آیت الله یزدی و آیت الله جنتی نمی‌توانند بر انتخابات خبرگان در تهران نظارت کنند

نامزدی برخی حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، سبب شده که برخی در فضای سیاسی و رسانه‌ای این شائبه‌ را عنوان کنند که چگونه داور این ماراتن، خود از بازیگران صحنه است و آیا سوت‌های او عادلانه خواهد بود؟

عباس طهماسبی زاده: برخی نزد خود این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه اعضای این شورا که خود داوطلب ورود به این مجلس هستند، می‌توانند صلاحیت رقبای خود را بررسی کنند؟ از سوی دیگر آیا صحیح است که این افراد خود صلاحیتشان را بررسی و آن را تائید کنند؟

فارغ از بحث‌های سیاسی، سوال اول پاسخی قانونی داشته اما در رابطه با سوال دوم به نظر می‌رسد که قاعده مشخصی وجود ندارد و اعضا براساس رویه‌ای صلاحیت همکاران خود را بررسی می‌کنند. رویه‌ای که به گفته ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان، زمانی که اعضای این شورا صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری را بررسی می‌کنند، اگر پرونده خودشان برای بررسی در دستور کار قرار گیرد، آن فرد از اتاق خارج شده و سایر اعضا در مورد صلاحیت وی تصمیم‌گیری می‌کنند. (اینجا)
اما پاسخ به سوال اول در مورد چگونگی نظارت اعضای شورای نگهبان بر صلاحیت سایر کاندیداها در تبصره 4 ماده 11 آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری آمده است. طبق این تبصره در مواردی که عضوی از شورای نگهبان داوطلب باشد، نظارت در آن حوزه بدون حضور آن شخص انجام می‌شود. به اين ترتيب کسی که کاندیدای تهران است، نمی‌تواند بر انتخابات خبرگان در حوزه تهران نظارت کند.

با این وصف آیات یزدی، جنتی و سید محمدرضا مدرسی‌یزدی به عنوان اعضاي شوراي نگهبان که از تهران نامزد انتخابات خبرگان شده اند، در مورد انتخابات مجلس خبرگان در حوزه انتخابيه تهران نمی‌توانند ناظر باشتد.

دکتر علي اکبر گرجی از حقوقدانان و اساتید حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در این ارتباط گفت: مجلس خبرگان رهبری مطابق تعریف قانون اساسی باید یک مجلس انتخابی تمام عیار باشد. بنابراین قانون اساسی جمهوری اسلامی مجلس خبرگان انتصابی را اساسا مدنظر قرار نداده است. 

این حقوقدان با تاکید بر ماهیت انتخابی بودن مجلس خبرگان، اظهارکرد: قانونگذار اساسی و قوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی برای مجلس خبرگان رهبری استقلالی را پیش بینی کرده که این استقلال شاید برای هیچ نهاد سیاسی دیگری پیش بینی نشده است. از این رو مجلس خبرگان مطابق اصل 108 قانون اساسی صلاحیت خود تنظیمی دارد. این امر به این منظور است که هیچ نهادی نتواند این پارلمان کوچک اما راهبردی را تحت نفوذ و تغییرات ناشایست قرار دهد.
وی بابیان اینکه خودتنظیمی اعطایی به مجلس خبرگان دقیقا به خاطر صیانت از اصل 56 و 6 قانون اساسی است، ادامه داد: اين تصميم دقیقا برای دفاع از ماهیت دموکراتیک نهاد رهبری است. قانونگذار قانون اساسی که تمام نهادها را تحت نظارت اعلام کرده، نظارت پذیر بودن مجلس خبرگان توسط نهاد دیگری را نمی‌پذیرد.
این استاد حقوق اساسی در مورد فلسفه استقلال مجلس خبرگان گفت: دلیل این استقلال این است که این مجلس بتواند شرایط انتخابات خودش را به گونه‌ای پیش‌بینی کند تا هیچ گونه شائبه‌ای در مردمی بودن این مجلس در اذهان مردم مطرح نشود. از دیگر دلایل این استقلال، این است که این مجلس بتواند به آسانی و با کمال اقتدار نظارت خود بر مقام رهبری و نهادهای تحت امر او را اعمال کند.
گرجی تاکید کرد: باید چارچوبی که قانونگذار اساسی برای مجلس خبرگان طراحی کرده همواره مدنظر قرار گیرد. با این چارچوب حقوقی است که انتخابات و صلاحیت‌های انتخاباتی را در مورد مجلس خبرگان می توان مورد بررسی قرار داد.
وی با اشاره به برخی از شائبه‌ها در مورد انتخابات مجلس خبرگان، اظهار کرد: برخی قواعد تنظیم شده در مورد مجلس خبرگان در مواردی شائبه‌هایی را در اذهان مردم، حقوقدانان و سیاستمداران ایجاد کرده است که از بین بردن این شائبه‌ها دشوار نیست؛ بلکه کافی است این مجلس به وظایف خود به طور دقیق عمل کند و سازوکاری را بیاندیشد که این شائبه‌ها پیش نیاید.
این حقوقدان بر لزوم بی‌طرفی ناظران و مجریان انتخابات تاکید کرد و گفت: بی طرفانه بودن انتخابات یکی از اصول بنیادین انتخابات عادلانه است. از این رو یکی از چالش‌های مطرح در بحث انتخابات مجلس خبرگان، بررسی صلاحیت نامزدها توسط افرادی است که خود در این انتخابات انتخاب شونده هستند.
وی ادامه داد: تبصره 4 ماده 11 آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان مبنی براینکه «چنانچه اعضاي شوراي نگهبان داوطلب نمايندگي مجلس خبرگان گردند نمي توانند نسبت به انتخابات استاني كه از آنجا داوطلب شده اند، نظارت و اتخاذ تصميم نمايند» یک گام نسبتا خوب برای از بین بردن برخی شائبه‌های انتخاباتی است. چرا که در حقیقت مقام ناظر همزمان خود یکی از طرف‌های بازی بوده و انتخاب شونده است.
گرجی یادآور شد: از آنجا که اعضای فقهای شورای نگهبان اغلب به عنوان نامزد اين انتخابات ثبت‌نام می‌کنند، این سازوکار پیش‌بینی شده تا شائبه جانبداری و تضییع حقوق رقبا مطرح نشود. به طور مثال اگر آیت‌الله جنتی در انتخابات خبرگان در حوزه انتخابیه تهران کاندیدا می‌شود، دیگر نتواند در مورد مسائل انتخاباتی تهران اعمال نظر کند. چراکه اصل بر آن است که این کاندیدا دارای منافعی است که رقبا از منافع او احساس خطر خواهند کرد.
این مدرس حقوق اساسی خاطرنشان کرد: گرچه این تبصره به صورت محدود نگرانی را رفع می‌کند اما مشکل اصلی را نمی‌تواند حل کند چراکه صرف نظر از برخی بحث‌ها، این امر شایسته نیست که انتخاب شونده در مقام ناظر هم قرار گیرد. دلسوزان نظام باید هرچه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن آن همت گمارند که کار چندان دشواری نیست و راهکارهای مختلفی دارد تا بتوان شائبه دور تسلسل را از بین برد تا شائبه جانبداری در انتخابات نیز برطرف شود.

1729

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیگی IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    عالی و فنی بود فارغ از حب و بغض سیاسی و کاملا تکنیکال با تشکر
  • محمد IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    سلام .با توجه به سن بالای اقایان اگر شرکت نکنند بهتر و به نفع کشور است
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    133 4
    خیلی ساده‌ای عزیزم...
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    93 5
    کاملا درسته. این اشکالات قانونی وجود دارد.
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    64 3
    باورش سخته اما باور میکنيم.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    خداییش این چه قانونیه ؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    کاملا منطقی وعلمی است احسنت
    • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
      80 3
      داشتن عقل خوب است
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    64 3
    نمی توانند در حرف است عزیزم خیلی راحت میتوانند و نظارت میکنند
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    133 6
    حالا نمیشه این دوستان در چند جبهه خدمت نکنند؟ خداییشم فکر کنی به هرحال آمدمیزاده ممکنه ناخواسته جانبداری بکنه حتی اگه خود کاندید هم نباشه همکاراش که هستند. نه در مورد این دو بزرگوار در مورد آقای رئیس جمهور که مجری هستند هم این مورد صادقه. ضمن اینکه مهمتر از این که در عمل مستقل هستند یا نه اینه که افکار عمومی قبول کنند که مجریان و ناظران استقلال دارند
  • جاوید IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    9 152
    این آقا حقوقدان نیست اگه بود سالهای گذشته این مسئله رو مطرح میکردمگه سال اوله که این آیات بر انتخابات نظارت میکنن؟چرا وقتی که مخالفان رهبری و نظام چشم طمع به خبرگان دوختن این مسائل مطرح میشه ؟اینگونه باشه باید انتخابات ریاست جمهوری رو هم از دولت بگیرن چون خوده رئیس جمهور هم در انتخابات شرکت میکنه این حرفها جنبه حقوقی نداره بلکه جنبه سیاسی داره و در راستای تخریب مجلس خبرگان و شورای نگهبان مطرح میشه .هیچ کس در صلاحیت آیات یزدی و جنتی شک نداره مگه اینکه مخالف اینها باشه .فتنه بزرگتری در راهه که باید از همین الان در نطفه خفه بشه تا ماجرایی مثل 88 پیش نیاد .
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    50 4
    ما که قانع شدیم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    138 4
    چرا مردم شورای نگهبان را انتخاب نمی کنند ؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    153 3
    مستقل بودن آقای یزدی را در حمایت از آقای احمدی نژاد دیدیم خدا وکیلی هم بازی و قاضی ...
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    6 80
    اصل بر ولایت مداری است
  • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    26 2
    جاوید خان مثالت قابل قبول نیست چون در انتخابات ریاست جمهوری دولت در تعیین صلاحیت دخالت نمیکنه و فقط اجرا میکنه کلا چی رو با چی مقایسه کردی
  • احمد A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    30 2
    تا اون جا که من می دونم و می بینم یک سری از مواضع این اقایون به صورت کلی بیان می شه که واقعا نمی شه مرزی برای حوزه های مختلف براش در نظر گرفت. در ثانی ظاهرا قرار است ازمونی از بعضی داوطلبان بگیرن. سئوالات این ازمون؟ طراحان سئوال ها و کسانی که تشخصی می دهند که چه کسانی از امتحان ممعاف هستند؟ و .. نشان می دهد موضوع به همین سادگی که شما می گید نیست
  • شهر وند ایرانی A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    2 3
    عزیز دل من اگر قانون اینطوری بشود بایدریاست جمهور هم شرکت نکند واستانداران وفرمانداران وبخشدارانهم که نماینده سیاسی واجرایی ریاست جمهوری هستند از اجرای اتخابات خذف شونند
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    15 2
    دراین کشور هر ممکنی ناممکن میشه وهر نا ممکنی ممکن