دور هم بودن هنرمندان موسیقی استان با ساز و نوا همراه نبود!. بیشتر طعم انتقاد داشت. عده ای آمده بودند تا باری بر مشکلات موسیقی این دیار بیفزایند. عده ای در سکوت فرو رفته بودند تا زمزمه های تعامل را بشنوند!. همه چیز در ابتدا رنگ و بوی همدلی و یک رنگی داشت تا عده ای بر موج انتقاد سوار شوند و خواسته های خود را با زبان انتقاد تند و تیز بیان کنند.

جلسه هم اندیشی اهالی موسیقی استان که قرار بود، محفلی برای تعامل و بیان مطالبات اهالی این هنر باشد، از سوی عده ای از اهالی موسیقی به حاشیه کشیده شد. این جلسه که در محل سالن کنسرت فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان برگزار شد، با بی احترمی برخی اهالی موسیقی ماهیت جلسه زیر سوال رفت.
این عده خواستار برکناری اعضای هیات مدیره انجمن موسیقی بودند و موضوع بیمه هنرمندان و نحوه برگزاری جشنواره موسیقی دهه فجر در سال گذشته را پیش کشیدند. این در حالی است که نحوه ساز و کار انجمن منطبق با اساسنامه وزارتخانه بوده و بیمه هنرمندان نیز از طریق صندوق هنرمندان قابل پیگیری است.
به گزارش همشهری، در این جلسه نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در انجمن موسیقی به عنوان بانی این برنامه در سخنانی گفت: هدف از برگزاری این جلسه هم اندیشی بیان مسائل مربوط به موسیقی در استان زنجان است. اگر انتقاد و گلایه ای از اوضاع کنونی داریم باید در سایه تعامل و همفکری موضوع را مطرح کنیم.
محمد تقی ارغوانی فرد با اشاره به کم لطفی  ها نسبت به هنر فاخر موسیقی در استان زنجان طی دوره های گذشته افزود: بنده در رابطه با موضوع موسیقی صحبت هایی را با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشته ام که نقطه نظرات مثبتی درباره موسیقی دارند.
وی سود بردن از نقطه نظرات تمامی اهالی موسیقی استان برای برون رفت از شرایط کنونی اوضاع مهم دانست و عنوان کرد: اهالی موسیقی استان باید با تفاهم و هم اندیشی بتوانند این هنر اصیل ایرانی را بین عموم بیش از پیش معرفی کنند.
ارغوانی فرد با تاکید بر حساسیت نسبت به موسیقی در دوره ¬هایی عنوان کرد: تعریف منطقی از این هنر تنها در صورت پذیرش از سوی همگان عملی است و در سوی دیگر پراکندگی اهالی این هنر بر چالش ¬های سد راه دامن زده است.
این استاد موسیقی ایرانی با یادی از گذشتگان موسیقی استان زنجان که در پاسداشت این هنر رنج های روزگار را به جان خریده¬اند، افزود: باید وامدار کسانی باشیم که عاشقانه این هنر فاخر ایران را با رنج ¬های فراوان همچون چشمه زلالی معرفی کردند و متاسفانه در کنج عزلت از دنیا رفتند.
ارغوانی فرد دور هم بودن اهالی موسیقی را فرصتی مغتنم بیان کرد تا در سایه همفکری و برنامه ریزی بتوان در اعتلای این هنر قدم برداشت.
وی از تلاش برای کاستن مشکلات معشیتی هنرمندان این عرصه سخن گفت و افزود: بیمه هنرمندان موسیقی یکی از خواسته های اهالی است که باید با حضور همه اهالی موسیقی این مهم حل شود.
ارغوانی فرد با ابراز امیدواری از حضور تمامی اهالی موسیقی در جلسات هم اندیشی بیان کرد: این جلسات نباید محدود به یک گروه خاص باشد و باید اهالی موسیقی های مختلف نظرات خود را بیان کنند.
صدور مجوزها
در ادامه این جلسه رئیس اداره امور هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سخنانی با پرداختن به رویدادهای موسیقی استان در2 سال گذشته گفت: در صدور مجوز های آموزشگاه های موسیقی و برگزاری کنسرت ها قدم های مثبتی برداشته شده است. برگزاری جشنواره های موسیقی با حضور گروه های مختلف موسیقی نیز از دیگر اقدامات در این راستا بوده است.
معراج محمدی از برگزاری جشنواره امسال با حضور گروه های مختلف به مناسب دهه فجر خبر داد و افزود: با روی کارآمدن هیات مدیره جدید انجمن موسیقی استان قرار است، این جشنواره در2 بخش تک نوازی و گروه¬نوازی با همکاری و همفکری اهالی موسیقی استان برگزار شود.
وی از تشکیل کمیته فنی این جشنواره برای ارتقاء کیفیت برگزاری خبر داد و افزود: تنها در سایه بیان نقظه نظرات اهالی هنر و این کمیته می توان برای بالا رفتن سطح جشنواره قدم برداشت.
کرمی از ابلاغ هیات مدیره جدید انجمن موسیقی استان در2 هفته گذشته خبر داد و درباره جزییات انتخاب اعضای آن عنوان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از بین اهالی هنر موسیقی8 نفر را به وزراتخانه برای انتخاب هیات مدیره معرفی کرد که در نهایت4 نفر گزینش نهایی شد.
عضو گیری
در ادامه یکی از اعضای انجمن موسیقی استان از عضوگیری جدید خبر داد و گفت: انجمن برای عضو گیری جدید در حال تدوین فرم های جدیدید است تا در اشکال مختلف هنرمندان جذب انجمن شوند. علی کریمی شرکت در جشنواره ها، تولید آثار هنری در قالب آلبوم، مدارک تحصیلی مرتبط، فعالیت¬های مدیریتی و آموزشی را از جمله این شرایط عنوان کرد.
رئیس انجمن موسیقی استان نیز در سخنانی با انتقاد از نحوه بیان انتقادها عنوان کرد: انجمن در طول دوران فعالیت خود 4 جشنواره برگزار کرده است و باید در دوره جدید نسبت به آمارگیری هنرمندان اقدام کنیم.
منوچهر نجفی از برگزاری جشنواره در سال جاری با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خبر داد و افزود: برخی اهالی موسیقی نسبت به انتقاد داوران انتقاد داشتند که امسال با تشکیل کمیته فنی سعی داریم، موارد را اصلاح کنیم. این جلسه در حالی برگزار شد که برخی از اهالی موسیقی به نشانه اعتراض سالن جلسه را ترک کردند، آنها خواستار روشن شدن نحوه فعالیت و گزینش افراد در انجمن موسیقی بودند که در نهایت با رایزنی ها بار دیگر در سالن جلسات حضور پیدا کردند. البته در این رابطه رئیس امور هنری و آموزشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عمل کردن منطبق با اساسنامه را یادآور شد و گفت: اداره کل منطبق با اساسنامه انجمن موسیقی کشور قدم برداشته است.
نحوه بیان انتقاد ها از سوی برخی از اهالی موسیقی نشان داد که آشنایی با برخی قوانین و ضوابط مربوط به فعالیت انجمن موسیقی استان و بیمه هنرمندان ندارند که همین امر موجب به حاشیه کشیدن این جلسه شد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =