تیم ملی امید ایران درحالی راهی اردوی امارات شد تا عازم بازی های انتخابی المپیک شود که 3 لژیونر و یک ستاره پرسپولیس را از لیستش خط زد.

محمدحسین عباسی- خبرگزاری خبرآنلاین : سی و نه سالِ قبل، شکست برابر اتحاد جماهیر شوروی آخرین تجربه حضور تیم ملی فوتبال ایران در المپیک را رقم زد. حالا از فروپاشی شوروی سال‌های زیادی می‌گذرد اما طلسم حضور تیم ملی امید در رقابت‌های المپیک، هنوز به مرحله فروپاشی نرسیده است. چند نسل و چندین ستاره، پشت سد این طلسم باقی مانده‌اند تا در شرایطی که کره و ژاپن مسابقه رده بندی المپیک را برگزار می‌کنند، کسب سهمیه فوتبال این رقابت‌ها تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین آرزوهی فوتبال ایران شود. تیم‌های امید ایران، گاهی به المپک نزدیک شده‌اند و گاهی خیلی زود قافیه را به رقبا واگذار کرده‌اند و حالا در یک فاصله یک سال به المپیک ریو، نوبت به تیم محمد خاکپور رسیده است. تیمی که فهرست نهایی‌اش یک روز قبل به رسانه‌ها رسیده تا مشخص شود هیچ لژیونری را در قطر در اختیار نخواهد داشت.

وقتی همه چیز هست

تیمی که به زودی به رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک اعزام می‌شود، یکی از بی‌دغدغه‌ترین تیم‌های امید تاریخ ایران بوده است. تیمی که بدون حواشی معمول، به آرامی اردوهایی اروپایی را پشت سر گذاشته که شاید برای تیم ملی بزرگسالان نیز به ندرت هماهنگ شده باشند. تیمی که هیچوقت با مشکل لباس و گمرک روبرو نبوده، که بازی‌های تدارکاتی مناسبی داشته، که از آرامش زیادی برخوردار بوده و حتی بعد از تعطیل کردن چندباره لیگ، با هجمه مربیان لیگ برتری مواجه نشده وبرای اولین بار، حتی در راه به دست آوردن مجوز خروجی بازیکنان نیز با مشکل حادی روبرو نشده است. در واقع در این تیم، همه چیز به شکلی بی‌سابقه برای موفقیت محمد خاکپور مهیا بوده است. به شرطی که خود او، عامل بازدارنده این موفقیت نباشد!

این سه نفر و آن دو نفر!

سرآمد نسل تازه فوتبال ایران، 3 لژیونر کم سن و سال هستند که این روزها در هلند و روسیه فوتبال بازی می‌کنند.علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و سعید عزت اللهی، مهم‌ترین استعدادهای جوان حال حاضر ایران محسوب می‌شوند و حتی در ترکیب تیم ملی نیز به صورت ثابت به میدان می‌روند اما در قطر، خبری از آن‌ها در تیم ملی امید نخواهد بود. خاکپور بعد از مدتی رد و بدل کردن ایمیل با مدیران آلکمار، از جذب جهانبخش ناامید شد اما ترجیح داد به سراغ عزت اللهی و آزمون نرود. همزمان با برگزاری بازی های قطر ،تیم های عراق ،ژاپن ،کره و استرالیا هم بازیکنانی در لیگ های اروپایی دارند که البته به نظر می رسد توانسته اند آنها را به این مسابقات بیاورند. اقلا در مورد آزمون و عزت اللهی ؛تیم امید این شانس را داشت که با رایزنی بیشتر و موثرتر ،آنها را همراه شان کند. در شرایطی که لیگ روسیه در زمان برگزاری تورنمنت قهرمانی آسیا همچنان تعطیل است، این بازیکنان جایی در تیم ملی امید ندارد و تیم بدون آن‌ها، مهیای مسابقه‌های سخت پیش رو شود. آقای سرمربی حتی قید احمد نوراللهی را نیز زده و ناگهان تصمیم گرفته یکی از آماده‌ترین هافبک‌های لیگ را از جمع شاگردان‌اش کنار بگذارد. به نظر می‌رسد سرمربی تیم ملی امید، در راستای ستاره زدایی در ترکیب تیمش برآمده است. خاکپور و مایلی کهن با این تاکتیک احتمالا  تصمیم دارند با فشار و ریسک کمتری به مسابقات قهرمانی آسیا وارد شوند و شاید با ربط دادن  تماما لیگِ برتری بودن تیم، خود را از زیر فشار در اختیار داشتن بهترین تیم تاری بعد از انقلاب ،رهایی دهند. شاید در روزهای منتهی به این تورنمنت حساس، آنها بیشتر از تیم ملی، نگران تصویری که در این جام برای آینده کاری‌اش ساخته می‌شود، باشند. همین نگرانی به تنهایی، برای نتیجه نگرفتن ایران در جام کفایت خواهد کرد.

یکی مرد جنگی...

حقیقت آن است که رزومه محمد خاکپور، هرگز در اندازه‌های هدایت دومین تیم مهم فوتبال ایران نبود اما این ملی پوش دوست داشتنی بعد از فشار وزارت ورزش برای عدم همکاری با زلاتکو کرانچار، مسئول این پروسه سخت شد که خودش هم در ابتدا توان انجامش را در خود نمی دید. دستیار سابق مایلی کهن در فولاد و سرمربی تیم سقوط کرده استیل آذین، بعد از چند سال بدون تیم ماندن، به ناگهانی‌ترین شکل ممکن سرمربی تیم ملی امید شده و یک فرصت بزرگ برای جبران همه نتایج ناخوشایند گذشته به دست آورده است. او در همه این مدت، با تدارکاتی فراتر از سطح فوتبال ایران و حالا به روزهای سرنوشت‌ساز روی نیمکت تیم نزدیک می‌شود. کاش در آغاز این آزمون دشوار، او بیشتر از انگیزه‌های موفقیت، برای توجیه‌ شکست نقشه نداشته باشد. او که گفته ته دلش می گوید این تیم المپیکی می شود ، بتواند تیم ساخت ایرانش را که اقلا 15 نفرشان از بهترین های لیگ برتر هستند و از ستاره های آینده فوتبال ایران ، به موفقیتی برساند که سالهاست برای همه ایرانیان به رویا بدل شده است.

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =