عصر ایران نوشت: دیشب تهران و مشهد شاهد حملات شدید معترضان به سفارت و کنسول‌گری عربستان در پی اعدام شیخ نمر بودند.

اعتراض‌هایی که نشان از عصبانیت مردم شیعه ایران از این اتفاق بود.

عربستان با اعدام شیخ نمر نشان داد به دنبال ماجراجویی در منطقه و تقابل با ایران است. آل سعود می‌خواهد ایران را وارد جنگ کند. جنگی که نه تقابل ایران و عربستان بلکه تقابل شیعه و سنی است و می‌تواند فرقه گرایی را در خاورمیانه به اوج خود برساند.

این اعدام نشان داد که در عربستان عقلانیتی وجود ندارد اما پشت این حرکت یک استراتژی بزرگ نهفته است که ایران و شیعیان نباید از آن غافل شوند. تقریبا برای همگان از جمله آل سعود مشخص بود که اعدام شیخ نمر اعتراض گسترده شیعیان در عربستان، عراق و ایران را به همراه خواهد داشت. آنها به خوبی می‌دانستند که این اعتراض‌ها در ایران شدیدتر از دیگر کشورهاست و این همان نکته‌ای است که باید به آن توجه کنیم. عربستان با اعدام شیخ نمر دو هدف عمده را دنبال کرد. هم توانست یک نیروی مخالف حکومت خود را حذف کند و هم ایران را درگیر بحران اساسی کند.

لبخند عربستان بعد از حوادث تهران و مشهد/ گل به خودی به دستگاه دیپلماسی

استراتژی نهفته عربستان پشت این اعدام ضربه زدن به حیثیت ایران در منطقه و جهان است. آل سعود به خوبی می‌دانست که اولین کار ایرانیان عصبانی حمله به سفارت و احتمالا آتش زدن آن است. کاری که درست در شب گذشته در تهران و مشهد انجام شد.

این حملات باعث شد تا توپ از زمین عربستان با گل خودی عده‌ای به زمین ایران بیفتد. در صدر اخبار رسانه‌های جهان در روز گذشته نه اعدام شیخ نمر بلکه حمله به سفارت عربستان در تهران بود. بالا رفتن از دیوار یک سفارت خارجی در ایران برای رسانه‌های جهان به شدت جذاب تر از اعدام شیخ نمر در عربستان است.

قطعاً اعدام شیح نمر، محکوم است اما حمله مردم عصبانی از اعدام شیخ نمر به سفارت عربستان، درست همان چیزی بود که حکومت ریاض منتظر آن بود. این دولت می‌دانست که برخی در ایران منتظر دولت نمی‌مانند و خود اجرای احکام در سیاست داخلی و سیاست خارجی را به عهده می‌گیرند. همین حملات باعث شد تا حکومت ریاض خود را در موضع مظلومیت قرار دهد و بگوید ایران ناامن است.

ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان در تهران به خوبی حکایت از این معنا دارد. در حادثه‌ای که ایران می‌توانست بهترین بهره‌برداری را از آن علیه حکومت سعودی داشته باشد حالا تبدیل به چماقی علیه جمهوری اسلامی شده است.

نیروهای خودسر اگر اجازه می‌‎دادند دستگاه دیپلماسی کشور از مسیرهای مشخص مانند سازمان ملل، کنفرانس کشورهای اسلامی و نهادهای حقوق بشری این حرکت غیر انسانی عربستان را پیگیری کند، اتحاد بین المللی علیه رژیم آل سعود در جهان شکل می‌گرفت. این گروه که همیشه بر اساس حجت شخصی خود کار می‌کنند می‌توانستند به جای حمله به سفارت عربستان روزی را مانند امروز به عنوان روز «خشم علیه آل سعود» معرفی و یک راهپیمایی بزرگ را ترتیب دهند. راهپیمایی که می‌توانست کمک بزرگ به دولت برای مقابله با عربستان داشته باشد.
لبخند عربستان بعد از حوادث تهران و مشهد/ گل به خودی در ایران

در حال حاضر ایران به جای اینکه عربستان را محکوم کند باید پاسخ گوی رفتار شهروندان خود در قبال یک سفارت خارجی باشد. متاسفانه عده‌ای در ایران به مسائل سیاسی به ویژه سیاست خارجی ساده نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند با حرکات تند و افراطی مانند حمله به سفارت می‌توان مشکلات را حل کرد. ایران و عربستان امروز در حالت جنگ سرد قرار دارند. شطرنجی که هر حرکت آن باید با تدبیر و عقلانیت صورت بگیرد تا بتوان حریف را مات کرد. حالا تصور کنید در میانه این شطرنج سیاسی، عده‌ای خودی بیایند و با حرکاتشان زمین بازی را به نفع حریف تغییر دهند.

مسائل سیاست خارجی با حمله به سفارت‌ها و آتش زدن آنها حل نمی‌شود. باید بدانیم بالارفتن از دیوار هر سفارتخانه‌ای در تهران یک گل به خودی بزرگ است که می‌تواند مشکلات فراوانی را برای جمهوری اسلامی فراهم کند. نمونه بارز این معنا تغییر زمین بازی اعدام شیخ نمر از ریاض به تهران است. حال بگذریم که کل خسارت های مالی وارده به سفارت باید از بودجه عمومی مردم ایران پرداخت شود.

نباید اجازه بدهیم برخی با تصمیمات احساسی امنیت ملی ایران را به خطر بیندازند و اجازه بدهند در بحران خاورمیانه، ایران به عنوان یک بازیگر بد شناخته شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شايان IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    آقا موافقم بهتره ملت هم جوگير نشند
    • بوئين زهرا IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      نيروهاي خودسر در همه كارها و زمينه ها از بالاتر خود هدايت ميشن ، اين چيز تازه اي نيست
    • 1234 IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      این جماعت با غیرت زمانی که صدها ایرانی در عربستان چندماه پیش کشته شدند کجا بودن؟ که حالا برای یک عربستانی رگ غیرتشون ورم کرده؟
    • عربلو IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      گل به خودي كه شاخ و دم نداره ، كاري كه با هدايت و يا بدون هدايت و در اينجا انجام شده و بايد تاوانش رو هم بديم ، و خواهشا اينقدر نگيم كه چرا هي راه به راه قطعنامه حقوق بشر براي ما صادر ميشه ، چون همش ميخوايم تو همه چي سرك بكشيم
    • شمس تبریزی A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      ایران برای چه باید پاسخگو باشد؟ نه قربون، شما بزدلها اینطور تصور می کنید. حالم از این بزدلی که به اسم دیپلماسی به مردم قالب می کنید به هم میخوره.
    • امیر IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      کدوم ملت برادر من ..ملت همه دیشب خواب بودن امروز هم رفتن سرکار..اینها اقلیتی هستند که میخواهند به هر قیمتی این کشور روی ارامش رانبیند..بقای اینها به جنجال و حاشیه است...همین
    • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      77 3
      به اونا میگن سیاست مدار. به اونایی که سفارت رو به آتیش کشیدن هم میگن
    • محمد A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      85 7
      آقا یا خانمی که با اسم 1234 نظر دادی. فقط میگم شیر مادرت حلالت.حرف دل منو زدی. دقیقا جوری برخورد کردن انگار که اون بنده خداها انسان نبودن.
    • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      30 98
      آدم از رهبرش نباید جلوتر باشه
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    جالبه که با این نیروهای خودسر هیچ برخورد جدی هم نمیشه . آخرش همین ها ایران رو به نابودی کامل می کشونن .
    • محسن IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      40 نفر بازداشت شدن
    • ali IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      همون حمله کننده ها به مطهری در شیراز
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    نوشدارو بعد از مرگ سهراب، به نظرم در مدارس ايران يه واحد درسي به نام "سفارتخانه چيست؟" بذارن كه همه با معني اين واژه آشنا بشن
    • رضا A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      521 8
      عالي بود اين نظر
  • پیمان IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    کاملا با متن خبر موافقم
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    هی مردم مردم نکنید کدام مردم؟ از دیوار سفارت بالا رفتن کار مردم متمدن و شهروندان متعهد نیست یک عده قلیل هر بار به اسم دانشجو یا مردم از این اقدامات انجام میدهند که دودش توی چشم ملیون ها ایرانی خواهد رفت
    • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      570 9
      احسنت .نسبت واژه مردم به این گروه رادیکال توهین به شخصیت ایران و مردم ایرانه
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    یک بار برای همیشه پرونده خودسرها و خودجوشها را ببندید، با شدت هم برخورد کنید، از فرماندهان انتظامی تا مجریان و هر مقام دیگر. از طرفی همیشه و برای هر گرایشی اجازه اعتراض کنترل شده بدهید. حق مردم است که به این ماجرا اعتراض کنند.
    • حسینی دولت آبادی از قزوین A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      346 8
      دلت خوشه ها . پرونده ای باز نشده که بخواد بسته بشه. فقط بهت بگم که کاری از دست کسی ساخته نیست. خودت تا ته خط رو بخون.
  • علي IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    واي به تندروهاي نادان كه ضرر و خسارت جهل انان رو كل مردم ايران بايد بدهند......
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    247 7
    چرا فرهنگ ایرانی،و آموزه های دینی اسلامی این مملکت را عده ای خودسر به باد فنا میدهند،این که نشد تا چیزی علی رغم میل باطنی ما میشود،از در و دیوار سفارت بالا بکشیم.والله این چوب حراج به آبروی خودمان است.
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    275 3
    من راضی نیستم بیت المال هزینه کار اینها را بده
  • مجيد RO ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    موضع گيريهاي دولت هم دوساله داريم ميبينيم، مگه هنوز امميدي به اين دولت هست؟
    • بی نام CA ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      67 2
      آیا درست است که اگر شما با موضع گيريهاي دولت مشکل دارید با چنین رفتاری آب به آسیاب دشمن بریزید؟ لطفا به تیتر خبر گزاری های دنیا نگاه کنید ظرف چند ساعت عناوین خبر ی از مساله اعدام مخالفین در عربستان به یک اشغال و تخریب سفارت دیگر توسط ایرانیان تبدیل شد. فکر میکنید از هفت میلیارد جمعیت جهان چند درصدشان میدانند که آیا شیخ نمر یک مخالف صلحجو بوده و یا یک خرابکار وابسته به ایران چنان که عربستان میگوید؟ از طرف دیگر فکر میکنید چند درصد از مردم جهان آتش زدن و تخریب سفارت خانه یک کشور دیگر را عملی وحشیانه میدانند؟ کمکی بزرگتر از این میشد به قاتلان عربستانی بکنید که بجای آنکه تبلیغ افکار شیخ نمر را بکنید و مظلومیتش را تبیین کنید، افکار عمومی دنیا را دوباره علیه ایران برگردانید.
  • جوان A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    241 6
    همين نوع مردم هستند که مملکت را به اين روز نشاندن.
  • میرزا NL ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    180 9
    خبرآنلاین اینها اگر خودی بودند که به سفارت عربستان حمله کردند وحداقل نام حکومت ایران و ایرانی را به این صورت خدشه دار نمیکردند و میذاشتند حکومت ما آنطور که شایسته برخورد با عربستان است تصمیم بگیردما وزارت خارجه داریم ما وزیر خارجه داریم ما دولت داریم ما رهبر داریم اینا از کجادستور میگیرند که بعدازسالها از این رفتارددمنشانه شانه،هیچکس جلویشان را نمیگیرد؟ اینهاکی هستندجلوترازمقامات ماعمل می کنند؟درهمه دنیا اینطور اعتراض میکنند؟آیا زبان اعتراض ایران و حکومت ایران اینطور است؟چرااجازه میدهند نام جمهوری اسلامی ایران با رفتارعده ای باصطلاح خودسربه بدی برده شود؟
  • بی نام EU ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    239 6
    خود سر ها کشور را دارند نابود می کنند. همان بی عقلی سعودی در این ها دیده می شود.
  • علی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    متاسفانه بعضی ها حمله به سفارت لندن و موضع رهبری را فراموش کردند. ایشان فرمودند احساسات کسانی که وارد سفارت شدند درست بود ولی ورود آنها غلط بود. آنهایی هم که به به سفارت عربستان حمله کردند اکثرا البته نه همه از جمله افراد نفوذی احساساتشان درست است ولی نباید به سفارت حمله کنند. باید بدانیم حمله به سفارت یک کشور حمله به خاک آن کشور است و این موضوع یعنی فرمان جنگ و صلح در کشور ما و مطابق قانون تنها با اذن رهبری ممکن است. علاوه بر این امروزه افکار عمومی دنیا و بخصوص کشورهای غربی متوجه رفتار ضد انسانی، تروریستی و فرقه گرایانه آل سعود و همپیمانان آنان شده است و مشاهده می شود که دولتهای غربی اجبارا به تدریج در حال تغییر موضع خود هستند. ما باید به این تغییر کمک کنیم...
