عصر روز جمعه 21 اسفند، هنرمندان تصویری ایران گردهم جمع شدند، در قاب تصویر ساسان توکلی گرد حوض آبی حیاط خانه هنرمندان ایران، جای گرفتند و او ، با تکنیک جدیدی گردهم‌آیی بزرگ تصویر سال را ثبت کرد و در ادامه برگزیده های این دوره از جشن معهرفی شدند.

به گزارش خبرآنلاین، امسال محمود کلاری، چهره شاخص فیلم‌برداری سینما و عکاسی ، اجرای آیین پایانی تصویر سال را برعهده داشت. او از هفت پله‌ای گفت که اهالی تصویر از آن بالا رفته حالا در پله هفتم ایستاده‌اند. از بهمن جلالی یاد کرد و شخصیت نجیب و سرشار از انر‍ژی بعد و تاثیرگذار آموزشی‌ او در نسل جوان عکاسی ایران؛ کلاری تاکید کرد تکثیر اندیشه‌های این معلم با اخلاق اکنون وظیفه شاگردان او خواهد بود.

سپس فیلم کوتاهی ساخته فرزاد خوشدست نمایش داده شد که روز خداحافظی دوستان، هنرمندان و دانشجویان با بهمن جلالی را نشان می‌داد و در پی آن فیلم دیگری از کوروش ابوطالب امام که تصویری از روزهای بیماری این هنرمند عکاس بود و آخرین پروژه‌‌ی زندگی او با عنوان «تصویر سقف من و دوستانم».

سیف‌الله صمدیان، برگزارکننده تصویر سال، با تقدیر از حضور محمود کلاری به عنوان مجری برنامه گفت: «هفت پله را بالا آمدیم؛ امیدواریم نیافتیم و از «تصویر سال» به‌عنوان امن‌گاه هنرمندانی یاد کرد که فارغ‌ از هیاهو و التهاب‌های سیاسی دورهم جمع شده‌اند.»

صمدیان با اشاره به تجهیزشدن خانه هنرمندان به چهار گالری دیگر ابراز امیدواری کرد که امکانات این خانه به‌عنوان محلی در خور برای بازتاب آفرینش‌های هنرمندان و حرکت‌های مستقل فرهنگی و هنری به زودی تجهیز و به روز شود و در این راه سازمان‌ها و نهادهای دیگری ازجمله موسسه سینما شهر که تاکنون در تجهیز سینماهای کشور نقش ارزشمندی را ایفا کرده است، بتواند با تجهیز و آماده سازی خانه ‌هنرمندان ایران فضایی مناسب و حرفه‌یی‌تر ایجا کند.

او سپس با قدردانی از مجید جوزانی، مدیر عامل خانه هنرمندان که نقش مهمی در آماده سازی چهار گالری جدید در این خانه داشت از نقش تاثیرگذار بهروز غریب‌پور یاد کرد که  نخستین میزبان و حامی تصویر سالی‌ها در خانه هنرمندان ایران بود.

دبیر تصویر سال همچنین از حضور دایمی موزه‌ هنرهای معاصر در کنار تصویر سال و انجمن طراحان گرافیک و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شرکت هاکوپیان که همراه این دوره تصویر بودند تشکر کرد سپس با ارایه‌ی گزارشی آماری، اعلام کرد:  در هفتمین برنامه‌ی تصویر سال 830 هنرمند حضور داشتند که از مجموع 1673 نفر، متقاضی شرکت در این رویداد انتخاب شده بودند. در بخش 871 عکس با 569 تابلو از مجموع 45 هزار فریم عکسی که رسیده بود، در نمایشگاه به دیوار رفت.

در بخش عکس آزاد 318 نفر و در بخش جوان 164 نفر، در بخش کاریکاتور و گرافیک که در دو بخش آزاد و جوان زیر 25 سال، از مجموع 1276 اثر رسیده از 296 هنرمند،  40 اثر از 40 کاریکاتوریست و 58 گرافیست هنرمند انتخاب شده‌اند که علاوه بر هنرمندان مدعو این دو بخش بود.

هم‌چنین در بخش فیلم 286 نفر، در بخش آزاد و 124 نفر در بخش جوان شرکت کردند که از مجموع آنان 255 فیلم از میان بیش از 400 فیلم به جشنواره راه یافت و به نمایش درآمد.

در ادامه مدیر بنیاد فرهنگی هنری محسن رسول‌اف بانی برگزاری جایزه جوانان زیر 25 سال، خبر داد: این پس هر ساله آثار برگزیدگان جایزه محسن رسول‌اف خردادماه در گالری محسن نمایش داده می‌شود، تا امکان فروش آثار آنان نیز فراهم آید و نیز امکان نمایش آثار برندگان تندیس تصویر سال «جایزه محسن رسول‌اف»، در گالری محسن در اولویت خواهد بود. پس از آن دو انیمیشن «قایق کاغذی» و «دلقک‌ها» ساخته‌ کامبیز درم‌بخش به نمایش درآمد و اعلام نتایج برگزیدگان بخش‌های مختلف در حالی آغاز شد که همزمان با تالار بتهوون، در تالار ناصری و نمایشگرهای داخل راه‌روهای خانه هنرمندان پخش می‌شد.

برگزیدگان جایزه محسن رسول‌اف

در بخش کاریکاتور با داوری کامبیز درم‌بخش، حسن کریم‌زاده و هادی حیدری، حسین یوزباشی برگزیده نخست و برنده تندیس جایزه محسن رسول‌اف شناخته شد و دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی به امیرارسلان احمدی‌نژاد و محمود آزادنیا تعلق گرفت. هیات داوران، از قاسم الهی و شاهین کلانتری با اعطای تقدیرنامه قدردانی کردند.

در بخش گرافیک فیروز شافعی، ساعد مشکی و مریم خونساری داوری بودند؛ بر این اساس آرای آنان، مهدی مختاری برگزیده نخست و برنده تندیس جایزه محسن رسول‌اف شناخته شد. دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی به علی رزم‌پا، حسین یوزباشی و محمدصابر شیخ‌رضایی تعلق ‌گرفت.

هیات داوران، از محمدعلی خفاجی، امیرحسین نوری‌فرد، محمدحسین جعفری، مسعود آقایی و یحیی پاکدل تقدیر کردند.

در بخش فیلم با داوری فرزاد مؤتمن، حمید جبلی، مرتضی پورصمدی، تورج اصلانی و شهرام مکری آراء در دو بخش جداگانه این چنین اعلام شد: در بخش فیلم‌های نیمه‌بلند از 15 تا 45 دقیقه تندیس جشنواره فیلم تصویر به میلاد ثابت کار برای فیلم «همه‌چیز سر جاشه» تعلق گرفت و آیدین افخمی کارگردان فیلم «سیانور» دیپلم افتخار گرفت.

انوشیروان مسعودی برای فیلم «اینجا تهران است صدای...»، عطیه عطارزاده برای فیلم «ایمان بیاوریم» و هادی آفریده برای فیلم «خاطره نی‌آوران» تقدیر شدند.

در بخش فیلم‌های کوتاه تا 15 دقیقه نیز تندیس به محمد جواد قاسم‌پور برای فیلم  «تیر» رسید و  هدی اصفهانی برای انیمیشن «چتر رنگی»، میلاد شاه‌جانی برای فیلم «شاه گفت نزن و عکاسی آغاز شد»، میلاد مرتضی‌پور برای فیلم «جایی مثل بهشت» دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی گرفتند. حسین براتی برای فیلم «نزدیک‌تر»، داریوش نهداران برای فیلم «با مورچه‌ها می‌رقصد» لوح تقدیر و آرمان فیاض، میثاق نزهت‌شعار و یاسر شعبانی نیز تقدیری‌های گارگاه چای بودند.

در ادامه تیزر فیلم «بدرود بغداد» ساخته مهدی نادری با تصویربرداری تورج اصلانی نمایش تعدادی از فیلم‌های برگزیده و تقدیری هر دو بخش بر پرده نمایش رفت.

اما به رسم هرساله، پرسروصداترین بخش این شب به عکاسان اختصاص داشت. بخش عکس را محمود کلاری، محسن راستانی و شهریار توکلی داوری کرده‌اند.

 در بخش مستند اجتماعی، تندیس تصویر سال جایزه محسن رسول‌اف به سعید عامری اهدا شد. بابک بردبار و عرفان دادخواه کوچکی برگزیده شناخته شدند که به آنان دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی تعلق گرفت. از علی جورابچی، آزاده کرم‌بارنگی و غزال مفاخری قدردانی شد.

در بخش عکاسی ورزشی، تندیس را وحید سهرابی ابد از آن خود کرد و دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی به محمدرضا سلطانی تهرانی و امیرحسین خیرخواه رسید. محسن رضایی، نعیم احمدی، هادی آبیار و بابک بردبار تقدیری‌ها بودند.

در بخش عکاسی خبری، بنا بر نظر هیات داوران، امسال کسی شایسته دریافت تندیس نبود، اما روشن نوروزی و حسین علیزاده‌موحد دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی دریافت کردند. به مرجان احمدی و رضا عنصرسیار با اعطای تقدیرنامه اعطا شد.

در بخش هنر و هنرمندان، تندیس تصویر سال به آویده نجفی رسید. مجید ادیبی و حسین گلیا دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی گرفتند و از علی جورابچی، محمدرضا سلطانی تهرانی و محسن رضایی با اعطای تقدیرنامه، قدردانی شد.

در بخش عکاسان از نگاه عکاسان هم  داوران تندیس را به منا هوبه‌فکر و دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی را نیز به ترانه اردکانی و نازنین زنگی‌آبادی اعطا کردند. ارسلان امانتی نیز تقدیرشده این بخش بود.

اما بخش پرتعداد خلاقه (نگاهی دیگر) دو تندیس داشت. این تندیس‌ها جداگانه به غزاله غضنفری و صمد قربان‌زاده رسید و هادی فلاح‌پیشه، مجید شقایی فلاح و نفیسه مشعشعه برگزیده شناخته شدند که دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی به آنها اعطا شد. براساس آرای هیات داوران، از محسن بایرام نژاد، آی‌تای شکیبافر، شکوفه بیاتی، نازنین طباطبایی و طناز امین با اعطای تقدیرنامه قدردانی شد.

نمایش ویژه فیلم این مراسم به اکران «اشکان و انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» اختصاص داشت. این فیلم ساخته شهرام مکری، برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر در سال 88 و  فیلم برگزیده انجمن منتقدان سینمای کشور در سال 88 بوده که در جشنواره‌های بوسان، سان پائولو، سانتا باربارا، بمبئی، تفلیس و... نیز نمایش داده شده‌ است.

نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر تا 24 اسفند ماه جاری ادامه دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 49106

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =