی را محاسبه کرده اند و در صورت لزوم، تسهیلاتی را پیش بینی کرده اند و یا به عنوان نمونه وزارت نیرو در احداث یک نیروگاه، تضمین خرید کرده و به ازاء هر کیلو وات، برق تولید می شود مشخص است که چه میزان باید پرداخت شود اما در حوزه پزشکی چنین اقداماتی انجام نشده است.

او گفت: متاسفانه سیاستگذاران ما تصور کرده اند که حوزه پزشکی، هزینه ای است و قصد هزینه کرد در این حوزه را نداشته اند یا در صورت هزینه کرد، تصور می کنند این هزینه ها هدر رفت منابع است .

هامشی در ارایه توضیحات بیشتر و با ذکر یک مثال در خصوص ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی اظهار داشت: عوارض اتوبان های کشور که بخش خصوصی آنها را احداث کرده است هر سال افزایش پیدا می کند و هزینه ساخت آن را ظرف چندین سال از طریق دریافت عوارض تأمین می کند و پس از تأمین هزینه های ساخت، اتوبان را به دولت تحویل می دهد که این در تمام دنیا نیز مرسوم است.

او گفت: اما دولت در نرخ گذاری و جزییات آن دخالت نمی کند و مجلس نیز دولت را موظف نمی کند تا نرخ بعضی اقلام بخش خصوصی مانند انجام یک آزمایش را حتما در هیات وزیران و در حضور رییس جمهور و وزرا تعیین کنید بنابراین اگر انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی را داریم باید در برخی رویه ها مانند نرخ گذاری تجدید نظر کنیم.

برای نخستین بار، بیمارستان های دولتی با تراز منفی روبرو نیستند

هاشمی هدف از اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت را واقعی تر کردن تعرفه ها عنوان کرد و اجرای آن را باعث چندین قدم پیشروی دانست و گفت: با اجرای این گام، در بیمارستانهای دولتی، هزینه ها سر به سر شد و برای نخستین بار، بیمارستان های دولتی با تراز منفی روبرو نیستند.

او گفت: اگر هیات وزیران و شورای عالی بیمه همت کنند می توانیم بیمارستان های خود را در قالب هیات امنایی و به عنوان یک واحد اقتصادی کوچک اداره کنیم اما اگر بخواهیم مشکلات کشور کاهش یابد حتما باید خرید خدمت کنیم چرا که به عنوان نمونه هر سال دولت می تواند دو هزار تخت بیمارستانی بسازد و با روال طبیعی نیاز امروز ما تا 50 سال آینده، تأمین می شود.

تحویل 20 هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت

وزیر بهداشت در عین حال گفت: تا پایان این دولت، 20 هزار تخت بیمارستانی تحویل خواهیم داد.

او گفت: بخش خصوصی مولفه های خاص خود را دارد، بخش خصوصی به سود و حفظ سرمایه خود توجه دارد وامیدواریم در برنامه ششم توسعه و خرید خدمت از نیروهای مسلح به نحوی تصمیم گیری شود تا برای سرمایه گذاری در این بخش تشویق شوند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    کسانی را که دارو را احتکار میکنند باید اعدام شوند
  • saeed A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    1 0
    آقی وزیر شما با پولی کردن پزشکان بزرگترین ضربه را به سیستم درمانی زدید. حقوق 200 میلیونی فرار مالیاتی و .....