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    من که میدونم نوشته های مخلفین این مقاله رو نمیزارین ولی دم اونایی که سفارت رو اتش زدن گرم این دنیا قانون جنگل هست زدن 4 هزارتا رو تو منا کشتن صداتون در نیمود حالا میگید چرا سفارت رو گرفتید
    • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      44 2
      سفارتو خود کارکناش آتیش زدن شما هم با حمله به سفارت زمینه شو فراهم کردید دمشون گرم که انقد باهوشن
  • بدون نام ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    186 5
    لطفا حساب تندروها كه كاملا واضحه از كجا خط ميگيرند رو از ملت ايران جدا كنيد.حمله به سفارت خانه اولين باري نيست كه در اين كشور اتفاق ميوفته و ضررهاشو ملت ايران بايد پرداخت ميكنه
  • بی نام NL ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    135 9
    خبرآنلاین این نیروهای بی فکر خودسر نه از مردم اسران هستند نه نماینده مردم نه از دولت نه از حکومت اینها یک مشت قسم خورده ای هستند که باین کارهایشان کمرنابودی ایران را بستند در کجای دنیا برای اعتراض سفارت را به کوکتل مولوتف می بندند؟ آیادر حنگ بودیم که این حرکات لازم بود؟ زبان اعتراض این خودسرها مثل وحشی بازی عربستان شدهاینها از مردم نیستند
  • ایرانی A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    201 7
    نیروی انتظامی هم که کاملا بی خیال موضوع
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    اگه دیروز وزیر خارجه و شخص رئیس جمهور به طور قاطع دفاع می کرد این اقدامات لازم نبود ولی مردم و شیعیان دنیا تاوان سیاست لبخند را می دهند
  • یاسین IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    واکنش قاطع و پیگیری وزارت امور خارجه را در فاجعه منا مشاهده کردیم
  • رضا A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    بهترین کار رو دیشب در تهران و مشهد انجام دادن،اخه تا باید منتظر این دیپلماسی مزخرف شد؟این دیپلماسی ای که هیچ نتیجه ای در قبال هیچ مسائلی در مورد عربستان نداشتهنمونه های بارزش هم اتفاق جده و فاجعه منا بودچقدر انسان کشته شدند تو این فاجعه ولی حتی شخص دیپلماسی کشورمون که اینقدر بهش مینازیم از سفر خودش برنگشت. این اتفاق نشون میده هنوز روحیه انقلابی نمردهاینم بدونید این روحیه اگر نبود انقلابی و 13آبانی اتفاق نمی افتاد....
    • مهران RU ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      57 3
      حالا چی گیرمون اومد؟ توی کشور خودمون یه ساختمون از خودمونو تخریب کردیم که جبران خسارتم بکنیم از اموال خودمون که موضوع رو از یه اتفاقاعدام دسته جمعی بیش از 40 نفر برگردونیم به یه اتفاق دیگه حمله به سفارت یه کشور که کل دنیا هم محکوممون کنن خسته نباشی انقلابی گل به کدوم دروازه میزنی ؟؟
  • بی نام RO ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    حمله به سفارت یک کشور برابر حمله به خاک اون کشور است. این سنت زشت باید ترک شود. درست است که از عربستان دل خوشی نداریم,ولی رابطه با عربستان برای ما مهم است همان طور که رابطه با دیگر کشور های بزرگ برای ما مهم است.
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    144 8
    واقعا مطمئنید اینا خودی اند؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    شما كه عرضه ندارى حرف مفت نزن گرفتن به هموطنات تجاوز كردن اون موقع كجا بودى...اگه همين بچه ها نبودن تو الان لايد بايد به اين شاهاي عرب ميگفتى دايي جون اون موقع كه ميگوفتى جانم فداى ايران حالا كجاييد كه با داعش بجنگيد همين بچه ها نبودن كه الان بايد همين داعش باباتونو درمياورد
    • وحید IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
      66 3
      الان که سفارت رو به آتیش کشیدین به نفع ایران شد؟؟ آیا یک نفر عربستانی هم آسیب دید که به فرض تلافی بشه؟؟ آیا این خسارت مالی به عربستان وارد شد؟؟؟ کمی فکر هم بد نیست
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    215 9
    کل خسارت های مالی وارده به سفارت باید از بودجه عمومی مردم ایران پرداخت شود بيچاره كارمند و كارگر بدبخت كه بايد پول بابت ماليات بدن تا خرج ندانم كاري يه عده خود جوش بشه
  • شهرام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    149 6
    بریم به فکر پول بعد از سفارت انگلیس حالا باید خسارت سفارت عربستانو بدیم.
  • بی نام GB ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    113 7
    این حرکت تندروها بدونه شک در جهت ایجاد تشنج و تضعیف نظام و دولت است و درگیر کردن دولت با مسائل منطقه ای است . هوشیاری دولت روحانی و بزرگان نظام و مردم ضامن ثبات و امنیت منطقه خواهد بود
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    چطور زمانهايي كه به سفارت ايران تو كشورهائ ديگه حمله مشد شما ساكت بودي
  • رضا A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    من برای این خبرگذاری متاسفم که دیپلماسی نظر دادن رو رعایت نمیکنه و حتی یک نظر رو هم فیلتر میکنه
  • علی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    آخه بار اولشونم نیستبا سفارت انگلیس هم همین کارو کردند و تاوان شدیدشو دیدند حالا عربستان
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    اگه سه سال پیش که همین جماعت از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتن و اون افتضاح بزرگ رو برای کشور درست کردن، نهادهای مسئول جای اینکه اسم وحشیگری رو بذارن خشم انقلابی جوانان مومن و انقلابی میزدن تو دهن اینا، الان این مصایب رو نداشتیم. این نیروهای نه‌چندان خودسر سال‌هاست که دارن به هزینه ملت دردسر درست می‌کنن و تاوان حماقت‌هاشون رو ما باید بدیم. بترسن از روزی که شرایط این مملکت درست بشه، تا قرون آخر این هزینه‌ها رو از جیب فربه‌شده شون میکشیم بیرون
  • علی A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    اعدام ناگهانی شیخ بزرگ،با هماهنگی و مشورت ماجراجوی اصلی منطقه،یعنی اردوغان عثمانی رخ داده.
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    بابا جان خود رسانه ها گفتن تجمع جلوی سفارت . جو میگیری تجمع به اشوب کشیده میشه و ظاهرا هم عوامل خود عربستان سفارت و اتش زدند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    اینا هدفشون اینه که دولت رو زیر فشار قرار بدن همون کاری رو کردن که عربستان دوست داشت
  • م.الف A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    جماعت خواب ، اجتماع خواب زده ، جامعه چرتی.....ملت جوگیر
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    26 3
    انسانم آرزوست
  • سعید DK ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    23 2
    آقا ببخشیدا اگر عقلانیتی تو عربستان وجود نداره چطور اینهمه توطئه کردن حساب شده دقیق؟ یکبار این متن ها رو بخونید بابا قبل از انتشار
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    10 30
    همه متن این سطور بالا درست . ولی آیا زمان واکنش درست فرا نرسیده، تجاوز به دو نوجوان ایرانی و کشتار منا و ... همه و همه در کجای شطرنج واقع است و عکس‌العمل ما آیا اعزام دوباره حجاج است به سرزمین وحی. اگر این جواب دندانشکن است . جوابی دیپلماتیک و سازشانه را هم فهمیدیم.
  • علی RO ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    67 6
    این جریان به اصطلاح خودسر و در حقیقت سر سپرده با آبروی مردم ایران بازی میکنند و کسی هم جلودارشون نیست