داریوش مهرجویی بعد از نمایش مستند «مهرجویی و 40 سال فیلمسازی» اظهار داشت توقیف فیلم مانند توقیف روزنامه​ها، مسیر فعالیت افراد را دچار انحراف می​کند.

به گزارش خبرآنلاین، این مستند به کارگردانی مانی حقیقی، پنجشنبه 20 اسفند‌ماه با حضور مهرجویی، عباس کیارستمی، مانی حقیقی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان مهرجویی در دو سالن بتهوون و ناصری در جریان جشنواره فیلم تصویر به نمایش درآمد و با استقبال گسترده حاضران مواجه شد.​

بعد از نمایش این مستند نشستی با حضور مهرجویی، محمود کلاری، فیلمبردار،​ مانی حقیقی، امید روحانی، منتقد و سیف​الله صمدیان، دبیر برگزاری جشنواره فیلم تصویر و جشن تصویر سال برگزار شد.

مهرجویی درباره این مستند و کیفیت کار مانی حقیقی، گفت: ​«از فیلم خوشم آمد. تنوع صحنه​ها و ریتم کار به گونه​ای بود که ببیننده را خسته نمی​کرد، معمولاً​ در مورد مستندهایی که درباره افراد ساخته می​شود، تماشاگر بعد از دیدن 20 دقیقه از فیلم خسته می​شود اما صرف نظر از اینکه این مستند درباره خودم بود، حوصله​ام از دیدنش سر نرفت. مشخص بود که مانی برای ساخت این کار حسابی مایه گذاشته بود. به مانی برای ساخت این کار تبریک می​گویم.»

مهرجویی در پایان این بخش از سخنانش با اشاره به نکاتی که گاه به شوخی در فیلم مطرح کرده بود، به طنز به حقیقی گفت: «فیلم خوبی بود،​هرچند که حسابی آبروی من را بردی!»

حقیقی بعد از سخنان مهرجویی با اشاره به ریتم فیلم گفت:​ «وقتی درباره ریتم فیلم صحبت می​کنیم، حتماً باید جای بهمن کیارستمی، را اینجا خالی کنم. او تدینگر فیلم بود و بدون او محال بود به رتیم فعلی برسیم، براین اساس است که او را یکی از سازندگان فیلم می​دانم نه فقط تدوینگر کار.»

او ادامه داد: «ساخت این مستند را از سه سال قبل آغاز کرده بودم. زمانی که کار این مستند را شروع کردم، هنوز «کنعان» را شروع نکرده بودم. بین پروژه​های کاری مختلف تولید این مستند را هم پی گرفته بودم و 70 ساعت مصاحبه با افراد متعدد درباره مهرجویی و کارهایش داشتم که باید این​ها را به همراه بخش​هایی از فیلم​های مهرجویی کنار هم قرار می​دادم و فیم را تکمیل می کردم. در این سه سال موفق به تدوین اپیزود اول از هفت اپیزود این مستند شدم و باقی کار را در ماه​های آینده تدوین و آماده خواهم کرد.»

محمود کلاری، فیلمبردار، اظهار داشت: «جای تورج منصوری را که همکاری​​های متعددی با داریوش مهرجویی داشته در اینجا خالی می​کنم. چهره​ای که در این فیلم از مهرجویی دیده شد، چهره​ای کاملاً واقعی از این شخصیت بود. در جوانی و پیش از آشنایی نزدیک به مهرجویی تصوراتی درباره او داشتم که بعد از آشنایی با این فیلمساز و همکاری با او به ذهنیتی رسیدم که اکنون در فیلم به نمایش گذاشته شد.»

او خاطره​ای از اولین برخورد با مهرجویی روایت کرد و اظهار داشت: «اولین بار زمانی داریوش مهرجویی را دیدم که در مدرسه سینما و تلویزیون تهران در نشست بررسی آثارش حضور پیدا کرده بود و من در سن بیست و سه چهار سالگی می​خواستم با یک سوال هرچه در مورد سینما می​دانم را بیان کنم و سوالی پرسیدم که درش کلی اصلاحات سینمایی بود و مهرجویی در پاسخ صحبت​های من فقط گفت «هیچی». بعد از این جریان در عین ناباوری پنج فیلم با مهرجویی کار کردم و از نزدیک این شخصیت را شناختم و از بودن در کنار او همکاری با او لذت بردم. وقتی در این فیلم مستند، بخش​هایی از «درخت گلابی» پخش شد، واقعاً​ دلم غش رفت.»

امید روحانی نیز درباره این مستند گفت: «واقعاً ساخت متفاوت مستندی اینچنینی به دلیل  ساختار نسبتاً​ تحمیلی آن کار دشواری است و مانی حقیقی موفق شده علاوه بر حفظ آن و تصویر ذات شوخ​طبع مهرجویی، از اطرافیان او هم تصویر مناسبی نشان می​دهد.»

مانی حقیقی در ادمه جلسه با اشاره به اینکه خود مهرجویی در شکل​گیری ریتم فیلم تاثیر مهم و بسزایی داشته، مهرجویی نیز گفت:​ «به دلیل آشنایی زیادی که با مانی حقیقی داشتم او را فرد مناسبی برای ساخت این مستند ارزیابی کردم. اما احساس می​کنم در بخش «درخت گلابی» همانجا که می​گویم غنچه فیلم را از فیلم حذف کرده​اند، بهتر بود مانی آن سکانس را کامل می​گذاشت.»

حقیقی نیز وعده داد این بخش را به فیلم اضافه کند.

مهرجویی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه اگر جریان سانسورها و توقیف​های فیلم​هایش وجود نداشت، مسیر فیلمسازی او به چه ترتیب تغییر می​کرد، گفت:​ «اینکه با خشونتی بسیار بالا جلوی کاری که انجام دادی و برای آن انرژی و تمرکز گذاشتی گرفته شود، ناامیدی و افسردگی را در فیلمساز و حتی بازیگران و سایر عوامل به وجود می​آورد. زمانی که مشکلات برای «سنتوری» هم به وجود آمد باز هم دچار ناراحتی و افسردگی شدم. اگر ترس از سانسور نبود حتماً راحت​تر فیلم می​ساختم.»

او ادامه داد: «اینکه آقای انوار در فیلم می​گوید خودش با «بانو» مشکل نداشته کسان دیگری با آن مشکل داشتند، حرف نادرستی می​زند، واضح است که او مشکل داشته زیرا او مدیر بوده و وظیفه داشته از فیلم دفاع کند. این رفتار آنان با فیلم​های ما مثل توقیف روزنامه​ها است که صدها آدم بیکار می​شوند و هیچ کس احساس وظیفه نمی​کند که این افراد را از کار باز داشته است.»

عباس کیارستمی نیز در پایان این جلسه در مورد مستند مهرجویی گفت:​ «تصویری که از مهرجویی داشتم همانند همین تصویری بود که در فیلم نمایش داده شد. از دیدن فیلم لذت بردم و ویژگی کار این بود که طنز موجود در شخصیت خود مهرجویی را فیلم به نمایش گذاشته بود. وقتی به مدت 104 دقیقه فیلم دیدم احساس نکردم که این همه مدت به تماشای فیلم نشسته​​ام.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 49044

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =