هفته نامه تماشاگران امروز نوشت: سید رمضان شجاعی کیاسری سازمان غول‌آسای صداوسیما، خود را پاسخگو نمی‌داند، به همین خاطر اوضاعش روز به روز بد‌تر می‌شود.

اهم سخنان نماینده اصولگرای مردم ساری و میاندورود و نایب رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما از اين قرار است:

* امروز هم كه رسانه‌ها تنوع و تعدد دارند ورسانه‌ها، رسانه‌های تزریقی نیستند كه بخواهند یك مسأله را در مخ مردم تزریق كنند.   اما مسوولان و برنامه‌سازان صداوسیما همچنان متوجه این موضوع نشده‌اند.

*صداوسيما از جهت محتوایی به خاطر نداشتن اعتبار نمی‌تواند فیلم و سریال تولید كند و كیفیت برنامه‌سازی‌‌اش به دلیل نداشتن پول پایین آمده است. صداوسیما الان در بدنه خودش خیلی سنگین است. بی‌بی‌سی با دو هزار نفر اداره می‌شود و صداوسیما 48هزار نیرو دارد. البته نیروهای استخدامی فكر می‌كنم سی و دو سه هزار نفر باشند و مابقي قراردادي هستند. به قول یكی از دوستان ما خیلی از این شبكه‌هاي صداوسيما تعداد كاركنان‌شان از مخاطبان‌شان بیشتر است!

* صداوسیما دو سه مشكل دارد؛ یكی اینكه از جهت سخت‌افزاری و وضعیت فنی به‌روز نیست و با شبكه‌هایی كه در دنیا هستند و با آخرین فناوری‌های دیجیتالی كار می‌كنند، قابل مقایسه نیست. دوم اینكه چون پول ندارد از جهت محتوا نمی‌تواند سریال‌ها و فیلم‌های خوب بسازد. اگر هم پولی داشته باشد یك نگاه خاص دارد. باید نگاهش را یك مقدار گسترده‌تر و فضا را بازتر كند تا برنامه‌ها مخاطب‌پسندتر شوند. سوم اینكه صداوسیما باید ارتباطاتش را با قوای سه‌گانه بیشتر كند و الان متأسفانه نسبت به گذشته خیلی بسته‌تر شده است.

*براساس قانون بودجه پیش‌بینی می‌شود كه 50درصد بودجه صداوسیما را دولت تأمین می‌كند و 50درصد بقیه از محل درآمدهای بازرگانی باید تأمین شود. البته به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و دولت آن را دوباره به صداوسیما برمی‌گرداند.  در شرایط بد اقتصادی الان، آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات كاهش پیدا كرده.

 *{درباره شکايت صداوسيما از سه نماينده مجلس}طبق اصل 86 قانون اساسی یك نماینده در بیان نظر و حرف خودش آزاد است. من نماینده نمایندگان در نظارت بر صداوسیما بر اساس اصل 175 قانون اساسی هم هستم و این یك راهكاری است كه آقای سرافراز فكر می‌كند با این کار می‌تواند از خودش اقتدار نشان بدهد و یك نماینده مجلس را حتی اگر ناظر بر صداوسیما باشد متوقف كند.  من حرف كارشناسی زدم. بعد از اینكه مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان اقدامات متقابل را تبیین كردند، یعنی در واقع برجام به نوعی با شروط تأیید شد، صداوسیما آقایان زاكانی و عراقچی را جدا دعوت كرد و اینها به تیپ و تاپ هم زدند. حرف من این بود كه صداوسیما باید این دو را با هم در یك برنامه دعوت می‌كرد تا هم‌افزایی می‌كردند و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری برجام جمع می‌شد و بعد هم كارهای پساتحریم انجام می‌شد.

*در صداوسيما بی‌طرف نگاه نمی‌کنند. در بخشی از برنامه‌ها مثل شبكه خبر حتی اعلام كردند كه مجلس لابی‌گری‌ می‌كند. مجلس برای چه كسی لابی‌گری می‌كند؟ این توهین به مجلس و نمایندگان بود؛ یا روزی كه برجام تصویب شد زیرنویس شبكه خبر این بود كه «نشست بیست دقیقه‌ای مجلس» و روی این بیست دقیقه هم تأكید داشت. در حالی كه تصویب برجام بیست دقیقه نبود و سه چهار ماه وقت برد و جلسات و نشست‌های متعدد برگزار شد تا به نتیجه رسید. صداوسیما موضع دارد. مراجع هم این نوع برخورد را تأیید نكرده‌اند و قبول دارند كه صداوسیما در مورد برجام خطی و سیاسی عمل كرد.

 *ما بارها نسبت به نقض بي طرفي در صداوسيما تذكرات لازم را می‌دادیم و روال بر این است كه شورای نظارت تذكرات لازم را بدهد. آقای سرافراز معتقد است كه نظارت شورای نظارت استطلاعی است یعنی فقط جنبه اطلاع‌رسانی دارد. اگر از ما چیزی خواستند ما دوست داشتیم جواب می‌دهیم دوست نداشتیم جواب نمی‌دهیم.  در حالي که آخرین قانون مصوب که مجلس برای شورای نظارت، حقوقی را پیش‌بینی كرده این است كه اگر كسی شكایت كرد و شكایتش را وارد دانست می‌تواند به مراجع قضایی شكایت كند. یكی از حقوق شورای نظارت هم این است كه می‌تواند بازرس اعزام كند كه این كار را هم اخیراً انجام داده -این اولین جایی است كه من این خبر را می‌دهم- پریروز مصوب شد كه هیاتی برای بازرسی و بررسی برنامه‌های مشارکتی  اعزام شوند.

 *آقای سرافراز ممکن است شخصیت حقوقی خوبی داشته باشد، آدم مطمئنی است، برادر شهید است، سالم و دوست‌داشتنی است منتها مدیریت صداوسیما كه یك سازمان فرا قوه‌ای است یك مسأله جداست.  در دوره آقای ضرغامی هم اين مشکلات بود ولی كم و بیش تعامل داشتیم و آن را حل و فصل می‌كردیم. خود ایشان هم با دولت و مجلس تعامل بیشتری داشت.

 *باید شكل و شیوه مأموریت‌ها و مسوولیت‌های سازمان صداوسیما بازتعریف شود. باید در تولید برنامه‌ها بخش خصوصی را به جد دخالت داد. طبق قانون اساسی، پخش برنامه، مسوولیت صداوسیماست و می‌تواند اعمال نظر كند و پخش را به عهده بگیرد. اما چیزی كه مهم است شناخت جدی از مخاطب است. با این بازاری كه رسانه‌های دیگر امروزه در آن جاذبه‌های فراوانی ایجاد کرده‌اند رقابت كار سخت و دشواری شده است. باید از بخش‌های خصوصی و دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های متعدد و متنوع كمك گرفت و حجم نیروی انسانی را كم كرد. از طرفی هم باید نیازهای مخاطب را شناسایی كرد و از زیاده گویی‌ها كم كرد و از ساخت سریال‌هایی با محتوای ضعیف هم فاصله گرفت.

*ماهواره ندارم از همین ست‌آپ باكس صداوسیما استفاده می‌كنیم.  گروهی در شورای نظارت داریم كه خبرهایی را كه علیه جمهوری اسلامی پخش می‌شود و برنامه‌هایی را كه ساخته می‌شود برای بررسی و اعلام نظر به ما ارسال می‌كنند.

 * بعضی برنامه‌ها بعد از مدتی مجریان‌شان گردن كلفت می‌شوند و دستورات صداوسیما را برنمی‌تابند. الان هم از این موارد هست. مثل آن داستانی كه طرف اسم پسرش را رستم گذاشته بود بعد می‌خواست بغلش كند می‌ترسید. پخش برنامه بعضی از مجری‌ها دیگر دست مدیر شبكه و معاون سازمان نیست. خود رئیس سازمان هم نمی‌تواند مقابل مجری‌ بایستد، چون او برای خودش یك امپراتوری  دارد.

*اينکه ممكن است خبر بیست و سی به خاطر درگیری‌هایی كه با دولت داشته جمع شود، در شورای نظارت بر صداوسیما هم مطرح شد، ولی شایعه است.

*الان صداوسيما بیشتر میلی است.

2727

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    85 3
    صدا بماند و سيما حذف شود چون هر دو صدا هستند در ضمن با بدگويي گفتند پشت سر دولت و ساخت برنامه بي محتوا و دروغ دوست دارد فشار بياورد و پول بگيرد اين سيما خائن به كشور و ملت فهيم ايران است پس بهتره منحل بشه
  • بدون نام ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    51 2
    اخه اين درسته كه دولت منتخب در صداسيماي يك كشور هيچ نقشي نداشته باشه، به نظر شما در اين حالت دولت مي تونه برنامه هاي خودش رو پياده كنه، به هر حال اين دولت كه خيلي هم در منتخب بودنش تاكيد داريم.... نياز به يك بازوي رسانه اي داره، كسي كه منكرش نيست ان شالله،
    • مسعود FR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
      8 0
      رسانه باید از سه قوه جدا باشه و فقط زیر نظر مردم باشه و جهت گیری کلی کشور.
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    24 1
    دو کلمه حرف حساب..بلاخره از این نماینده ها شنیده شد
  • مهران IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    56 1
    رسانه میلی...
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    4 133
    بی بی سی در عوض چندین برابر پرسنل رسمی خود ، جاسوس و گمارده دارد که در اقصی نقاط دنیا جاسوسی می کنند اما صدا و سیمای ما پرسنل خدوم و زحمت کش دارد که همگی قلبا در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند
    • رهگذر IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
      15 0
      خب کارکنان بی بی سی هم با جان ودل درخدمتش هستند نکنه میخواستی بیان خدمت تو باشند
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    83 4
    یکی از کارمند های اضافه صدا و سیما همین جواد خیابانی کم ندارن از این عطیقه ها اون نجف زاده که دیگه هیچ تازه الان فرستادنش مقر صدا وسیما تو نیویورک وحقوق و مزایا شد به دلار
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    48 1
    واقعا میلی است حیف این همه بودجه که براش مصرف میشه
  • حسین از ایلام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    50 1
    واقعا صدا و سیمای ایران میلی است.در جریان بسته شدم pmdواقعا آبرو ریزی کرد .انگار نه انگار این مسئله آبروی ایران رو احیا کرد.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    52 1
    یعنی حیف از پول برق ک بشینی تلوزیون نگاه کنی
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    11 1
    این همه فیلهای 50سال پیش راداریم پخش میکنیم مشکلی نیست
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    18 1
    جالبه که اغلب این مجری های صدا وسیما ادمهایی با نفوذ و اغلب مدیر عامل شرکتهای بزرگ دولتی هستند
  • 5173 IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    42 1
    الان صدا وسیما بیشتر میلی است
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    37 1
    الان صداوسيما بیشتر میلی است " مخلص کلام
  • سینا NL ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    45 1
    چهل هزارنفرشون همونایی هستن که به اسم و قالب مردم عادی میان جلو دوربین
  • محسن GB ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    45 1
    وقتی یک نماینده اصولگرا می فرمایند صداسیما میلی است پس دیگه حساب بقیه با کرام الکاتبین است. البته خدمت این نماینده عزیز هم عرض کنم که اشتباه میکنی ماهواره نداری
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    38 1
    این همه پرسنل با این همه برنامه های سخیف و بی ارزش
  • روح الله A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    70 5
    حیف پول بیت المال که اینها پایمال می کنند
  • بی نام GB ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    5 41
    فکر کنم 20 هزار درسته نه 2 هزار
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    10 76
    پسرم، بي بي سي يك شبكه است و بايد با شبكه مثلا شبكه خبر مقايسه شود نه با يك سازمان.
    • سعید RO ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
      53 3
      پسرم،دنیا خیلی بزرگتر از نوک دماغته... بی بی سی فقط بی بی سی فارسی نیست حداقل ۳۰ شبکه دیگه هم داره
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    3 47
    فقط انتقاد می کنید؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    54 2
    کیفیت یا جذابیت برنامه ها ربطی به بودجه نداره.مهم اینه که جهت دار نباشه و نخواهد مطلبی رو با سرنگ به ذهن مردم تزریق کنه.مسلما مهمترین عامل رویگردانی مردم همین موضوع است.
  • حسام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    56 3
    واقعا چند هزار میلیارد تومان بودجه برای چه چیزی؟ آیا طی این سالها جز برنامه نود و خندوانه برنامه با کیفیت و با مخاطب زیاد ساخته شده؟
  • ا.د IT ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    3 35
    که من تو چند نفر پرسنل دارد؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    54 3
    من و تو با صد نفر نیرو قد کل صدا و سیما برنامه میاسزه و مخاطب داره.
  • امیر IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    34 3
    ما که چند ساله دیگه تلویزیون داخلی را متاسفانه نمی بینیم . بعید هم میدونم؛ تا چند ساله دیگه هم بشه اونو دید
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    18 2
    پس چرااینها بااینکه تعدادپرسنلشون کمتره وهزینه هاشون خیلی کمترولی کیفیت کارشون اینقدربالاست که اکثرایرانیها اونهارونگاه میکنندإإإ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    56 3
    بی بی سی رو کل دنیا نگاه میکنن....صدا سیما رو که هیشکی نگاه نمیکنه همون تعداد کارمند هم زورکی موندن تو شبکه
  • جهان A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    3 0
    دوستان یادتون هست قدیما حاجی ها از مکه برای بچه ها یه اسباب بازی می آوردند که مثل دوربین عکاسی بود ویه اهرم داشت بجای شاتر دوربین که اونوفشار میدادی وداخل دوربین رونگاه میکروی تصاویر خانه خدا رومیدیدی واهرم رو که فشار میدادی تصاویر حرکت میکرد.به خدا من حاضرم هرروز تین وسیله بازی رو نگاه کنم ولی تلوزیون میلی رو نه
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    1 0
    با مطالب بالایی که من دیدم. فکر کنم تعداد مخاطبان آنلاین بیشتر از کارمندان بی بی س و صدا و سیما باشد. در ضمن مخاطبین محترم نظر دهید با هم جنگ نکنید.
  • رضا A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    8 0
    صدا و سيما خيلي وقته از روش همينه كه هست استفاده ميكنه و براي شعور مخاطب احترام قايل نميشه. كلا واس اوناس.