۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲

روزنامه شهروند نوشت: بیمارستان‌ها مبتلا به بیماری واگیر فرسودگی شده‌اند. بیماری‌ای که تخت‌ها را از کار انداخته، تجهیزات را قدیمی و سازه‌ها را خراب کرده است.

حالا بیمارستان‌های قدیمی، همان‌ها که دیگر نای نفس کشیدن ندارند، در شرایط بحرانی، حتی مأمنی برای بیماران نیستند. اگر زلزله‌ای بیاید، همان سقف‌های فرسوده، بر سر بیمارانی که زیرش پناه گرفته‎اند، آوار می‌شود. فقط سازه‌ها نیست که سست شده‌، تخت‌های بیمارستانی هم به معضلی تبدیل شده ‌است.

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی، ٢٠‌سال طول می‌کشد تا سرانه تخت‌های بیمارستانی، به استانداردهای جهانی برسد.

علیرضا زالی در حاشیه یک نشست خبری، از وضع وخیم بیمارستان‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید: بخش خصوصی در یکی، دو ‌سال گذشته، مشارکت کمرنگی در نوسازی تجهیزات بیمارستانی داشته است.

وضع تخت‌های بیمارستانی بحرانی شده است. این را به‌راحتی می‌شود با مراجعه به بیمارستان‌های دولتی، مشاهده کرد. از سویی مسئولان وزارت بهداشت به‌طور مرتب از این وضع گلایه می‌کنند، اما این موضوع صف‌های انتظار بیماران را کوتاه‌تر نمی‌کند. به اعتقاد شما مشکل کجاست؟

در ارتباط با تخت‌های بیمارستانی، ما از استانداردهای جهانی عقب‌تر هستیم. در دنیا تعریف مشخصی از تخت بیمارستانی وجود دارد که با کشور ما متفاوت است. ما برای این‌که بتوانیم ناوگان بیمارستانی دولتی و خصوصی‌مان را با هم در یک بازه زمانی در ٥‌سال آینده براساس یک مدل آینده‌نگرانه تعریف کنیم، به تاسیس، ترمیم، بازسازی و نوسازی یکصد‌هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم.

این موضوع تنها به شهر تهران مربوط می‌شود یا کل شهرهای کشور را در برمی‌گیرد؟

این یک آمار عمومی است و به کل کشور مربوط می‌شود. موضوعی که وجود دارد این است که مشارکت بخش خصوصی در فرآیند نوسازی و ترمیم تخت‌های بیمارستانی در یکی، دو ‌سال اخیر، بسیار کمرنگ است. بنابراین باید این بخش را برای مشارکت در نوسازی بخش دولتی تشویق کرد.

طبیعتا بخش دولتی هم به تنهایی نمی‌تواند سرانه تخت بیمارستانی را افزایش دهد.

بله، به‌هرحال تولید و بازسازی تخت‌های بیمارستانی در دولت خیلی محدود است و با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، ٢٠‌سال طول می‌کشد تا ما به استانداردها برسیم. نکته دیگر این است که نیازهای بیمارستانی ما در سال‌های آینده متنوع‌تر می‌شود.

دلیل این اتفاق چیست؟

به هر حال جمعیت کشور رو به سالمندی است و همین سالمندی الگوی بیماری‌ها را تغییر می‌دهد و خدمات پزشکی را پیچیده‌تر می‌کند. در چنین شرایطی خدمات بستری در سال‌های آینده متنوع‌تر و سخت‌تر خواهد بود و در این شرایط بیمارستان‌ها به تجهیزات گسترده‌ای نیاز پیدا می‌کنند.

البته در شرایط فعلی هم بیمارستان‌ها شرایط خوبی ندارند و فرسوده شده‌اند.

بله، خیلی از بیمارستان‌های موجود سال‌های زیادی از ساختشان گذشته و از نظر ساختمانی و لجستیکی، کارکرده و مستعمل هستند، حتی در گذشته که اینها ساخته شده بودند، جانمایی خوبی برایشان در نظر گرفته نشده و مشکلات سازه‌ای دارند. برخی از آنها در معرض حوادث جدی مانند زلزله قرار دارند، سیستم‌هایشان به‌روز نیست. درحال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده که ساخت بیمارستان جدید، اقتصادی‌تر از ترمیم و بازسازی یک بیمارستان قدیمی است.

در ادامه همین موضوع، ماجرای سرانه مراجعه پزشک هم مطرح می‌شود. ما در چه وضعیتی از این سرانه قرار داریم؟

در ارتباط با سرانه پزشک، آمار قطعی نداریم. تمام آمارهایی که اعلام می‌شود، براساس گمانه‌زنی‌هاست چون تعریفی که ما داریم با آنچه در دنیا تعریف می‌شود، متفاوت است. اما به‌طورکلی متوسط مراجعه یک نفر در‌ سال ٧ تا ٨ نوبت است. از این میزان، بالاترین مراجعه به داروخانه‌ها انجام می‌شود که براساس آمار ٣ نوبت است. یعنی هر ایرانی به‌طور متوسط در ‌سال سه‌بار به داروخانه‌ها مراجعه می‌کند که آمار بالایی به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر، میزان مراجعه به پزشک عمومی هم در کشور ما ٢,٢ است که این عدد در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته با یک نظام ارجاع تعریف شده تثبیت شده، ٣.٥ تا ٤ است که با ایران تفاوت زیادی دارد. همچنین میزان مراجعه ایرانیان به پزشک متخصص در هر‌ سال ١.٧، مراجعه به پاراکلینیک‌ها ٠.٧ و مراجعه به مراکز توانبخشی ٠.٠٣‌درصد است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که میزان مراجعه ایرانیان به مراکز توانبخشی پایین است و نیاز به کمک بیشتر بیمه‌ها دارد.

آماری از تعداد پزشکان و به‌طورکلی جامعه پزشکی هم وجود دارد؟

متاسفانه آمار درستی نداریم، اما می‌دانیم که هم‌اکنون ١٠‌هزار دستیار در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند. در مطالعه‌ای هم که مربوط به یک‌سال و نیم پیش است، مشخص شده که ١١‌هزار و ٨٠٠ نفر از کسانی که در رشته‌های مختلف پزشکی، فارغ‌التحصیل شده‌اند، به نظام پزشکی و به وزارت بهداشت مراجعه نکرده‌اند. اینها یا در بخش‌های دیگر فعال شده‌اند یا مهاجرت کرده‌اند. ما آمار دقیقی از این افراد نداریم. در کنار این افراد، پزشکانی هستند که کار ستادی می‌کنند. به همین خاطر ما پیشنهاد کرده‌ایم تا با مرکز آمار و وزارت بهداشت همکاری را شروع کنیم و آمار جامعه پزشکی را به دست آوریم. البته از ‌سال گذشته ثبت و تمدید پروانه مطب‌ها آنلاین شده و ‌سال آینده هم به همین شکل ادامه خواهد داشت که با ثبت و تمدید مطب‌ها، می‌توان آماری از تعداد پزشکان به دست آورد.

حدود ٢ هفته پیش، دستور پلمب یک بیمارستان خصوصی در خیابان امام خمینی(ره) به دلیل مشکلات زیست‌محیطی و رعایت نکردن برخی از اصول درمانی، صادر شد. یکی از وظایف نظام‌پزشکی نظارت بر مطب‌هاست. در بخش نظارت بر بیمارستان‌ها چه کارهایی انجام شده است؟

در ارتباط با نظارت بر مطب‌ها ما خیلی این موضوع را قبول نداریم. در ارتباط با بیمارستانی که پلمب شد هم پشت پرده‌هایی وجود دارد که ما به دلایلی فعلا درباره آن اظهارنظر نمی‌کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 497227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نقی IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    واقعا همین طوره.