ایسنا نوشت: به گفته یک مقام ارشد دولت ترکیه، مذاکرات کنونی با طرف اسرائیلی برای بهبود روابط پیشرفت مثبتی داشته است اما وی تاکید کرد که شرایط ترکیه برای عادی‌سازی مناسبات تغییر نکرده است.

به گزارش روزنامه تودی زمان، نومان کورتولموش، سخنگوی دولت حزب عدالت و توسعه گفت: این مذاکرات هنوز نهایی نشده است اما می‌توانم این را بگویم که پیشرفت خوبی داشته است. به محض اینکه توافقی حاصل شود، فورا اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت ترکیه انتقادهایی مبنی بر اینکه آنکارا پس از منزوی شدن در منطقه به سمت اسرائیل پناه برده است، رد کرد. وی گفت: مواضع ما اصلا تغییر نداشته است. ترکیه هنوز هم بر لزوم تحقق شرایط برای احیای روابط که شامل لغو و یا تسهیل محاصره غزه است، تاکید دارد. به نظر می‌رسد که مذاکرات تا مدتی ادامه خواهد داشت. 

روز شنبه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه ترکیه و رژیم صهیونیستی به توافقی اولیه برای احیای روابط دست یافته‌اند که از جمله شامل انتصاب مجدد سفیر می‌شود. براساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی موافقت کرده تا 20 میلیون دلار غرامت بابت کشتار هشت فعال ترکیه‌ای و یک شهروند آمریکایی ترک‌تبار پرداخت کند. این افراد سال 2010 در جریان حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی کمک‌رسان مرمره آبی کشته شدند. هدف از اعزام این کشتی شکستن محاصره نوار غزه بود که از سال 2008 پا بر جاست. 

در همین حال یکی از مقام‌های ارشد دولت ترکیه، رژیم صهیونیستی و مردم آن را دوست ترکیه خطاب کرده است که تغییر رویکردی افراطی نسبت به سخنان ضد اسرائیلی مقام‌های آنکارا محسوب می‌شود. عمر چلیک، معاون نخست‌وزیر ترکیه و سخنگوی حزب عدالت و توسعه گفت: مذاکرات با اسرائیل هنوز به نتیجه نرسیده است اما بدون تردید دولت و مردم اسرائیل دوست ترکیه هستند. 

حامیان عدالت و توسعه موسوم به آک پارتی در توئیتر از سخنان چلیک انتقاد کرده و گفتند که ادعاهای وی بیانگر نظرات کل حزب نیست. آنها همچنین دولت آنکارا را به ریاکاری در مسائل سیاست خارجی خصوصا سوءاستفاده از مسائل حساس نظیر ارتباط با اسرائیل در سیاست داخلی متهم کردند.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =