«زید رعد الحسین» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، اعدام آیت الله «نمر باقر النمر» روحانی شیعه منتقد حکومت عربستان و 46 نفر دیگر را اسفناک خواند.

 «زید رعد الحسین» کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل، اعدام آیت الله «نمر باقر النمر» روحانی شیعه منتقد حکومت عربستان و 46 نفر دیگر را به دست این حکومت تقبیح و از نقض حقوق بشر و آزادی بیان در عربستان به شدت ابراز نگرانی کرد و این وضعیت را بسیار اسفبار دانست.

به نوشته نشریه اینترنتی اروپایی 'پراگ پست'، زید رعد الحسین در این خصوص گفت: بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر، این افراد 'سنگین ترین جرائم' را مرتکب نشده بودند. براساس این قوانین، مجازات اعدام در صورتی قابل اجراست که فرد جرائم بسیار سنگینی که منجر به کشتار در سطح بین المللی شده ، مرتکب شده باشد. همچنین اجرای مجازات اعدام نیازمند طی روندهای قانونی جدی، منصفانه ،شفاف و سختگیرانه ای است.'
اظهارات رعدالحسین در راستای ابراز نگرانی و انتقاد مقام های عالی رتبه اروپایی به خصوص 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اعدام آیت الله نمر توسط عربستان مطرح شده است.
موگرینی روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد اعدام شیخ نمر، نگرانی های جدی را درباره آزادی بیان و احترام به حقوق سیاسی و شهروندی ایجاد کرده است. اتحادیه اروپا با اعدام تحت هر شرایط و به ویژه اعدام های گروهی به شدت مخالف است و مقام های سعودی را به پیشبرد آشتی میان جوامع مختلف دراین کشور فرا خوانده است.
بنا به اعلام نهادهای حقوق بشری، عربستان در سال 2015، 158 مورد اعدام داشته که نسبت به سال قبل از آن دو برابر شده و همچنین تعداد گردن زدن ها در این کشور در دو دهه اخیر به بالاترین میزان خود رسیده است.تعداد اعدام ها در عربستان در سال 1995 ، 192 نفر بود.
شهید آیت الله نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان بود که در تاریخ 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شد. دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان چندی پیش حکم اعدام این روحانی برجسته شیعی را تائید کردند و این امر مورد اعتراض علما، اندیشمندان و سازمان های اسلامی و بین المللی و مقام های عالی رتبه بسیاری از کشورها قرار گرفت.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =