فیلمبردار «دیوانه از قفس پرید» درگذشت

هسکل وکسلر فیلمبردار تاثیرگذار برنده جایزه اسکار در 93 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبر درگذشت وکسلر یکشنبه از طریق انتشار پستی در وب‌سایت او به اطلاع عموم رسید. علاوه بر آن پسر او نیز در فیسبوک از مرگ آرام او در خواب خبر داد و نوشت : «زندگی شگفت‌ او به پایان رسید اما تعهد مادام‌العمر او به مبارزه‌ی خوب برای صلح به زندگی خود ادامه خواهد داد.»

هسکل وکسلر دو بار در سال‌ 1966 برای فیلم «چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟» و در سال 1976 برای فیلم «در راه افتخار» جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد. او همچنین کارگردان و نویسنده‌ی دو فیلم بلند «رسانه‌ها احساس ندارند» در سال 1969 و «لاتینو» در سال 1985 بود. فیلمبرداری «دیوانه از قفس پرید» یکی دیگر از کارهای مشهور او به شمار می‌رود که برای آن نامزد جایزه اسکار شد.

پس از اعلام خبر درگذشت این فیلمبردار مطرح استیون پاستر رئیس جامعه‌ی فیلمبرداران آمریکایی گفت : «کارهای هسکل همواره منبع الهام بسیاری از فیلمبردارها بوده است.» جامعه‌ی فیلمبرداران آمریکایی جایزه یک عمر دستاورد هنری خود را به او اهدا کرده است.

او سال 1922 در شیکاگو به دنیا آمد و در دانشگاه برکلی به تحصیل پرداخت.  وکسلر سال 1947 به انجمن عکاسان بین‌المللی پیوست. او فیلم مستند کوتاه «شهر زنده» را در سال 1953 به همراه جان بارنز کارگردانی کرد و فیلمبرداری آن را نیز خود بر عهده گرفت. این فیلم نامزد جایزه اسکار شد. او با کار در فیلم مستقل « Stakeout on Dope Street » در سال 1957 قدم به سینمای هالیوود گذاشت. او از معدود فیلمبردارهایی است که یک ستاره در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود دارد.

منبع : ورایتی / 27 دسامبر

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =