مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری از حضور شبانه روزی ۲۱۰ راهدار در قالب ۳۸ اکیپ در ۴۰۰۰ کیلومتر جاده‌های استان و ۲۵ گردنه خاص خبرداد و اضافه کرد: طی ۵ مرحله بارش برف شدید در زمستان امسال تاکنون بیشتر این مسیرها با انسداد روبرو شده که با تلاش راهداران نسبت به بازگشایی آن‌ها اقدام شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی کشور ، قاسم قاسمی در خصوص اجرای طرح راهداری زمستانی در جاده‌های استان چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۸ اکیپ راهداری شامل ۲۱۰ راهدار و ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات لازم از قببیل برف‌روب، نمک‌پاش، لودر و سایر تجهیزات راهداری، از اول آذر در تمامی محورهای استان مستقر شده‌اند و تا آخر فروردین سال آینده در این مسیرها حضور شبانه‌روزی دارند.

پاکسازی ۲۵ گردنه برفگیر

قاسمی در تشریح موقعیت جغرافیایی استان چهارمحال و بختیاری گفت: استان ما بالاترین ارتفاع را دارد به طوری که لقب بام ایران به چهارمحال و بختیاری داده اند؛ ۱۰ درصد آب کشور از استان ما تأمین می‌شود سرچشمه رودهای کارون، دز و زاینده رود در چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: همین ویژگی کوهستانی بودن منطقه باعث می‌شود که ۲۵ گردنه خاص و برف‌گیر در ۴۰۰۰ کیلومتر جاده‌های استان وجود داشته باشد. در واقع تمامی محورهای ما کوهستانی است. فراوانی برف در کوه‌های این استان باعث می‌شود زمین‌های کشاورزی استان‌های همجوار سیراب شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در مواقع بارش برف باید تمامی راه‌ها را بلا استثنا نمک پاشی و شن پاشی کنیم چون برودت هوا در استان زیاد است و باید از یخزدگی جاده‌ها جلوگیری کنیم. از بخش خصوصی هم برای برف‌روبی استفاده می‌کنیم و در روستاها هم به دهیاری ها کمک کرده‌ایم که داخل روستاها را نیز برف روبی کنند.

۵مرحله بارش با ۳ متر برف

وی افزود: امسال تا کنون ۵ مرحله بارش برف سنگین داشتیم که مرحله آخر خیلی شدید بود و ۳ روز مداوم در جاده‌های استان برف بارید به حدی که در شهرستان‌ کوهرنگ ار تفاع برف به ۲ متر رسید یا در شهرستان‌های لردگان و اردل وضعیت به حالت اضطراری درآمد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در تشریح وضعیت پیش آمده در بارش اخیر برف در جاده‌های استان اضافه کرد: در گردنه چری یا گردنه شاه‌منصوری که هر ۲ در شهرستان کوهرنگ هستند، ارتفاع برف به‌ترتیب به ۳ و ۲ونیم متر رسید. یا در گردنه چهارطاق در لردگان ارتفاع برف بیش از دو متر رسید. بطوریکه در بازگشایی معابر دچار مشکلاتی شدیم که با حضور به موقع راهداران و تلاش گسترده آنان و با کمک الهی مسیرها باز شد.

وی افزود: در گردنه چری که در مسیر مسجد سلیمان واقع است به طول یک کیلومتر و به ارتفاع ۶ متر بهمن ریزش کرد که خوشبختانه در آن لحظه خودرویی در مسیر نبود. این حادثه باعث شد که ۲ شبانه روز راهداران ما بدون توقف تلاش کنند تا مسیر بازگشایی شود.گردنه تاراج که در مسیر مشترک ما و استان خوزستان است هم بسته شد و ۲۴ ساعت همکارانمان در راهداری تلاش کردند تا مسیر بازگشایی شد.

قاسمی ادامه داد: در گردنه شاه منصوری که به طول ۱۱ کیلومتر در جاده‌ چلگرد به سمت بخش صمصامی است ارتفاع برف به ۲ متر رسید و نیروهای راهداری شبانه روز کار کردند و اجازه ندادند مسیر مسدود شود.

وی با اشاره به حضور شبانه روزی‌اش در کنار راهداران ، اضافه کرد:خودم از نزدیک شاهد تلاش این راهداران بودم. تلاش‌های بی وقفه‌ای که اجازه نداد این اتفاق به بحران تبدیل شود./

مسدود شدن گردنه عسل کشان

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: در برف اخیر گردنه عسل کشان واقع در جاده منتهی به دهستان موگویی نه تنها شاهد بارش ۳ متری برف بود بلکه همزمان ریزش بهمن هم داشتیم که در نتیجه راه مسدود شد و در حال حاضر ارتباط ۱۵ روستا قطع شد.

وی ادامه داد: در این مدت ما ۲ بار این مسیر را باز کردیم اما دفعه آخر که همراه با ریزش بهمن بود امکان بازگشایی را از ما گرفت و باز شدن مسیر تا اردیبهشت سال آینده امکان ندارد. تنها کاری که ما توانستیم برای برقراری ارتباط انجام دهیم انحراف مسیر و ادامه آن از طریق «بزنوید» در لرستان به سمت فریدون‌شهر اصفهان بود.

قاسمی با تأکید بر زحمات بی وقفه راهداران در باز نگه داشتن محورهای ارتباطی استان اضافه کرد: در بازدیدی که اخیرا استاندار از این مسیرها داشت، با اهدای لوح سپاس و تشویق‌های مالی از تلاش راهداران قدردانی کرد.

وی در پایان با اشاره به فرسودگی ماشین‌آلات زمستانی راهداری استان خواستار توجه جدی به نوسازی این ناوگان شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 497319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =