ایسنا نوشت: معاون رییس جمهور گفت: برای تغییر و اصلاح روند غلط موجود محیط زیست، برنامه ششم توسعه و مجلس دهم آخرین فرصت است و اگر این روند ناپایدار ادامه پیدا کند به نقطه غیر قابل بازگشت خواهیم رسید.

معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری استان که امروز برگزار شد، با بیان این​که خرسندم که امروز با هیاتی مرتب از وزارتخانه​هایی در خصوص موضوع ریزگردها در محیط زیست در شورای اداری خوزستان حاضر هستم، اظهارکرد: خوزستان از جایگاه زیست محیطی ویژه​ای برخوردار است. رودخانه کارون و وجود مهم​ترین تالاب​ها، مناطق جلگه​ای و جنگلی و تنوع گیاهی ارزشمند از خوزستان یک جایگاه ویژه زیست محیطی ساخته است.

وی با اشاره به شرایط منطقه​ای افزود: اکنون شاهد شرایط حساسی در منطقه هستیم؛ برخی کشورها به دنبال تنش​زایی در منطقه هستند. اقدامات عربستان و به شهادت رساندن روحانی بزرگوار آیت​الله نمر بر این شرایط حساس افزوده و قطعا این اقدامات به ضرر کشورهایی است که به جای تنش​زدایی و همراهی، راه افراط را دنبال می​کنند.

معاون رییس جمهور گفت: امیدواریم برای صلح و اعتدال همکاری و همگرایی کشورهای اسلامی نقش محوری ایفا کنیم. در واکنش​ها و اقدامات کشور عربستان در این شرایط باید منافع کشور را مورد نظر قرار دهیم تا این کنش​ها منافع نظام را تهدید نکنند.

ابتکار ادامه داد: کشور ما پس از برجام در خصوص حکمرانی موفق مورد ارزیابی و زیر ذره​بین خواهد بود. پس از برجام شرایط رشد اقتصادی فراهم خواهد شد اما الزاماتی وجود دارد که باید به آن​ها توجه کنیم. تمام سرمایه​های کشور براساس عوامل مختلف، تنش​ها و آسیب​هایی را متوجه خود ساخته است. در مسیر توسعه و رشد اقتصادی بهبود کسب و کار و در تمام شاخص​ها باید به این الزامات و مقدمات درست توجه کنیم و اگر توجهی وجود نداشته باشد، قطعات به هدف خود دست پیدا نخواهیم کرد.

وی عنوان کرد: باید ظرفیت زیست محیطی و طبیعت کشور در تمام برنامه​ها و رویکردها را به درستی مدنظر قرار دهیم. طبیعت اکنون به مرز بحران رسیده و آسیب​های جدی نه تنها در حوزه محیط زیست بلکه در حوزه​های اقتصاد، بهداشت و تولید نیز وارد کرده است؛ این شرایط باید در دستور کار نظام قرار بگیرد. ابلاغ سیاست​های کلی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست گام مهمی برای تعیین خط نشر شفاف و روشن برای همگرایی تمام قوا و مردم است. شفافیت و روشنی به ما می​گوید که چگونه و چه​کارهایی انجام می​دهیم که رشد اقتصادی و توسعه پایدار داشته باشیم اما قیمت نابودی محیط زیست و آسیب​های اجتماعی بهداشتی نباشد.

رییس سازمان محیط زیست با بیان این​که سیاست​های کلی رهبری در خصوص محیط زیست را باید در دستور کار قرار دهیم، گفت: دولت در خصوص این سیاست تقسیم کاری انجام داده که توسط معاون اول رییس جمهور اعلام خواهد شد. نقشه راه دولت و وظایف هر وزارتخانه با دستگاه را مشخص خواهد شد. همچنین با رییس قوه قضائیه نشستی داشتیم و امیدوارم به زودی با رییس مجلس نیز در خصوص همگرایی برسیم.

ابتکار ادامه داد: در استان​ها به ویژه استان خوزستان که به دلیل برداشت​های بی​رویه و تخریب مراتع و به دلیل فشار بیش از حد تحمل طبیعت آسیب​های جدی به آن وارد شده و ناشی از فعالیت​ها نفتی است و امکان بازسازی طبیعی هوا وجود ندارد باید این سیاست​ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این​که دولت توجه ویژه​ای به محیط زیست خوزستان دارد، خاطرنشان​کرد: دولت به طور مشخص با تامین اعتبارات و پشتوانه علمی برای حل مشکلات زیستی استان ورود پیدا کرده است و مصوبه اسفندماه سال گذشته در خصوص گردوغبار کاملا علمی و اجرایی بود و اکنون این مصوبه با تمام موانع، اجرایی و بخش​نامه​های آن به دستگاه​ها ابلاغ شده است.

رییس سازمان محیط زیست با بیان این​که مقابله با ریزگردها در خوزستان کاری طولانی است، گفت: ستاد مقابله با ریزگردها تشکیل و کارگروه​ها در خصوص مقابله با ریزگردها در سطح ملی و در خوزستان فعال هستند. مطالعات انجام شده اما کار طولانی است. در استان خوزستان 340 کانون بحرانی تولید غبار وجود دارد که امسال اگر تمام شرایط و اعتبارات تامین شود در خوش​بینانه​ترین حالت به 10 درصد از این کانون​ها رسیدگی خواهد شد. البته شرایط جوی در این خصوص مساعدت کرده است.

ابتکار با اشاره به این​که دولت به موضوع کارون و حفاظت از آن به صورت ویژه پرداخته است، عنوان کرد: از زمان دولت هشتم شورای حفاظت کیفی کارون وجود داشت و اکنون برنامه​های خوبی در این خصوص وجود دارد که اخیرا مورد بازنگری قرار گرفته​اند و گزارشاتی از این شورا و شورای عالی آب ارایه شده که توانستیم مصوبه​ای در خصوص ساماندهی و حفاظت از رودخانه کارون داشته باشیم.

وی بیان کرد: احیای تالاب​های خوزستان، توجه ویژه و اهتمام به مسائل معیشت مردم و گردشگری در تالاب​ها و رفع آلودگی هوای شهر اهواز از موارد مورد تاکید در دولت است. در شهر اهواز گازوئیل یورو 4 از ابتدای سال و بنزین یورو 4 از مهرماه توزیع شد که اتفاق مهمی بود. اکنون نیز برای افتتاح طرح آماک لحظه شماری می​کنیم.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سال میلادی گذشته اهداف توسعه پایدار در جهان مورد تصویب قرار گرفت، گفت: این اهداف در 17 محور و توسعه پایدار به تصویب رسید که در تمام آن​ها نگاه زیست محیطی وجود دارد. این امر اهمیت و جایگاه محیط زیست را نشان می​دهد. سیاست​های کلی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست در این محورهای جهانی قابل ادغام است.

وی ادامه داد: توافق​نامه کاهش گازهای گلخانه​ای یک اتفاق بسیار مهم بود و از این جهت می​توان سال 2015 را سال محیط زیست نامید. تمام جهان با مشکل تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین مواجه است که صدمات بسیاری وارد کرده است. کشور ما نیز در یک روند طولانی شاهد افزایش و کاهش بارندگی و خشکسالی بود که باید در خصوص کاهش گازهای گلخانه​ای تصمیم بگیریم. کشور ما به توافق پاریس پیوسته است و با توجه به الگوی نادرست مصرف انرژی در فرآیند صنعتی باید این الگو را اصلاح کنیم و در این مسایل مهم و کاهش گازهای گلخانه​ای خوزستان می​تواند پیشگام باشد.

ابتکار با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، خاطرنشان​کرد: برقراری فضای سالم، رقابت قانونی و حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو از اهمیت بسیاری برخوردار و لازم است فضایی برای حضور تمام اقشار مردم فراهم کنیم. همه اقشار مردم باید احساس کنند در تعیین سرنوشت خود نقش دارند و براساس سلیقه خود در جهت​گیری​ها نقش ایفا کنند. یکی از مسایل بسیار مهم که باید به طور شفاف از برنامه​ها و محورهای گروه​ها و احزاب باشد، مسایل محیط زیست است. مجلس دهم باید نسبت به این مسایل حساسیت و شناخت لازم را داشته باشد. انتظار داریم که نمایندگان با شجاعت و درایت و با شناخت کافی از مسایل کشور موضوعات را مطرح و شجاعانه تصمیم بگیرند و از حقوق تمام مردم دفاع کنند.

مشکلات تنفسی در شهرهای صنعتی رو به افزایش است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه در شهرهای صنعتی مشکلات تنفسی رو به افزایش است و گرد و غبار و گونه های آلرژی زا می تواند دلایل افزایش مشکلات تنفسی باشد.

معصومه ابتکار در نشست با خبرنگاران و فعالان سازمان های مردم نهاد زیست محیطی که امروز (14 دی ماه) در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت رسانه ها و سمن های محیط زیستی نشان دهنده قوام و بالندگی جامعه ما است، اظهار کرد: دولت سازمانهای مردم نهاد را پل ارتباط با مردم می داند از این جهت در تلاش است که نگاه فعالان زیست محیطی، سمن ها و رسانه ها علمی و تخصصی باشد. ارتقا نگاه تخصصی و علمی در حوزه محیط زیست بسیار حائز اهمیت است و اظهار نظر بدون اطلاعات علمی کافی نمی تواند مستند باشد.

وی افزود: یکی از رویکردهای سازمان فعالیت محیط زیست، توانمندسازی و آموزش سازمان های مردم نهاد است. اکنون شبکه های سازمان های مردم نهاد در سطح کشور فعال شده و به دنبال آن هستیم که سازمان های مردم نهاد در تصمیم گیری نقش داشته باشد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه نمایندگانی از تشکل های زیست محیطی در تدوین برنامه توسعه ششم ملی نقش داشته اند، تصریح کرد: دولت یازدهم عضویت رسمی نماینده سازمان مردم نهاد را در کارگروه آمایش و محیط زیست به تصویب رسانده است و همچنین در استان ها نماینده شبکه سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در این کارگروه عضو است و حق رای دارد و این اتفاق بسیار مهمی است.

ابتکار با اشاره به آلودگی هوای شهر اهواز گفت: برای کاهش آلودگی هوا از سال 79 تا 84 برنامه ملی وجود داشت که شهر اهواز نیز در این برنامه بود. در این برنامه ارتقا صنعت خودروسازی مورد تاکید بود. این برنامه به صورت کامل تدوین و آماده اجرا بود اما متاسفانه در سالهای بعدی با تغییراتی مواجه شد. طبق برنامه قرار بود که صنعت خودروسازی در سال 86 به یورو6 ارتقا پیدا کند و بنزین نیز به یورو4 ارتقا پیدا کند اما در آن سالها این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: این برنامه اکنون مورد تاکید قرار گرفته است. در ابتدای سال 93 توزیع بنزین یورو4 و حذف بنزین های آلوده انجام شد و ارتقای سطح کیفیت خودروسازی نیز صورت گرفت. اکنون سیستم خودروسازی تحت نظارت محیط زیست است و بازرسی هایی انجام می شود و اگر شاخص های زیست محیطی رعایت نشود شماره گذاری خودرو ممنوع است. در این فرآیند بسیار جدی هستیم و خودروسازی تحت کنترل است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وزارت نفت متعهد شده که تا یک ماه دیگر طرح آماک را به اجرا در آورد، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم با اجرای این طرح، وضعیت آلودگی هوای اهواز که ناشی از سوخت های فسیلی است به تدریج بهبود پیدا کند؛ در این راستا برنامه کاهش آلودگی هوا باید با جدیت استمرار پیدا کند.

ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دلیل عدم شناسایی منشا تنگی نفس مردم اهواز پس از باران بیان کرد: از ابتدای دولت یازدهم دلایل ایجاد مشکلات تنفسی احصا شد و دلایل متعددی برای این معضل مطرح شد تا با بررسی های علمی بتوانیم تا حدودی به دلایل اصلی برسیم؛ اقدامات مختلفی در این راستا نیز انجام شده است. در سال گذشته یک مجتمع نفتی در اهواز به نقطه دیگری منتقل شد. اکنون فرضیه های بسیاری در این خصوص مطرح است. یکی از فرضیه ها گرده های درختان است که می تواند یکی از آلاینده های هوا باشد. با بررسی های انجام شده اکنون فرضیه باران اسیدی و یا ترکیبات گوگردی از لیست فرضیه های مطرح شده خارج شده است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست اکنون برخی گونه های گیاهی را کنترل می کند و توصیه کرده که بعضی از گونه ها نیز حرس شود. همچنین دولت به وزارت بهداشت ابلاغ کرده تا ارزیابی هایی از منشا مشکلات تنفسی مردم اهواز پس از باران ارایه دهد. پیگیر این موضوع هستیم و تلاش می کنیم که علت اصلی را مشخص کنیم.

معاون رییس جمهوری با اشاره به مشکلات تنگی نفس در اهواز گفت: متاسفانه در شهرهای صنعتی مشکلات تنفسی رو به افزایش است در این خصوص آلایندهای مختلفی ممکن است تاثیر گذار باشد. گرد و غبار و گونه های آلرژی زا می تواند دلایل این افزایش مشکلات تنفسی باشد. باید به دنبال آن باشیم که با روش علمی به منشا اصلی دست پیدا کنیم.

ابتکار با بیان اینکه دولت برای کاهش آلاینده های رود کارون تلاش می کند، عنوان کرد: یکی از اقدامات در جهت احیای رودخانه کارون فعال کردن شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون است. این شورا در دولت هشتم تشکیل شد و فعال بود اکنون نیز این شورا فعال شده است و راهکارهایی برای کاهش آلاینده های کارون ارایه می دهد. در این خصوص برنامه علمی با همکاری دانشگاه ها تدوین شده و در شورای عالی آب مطرح و تصویب شد و قرار شد که این برنامه در برنامه ششم ملی توسعه مدنظر قرار گیرد؛ این گام مهم دولت برای احیای کارون است.

وی اضافه کرد: در خصوص تعرض به حریم و بستر کارون، سازمان حفاظت محیط زیست حساسیت دارد و در این خصوص تذکراتی می دهیم. اعتقاد ما بر این است که از لحاظ کیفی باید حریم و محدوده رودخانه حفاظت شود. به برداشت آب از بالادست نیز جز برای شرب مجوز اعطا نخواهد شد. مجوز انتقال آب تنها برای شرب و با ارزیابی زیست محیطی دقیق صادر می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارزیابی محیط زیستی در دولت یازدهم با برنامه ششم توسعه ملی بسیار جدی مورد تاکید قرار گرفته است. رهبری در ابلاغ سیاست های کلی محیط زیستی بسیار تاکید داشتند که تمام فعالیت ها باید مطالبات و پیوستگی زیست محیطی داشته باشد.

ابتکار با بیان اینکه در دولت یازدهم شاهد توجه ویژه ای به جایگاه زنان هستیم، عنوان کرد: دولت در اختصاص مناصب عالی توجه ویژه ای به بانوان کرده است. قطعا زن ایرانی توانمندی های بسیاری دارد در بسیاری از استان ها شاهد انتصاب فرمانداران و بخشداران زن هستیم که قطعا می تواند در کنار مردان برای خدمت به مردم تا آبادانی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه مطالعات برای مقابله با ریزگردها انجام و برنامه آن تدوین شده است، گفت: کانون های بحرانی ریزگردها شناسایی شده اند و به دنبال اجرایی کردن برنامه مقابله با ریزگردها هستیم. در خوزستان باید مناطق حفاظت شود و از فشار دام بر مراتع جلوگیری شود و این موضوع باید مدیریت شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توانستیم صندوق منطقه ای مقابله با ریزگردها را تشکیل دهیم، اظهار کرد: این پیشنهاد را در سطح بین المللی مطرح کردیم و مورد موافقت سازمان ملل متحد قرار گرفتیم و قطعنامه ای در این خصوص از سوی سازمان ملل صادر شده است و یکی از دستور کار های نشست وزرای محیط زیست جهان تشکیل صندوق جهانی مقابله با ریزگردها خواهد بود.

ابتکار در پاسخ به اینکه تا چه میزان در تصمیم گیری ها به جنبه کارشناسی و علمی توجه می شود، گفت: مبنای تصمیم گیری در سازمان حفاظت محیط زیستی کارشناسی، پژوهشی و تحقیقاتی است. فرآیند ارزیابی زیست محیطی کاملا براساس مطالعات و تحقیقات است و فضا فضای علمی است و تمام تصمیم گیری ها براساس این فرآیند است اما در کنار آن مشارکت جوامع محلی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: مسایل محیط زیست به این دولت یا آن دولت باز نمی گردد بلکه ادامه برنامه ها باید در هر دولت با هر گرایشی ادامه پیدا کند. مگر می شود با وجود مسائل حاد زیست محیطی این برنامه ها ادامه پیدا نکند؟ هر تفکر و اندیشه ای باید این را بداند که توسعه ایران بدون توجه به مسایل زیست محیطی امکان پذیر نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه تا چه میزان از عملکرد خود در این دوره و در دوره گذشته رضایت دارید ؟ گفت: در این خصوص مردم باید قضاوت کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    حتی یه تسلیت خشک و خالیم برای رفتن اینانلو نگفت. واقعا زنده باد مخالف من ؟
  • اکبر EU ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    7 0
    سالهاست که حفاظت از محیط زیست را با افراد خاصی میشناسیم. در این سالها شاهد نابودی جنگلها و تصرف ساحلها و تبدیل تمام نقاط خوش آب و هوا به ویلاهای ثروتمندان و هر چه بیشتر آلوده شدن هوای شهرها و انقراض گونه های بومی بوده ایم. یعنی تیم دیگری لیاقت این سمت را نداشته اند؟ از کجا بدانیم که اگر فرد دیگری مدیریت میکرد به این روز نمیرسیدیم؟ آیا وظیفه نمایندگان مجلس نظارت بر کار این تیم و بازخواست و تعویض آنها نبود؟ شما مرا نمیشناسید اما فکر میکنم بسیار لایقتر بودم و حتما افراد بسیار لایقتری از من هم وجود دارند که میتوانستند جلوی این فجایع را بگیرند. چرا فکر میکنند که مدیران ناموفق باید همچنان سالهای سال پابرجا بمانند؟ چرا فرصت به دیگران داده نشد؟