نفس تنگی شهرهای اروپا و آسیا بر اثر آلودگی هوا

ایرنا نوشت: آلودگی هوا در روزهای سرد زمستانی به درد مشترک کلانشهرهایی همچون میلان، رم و سارایوو در اروپا و تهران، دهلی نو و پکن در آسیا تبدیل شده است.

به طوری که در دهلی نو میزان ذرات معلق در هوا به بیش از 20 برابر استاندارد رسیده و محدودیت های تردد خودرو در رم و میلان درنظر گرفته است.كیفیت هوای شهر 'پکن' پایتخت چین، بار دیگر به دلیل آلودگی شدید در وضعیت 'بسیار ناسالم' قرار گرفته و معضل 'مه دود' به جز پکن، دستکم 10 شهر دیگر این کشور را به نفس تنگی انداخته است.
براساس اعلام رسانه های دولتی چین، این برای چهارمین مرتبه در ماه جاری (دسامبر) است که وضعیت 'بسیار ناسالم' هوا در بخش های بزرگی از این کشور حاکم شده است.
اوایل ماه دسامبر برای نخستین بار در سال 2015، در شهر 22 میلیون نفری پکن 'وضعیت هشدار قرمز' اعلام شد و مدارس و کودکستا ن های شهر تعطیل شدند.
آلودگی شدید هوا نه تنها تردد خودروها را در پکن به حالت تعلیق درآورد بلکه بیش از 30 پرواز نیز به همین دلیل لغو شدند.

همزمان در دهلی نو نیز میزان آلودگی هوا به حدی افزایش یافته که رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.
رسانه های محلی روز چهارشنبه (23 دسامبر/ 2 دی) نوشتند که این روز آلوده ترین روز سال بود و شاخص کیفیت هوا در این شهر 17 میلیون نفری، وضعیت 'بسیار بد' یا 'وخیم' را نشان داد.
دولت هند گفته است که امروز (جمعه) تدابیر پیش بینی شده برای بهبود وضعیت هوا را اعلام خواهد کرد.
بنا بر آمار ارائه شده از سوی نهادهای رسمی، میزان ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرومتر در روز پنج شنبه (24 دسامبر) در بسیاری از مناطق دهلی نو میان 400 تا 500 میکرو گرم گزارش شده است.
طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، میزان ایمن ذرات معلق در هوا حداکثر 25 میکروگرم در متر مکعب است.
ذرات معلق از مرگبارترین انواع آلودگی هوا به شمار می روند و تنفس آنها عوارض مرگباری برای انسان به همراه دارد. ذرات کوچکتر از 2.5 میکرو متر قادرند وارد کیسه هوایی (انتهایی ترین بخش دستگاه تنفسی) شده و از آنجا به خون راه یابند.
بیماری های دستگاه تنفسی، ترومبوز (تشکیل لخته خون در عروق)، بیماری های قلبی و سرطان ریه از جمله عوارض تنفس در هوای آلوده به شمار می روند.
آلودگی هوا در دهلی نو این شهر را جزو آلوده ترین شهرهای جهان قرار داده و میزان آلودگی در این شهر در بسیاری از روزها حتی از میزان آلودگی هوا در پکن نیز بیشتر است.

5454

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =