دنیای اقتصاد نوشت:شاخص قیمت دلار در برابر ریال عربستان سعودی برای فروش آتی یکساله به 680 واحد افزایش یافت که از سال 1999تا کنون بی‌سابقه بوده است.

همزمان با بالا گرفتن تنش در روابط دیپلماتیک تهران-ریاض که به‌خاطر به شهادت رساندن روحانی شیعه در عربستان سعودی شکل گرفت، ارزش ریال سعودی در فروش‌های آتی یکساله به پایین‌ترین نرخ خود طی 16 سال اخیر نزدیک شد. به این ترتیب شاخص قیمت دلار در برابر ریال عربستان سعودی برای فروش آتی یکساله به 680 واحد افزایش یافت که از سال 1999تا کنون بی‌سابقه بوده است.

از سوی دیگر بازارهای سهام کشورهای حوزه خلیج‌فارس به دلیل تنش بین ایران و عربستان در روز دوشنبه دچار کاهش شدند به‌طوری که از هفت بازار بورس این منطقه 6 بازار تنزل داشته و فقط بورس عمان رشد اندکی را ثبت کرد. روز دوشنبه شاخص بورس عربستان نسبت به روز پیش از آن 36/ 2 درصد سقوط کرد و به 13/ 6788 واحد رسید.

شاخص بورس قطر نیز 64/ 2 درصد سقوط کرد و به 70/ 10041 واحد رسید. بر همین اساس شاخص بورس دبی 6/ 1 درصد و شاخص بورس ابوظبی 3/ 1 درصد کاهش یافت. شاخص بورس کویت 83/ 0 درصد و شاخص بورس بحرین 23/ 0 درصد افت کرد. این در شرایطی است که به دلیل کاهش قیمت نفت همه بورس‌های عربی با پیشتازی عربستان سعودی سال 2015 را در محدوده منفی به پایان بردند. از سوی دیگر بازار سهام چین نیز با کاهش 7 درصدی روبه‌رو شد، زیرا آمار ضعیف تولیدات کارخانه‌ای منجر به سقوط بورس‌های آسیایی و اروپایی شد. چین یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت کشورهای حوزه خلیج فارس و شریک اصلی تجاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس(بحرین،کویت، عمان، قطر، عربستان سعوی و امارات متحده عربی) است.

در روز سه‌شنبه هم افت بورس‌های عربی ادامه یافت و شاخص بورس عربستان که در ابتدای معاملات نسبت به روز قبل رشد کرده بود سرانجام روز معاملاتی را با کاهش 7/ 0 درصدی به پایان رساند. پس از آنکه عربستان اعلام کرد تمام روابط تجاری خود را با ایران قطع می‌کند، ارزش سهام گروه تولیدکننده مواد غذایی صافولا نسبت به روز قبل 7/ 9 درصد سقوط کرد. صافولا از معدود شرکت‌های عربستانی است که در ایران نمایندگی دارد و 11 درصد از درآمد خود را در فصل سوم 2015 از بازار ایران به دست آورده است. در روز سه‌شنبه همچنین شاخص بورس ابوظبی با کاهش 2/ 0 درصدی روبه‌رو شد و شاخص بورس قطر افت 8/ 0 درصدی را تجربه کرد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =