برگزاری همایش یکصدمین سال تاسیس دبیرستان فردوسی تبریز/ مجموعه ای با یک قرن خاطره

با تشکیل شورای سیاستگذاری و ستاد اجرایی دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز برای برگزاری همایش یکصدمین سال تاسیس آماده می شود.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر علی اکبر رحمانپور مدیر دبیرستان فردوسی با اعلام این خبر افزود: دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز یکی از مراکز ماندگار آموزشی کشور است که از اول مهرماه 1394 با تشکیل جلسات و کارگروه های مربوطه برای به پیشواز همایش یکصدمین سال تاسیس رفته است.

وی با اشاره با سابقه علمی و آموزشی این دبیرستان ماندگار افزود: این دبیرستان در یکصد سال گذشته مشاهیر و مفاخر بسیاری را به ایران و جهان معرفی نموده علاوه بر تحصیل نخبگان و چهره های شاخص علمی، ادبی، سیاسی و فرهنگی بسیاری از مشاهیر کشور سابقه تدریس در این دبیرستان ماندگار را داشته اند .

مدیر دبیرستان ماندگار فردوسی تبریزبا اشاره به فراخوان منتشر شده از تمام دانش آموزان و دبیران این دبیرستان طی سالهای گذشته دعوت کرد با ارسال بیوگرافی و سابقه فعالیت های خود باعث گردآوری گنجینه ارزشمند اطلاعات جامع دانش آموزان و دبیران این مرکز شده و شاهد حضور این افراد در بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس این دبیرستان ماندگار باشند.

دکتر رحمانپور با اعلام اینکه بسیاری از دانش آموزان فارغ التحصیل این دبیرستان چهره های علمی دانشگاه ها و مراکز عالی جهان هستند، ابراز امیدواری کرد در همایش مربوطه تنی چند از این دانش آموزان حضور داشته باشند.

وی زمان برگزاری این همایش را 16 اردیبهشت ماه سال 1395 عنوان کرد و از وزارت آموزش و پرورش ، اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ، آموزش و پرورش ناحیه دو تبریز همچنین شهرداری تبریز ، صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی ، فرمانداری تبریز و اداره کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی به جهت عضویت و فعالیت در ستاد اجرایی و شورای سیاستگذاری قدردانی کرد.

لازم به ذکر است وب سایت دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز به آدرس www.ferdosi.edu1820.ir جهت راهنمایی و ارایه اطلاعات تکمیلی قابل دسترسی است.

دبیرستان فردوسی، واحد آموزشی ماندگار

در هفتصد و بیست و پنجمین جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش در 28تیر 84 به دلیل قدمت تاریخی و سوابق درخشان علمی، آموزشی و احراز شرایط لازم، دبیرستان فردوسی تبریز به عنوان واحد آموزشی ماندگار انتخاب شد.

پیشینه

دبیرستان فردوسی یا مدرسه محمدیه مدرسه‌ای تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار بوده که در تبریز، خیابان شریعتی واقع شده و در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
این مدرسه پس از دبیرستان البرز تهران، به عنوان دومین مدرسه قدیمی ایران شناخته می‌شود.
اولین دسته فارغ‌التحصیلان در خرداد ۱۲۹۹ تعداد هشت نفر بودند.
کتابخانهٔ دبیرستان در سال ۱۲۹۹ شمسی توسط اسماعیل امیرخیزی تأسیس شد که بالغ بر ۱۷۰۰ جلد کتاب در آغاز داشت و آزمایشگاه‌های دبیرستان از سال ۱۳۱۲ ابتدا با واگذاری آزمایشگاه دارالمعلمین تبریز به وجود آمد. سپس با خریداری آزمایشگاه مدرسه امریکاییان در سال ۱۳۲۸ و دبیرستان شوروی‌ها در سال ۱۳۲۶، وضع آبرومندی پیدا کرد.
دبیرستان فردوسی در بدو تأسیس دبیرستان «محمدیه» نام داشت که با نام پیامبر اسلام و محمد حسن میرزا ولیعهد هم نام بوده است و بعدها نام «محمدیه» حذف گردید و مدت‌ها مدرسهٔ متوسطه تبریز نامیده شد تا در سال ۱۳۱۳ که مصادف با جشن هزاره فردوسی شاعر ملی و نامدار ایران بود، دبیرستان فردوسی خوانده شد.

مدیران دبیرستان فردوسی از ابتدا تا کنون:

محمود ابوالضیاء از تاریخ ۲۷ مهر ماه ۱۳۲۲ تا دی ماه ۱۳۲۴
عبدالحسین فائقی از دی ماه ۱۳۲۴ تا اواخر آذر ماه ۱۳۲۵
سید تقی میرفخرایی از اسفند ۱۳۲۵ تا مهر ماه ۱۳۲۸
بدر ایرانی از ۱۷ مهر ماه ۱۳۲۸ تا شهریور ۱۳۲۹
هاشم فرهنگ از شهریور ۱۳۲۹ تا شهریور ۱۳۳۱
مسعود رضوانی از ۱۹ شهریور ۱۳۳۱ تا اسفند ۱۳۳۲
محمود اصفهانی زاده از اسفند ۱۳۳۲ تا شهریور ۱۳۳۵
علیزاده افشار از شهریور ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۹
اسماعیل شایا از ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۹ به مدت ده سال
پس از مدیریت اسماعیل، از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۸۴ به ترتیب علیزاده افشار، علیائی، کریم صدق روحی، یوسف اسماعیلی حسینی، کاظم فائقی، رسول براهنی، آقاجان حصاری، مرتضایی و حسن‌زاده امور دبیرستان فردوسی را عهده دار بودند.که مدیریت این دبیرستان در حال حاضر برعهده دکتر رحمان پور می باشد.

دانش‌آموختگان

از دانش‌آموختگان برجسته این مدرسه می‌توان به اشخاص زیر اشاره کرد:
ساموئل خاچیکیان (بنیانگذار سینمای وحشت در ایران)
دکتر جعفر دادمنش (از بزرگان رشته دندانپزشکی ایران)
دکتر کاظم عدادی ابراهیمی (از پیشکسوتان پزشکی کودکان)
پروفسور فرید (پدر جغرافی ایران)
دکتر سید محمدحسین مبین (پدر جذامیان ایران)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =