سخنگوی شورای نگهبان گفت: شرکت نکردن در آزمون به معنی عدم احراز صلاحیت علمی خبرگان نیست.

به گزارش خبرآنلاين، نجات الله ابراهيميان در نشست خبري امروز خود به ابهامات متعددي که درباره احراز شرط اجتهاد نامزدهاي انتخابات خبرگان مطرح شده بود، پاسخ  داد.

خبرنگاري از او درباره ابهام موجود در بيانيه شوراي نگهبان پرسيد و گفت: در اين بيانيه آمده است « کساني که قبلا شرايط علمي شان احراز شده، نيازي به شرکت در آزمون ندارند». آيا منظور از اين صرفا کساني است که در آزمون اجتهاد ادوار گذشته پذيرفته شده‌اند يا ناظر بر اعضاي پيشين مجلس خبرگان نيز هست؟

ابراهميان در پاسخ به سوال خبرآنلاين، به گفت و گويش با آيت الله جنتي اشاره کرد و گفت: از ايشان پرسيدم که منظور دقيق اين بند از بيانيه چه بوده است و آيت الله جنتي پاسخ دادند که «منظور همه شيوه هاي احراز صلاحيت بوده است».

به گفته وي، بر اين اساس تمام کساني که قبلا در مجلس خبرگان عضويت داشته و اجتهادشان تاييد شده بوده، ديگر نيازي به شرکت در آزمون خبرگان نداشتند. او از آيت الله اميني، نام برد و گفت: چهره‌هايي نظير ايشان، نيازي به شرکت در آزمون اجتهاد نداشتند، چرا که قبلا عضو مجلس خبرگان بوده اند.
خبرنگاران حاضر در اين نشست، سوالات متعددي درباره احراز اجتهاد سيدحسن خميني هم داشتند، اما ابراهيميان گفت که قصد ندارد در مورد اشخاص اظهارنظر کند و از ورود به اين موضوع امتناع ورزيد.
اهم سخنان وي از اين قرار است:

** فقهای شورای نگهبان پرونده هر یک از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را پس از آزمون کتبی بررسی می کنند. ممکن است درمورد درجه اجتهاد یک نفر اطمینان حاصل شود و در مورد فرد دیگر حاصل نشود.

**کساني که در آزمون شرکت نکرده اند، خود را در معرض اين خطر قرار مي دهند که اگر فقهاي شوراي نگهبان نتوانند از ساير روش ها صلاحيت علمي آنها را تاييد کنند، راهي براي تاييد صلاحيتشان باقي نماند. اما به هر حال ممکن است که شرایط علمی این 150 نفری که در آزمون شرکت نکرده اند به سایر شیوه ها از سوی فقهای شورای نگهبان تایید شود.

**{در انتقاد به عملکرد برخي رسانه ها که از تيترهايي همچون کنکور خبرگان استفاده کرده بودند} شان و جایگاه افرادی که برای مجلس خبرگان رهبری داوطلب شده اند را باید مدنظر قرار دهیم چرا که آنها مورد اعتماد مردم هستند و نباید مثل دعواهای معمول سیاسی با مساله انتخابات مجلس خبرگان رهبری برخورد کنیم. در تیترهای خود درباره کسانی که صلاحیت علمی آنها تایید نشده، دقت کنیم، ممکن است این افراد فردا جزء مراجع شوند، فقیه شورای نگهبان شوند یا با درس و علمشان آینده بچه های ما را بسازند. شان آنها را زیر دست و پای تیترهای هیجانی رسانه ای له نکنیم.

**{در پاسخ به سوالي درباره احتمال حضور زنان در مجلس خبرگان} برداشت من از رفتار فقهاي شوراي نگهبان اين است که وقتي از زنان براي حضور در آزمون خبرگان دعوت مي کنند، امکان احراز بقيه شرايط و صلاحيت ها را به آنها نيز مي دهند. از اين رو اين امکان وجود دارد که زنان هم در انتخابات خبرگان به عنوان نامزد حضور داشته باشد.

** گاهی این شائه پیش می آید که چرا تایید صلاحیت ها پس از مرحله هیات های اجرایی، باید دوباره در هیات های نظارت مورد بررسی قرار بگیرد. جواب اول این است که قانون چنین می گوید اما در کنار این موضوع مهمی که در انتخابات پیش رو با آن مواجه هستیم این است که هشت هزار نفر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، قبلا در معرض انتخابات نبوده و سابقه سیاسی ندارند. بنابراین اطلاعات زیادی در پرونده آنها برای احراز صلاحیت وجود ندارد. درصد قابل توجهی از آنها در مرحله هیات های اجرایی تایید شده اند. این عزیزان می توانند مدارکی که نشان دهنده حسن شهرت و التزام به قانون و نظام و... ازسوی آنهاست به پرونده های خود اضافه کنند اما اگر این کار را نکردند، تصمیم ما عدم احراز صلاحیت است که با عدم صلاحیت متفاوت است.
** ممکن است نتایج بررسی های هیات های اجرایی و هیات های نظارت با هم متفاوت باشد. آمار هیات های اجرایی نشان می دهد که درصد کمی عدم احراز صلاحیت داشته ایم. بررسی های بعدی در هیات های نظارت نشان می دهد که هیات های اجرایی دقت کافی در تایید صلاحیت ها را داشته است یا خیر.
** درباره کسی که سابقه کیفری ندارد اما سابقه تخلفات اداری دارد، دچار تردید در صلاحیت می شویم و در هر دو هیات اجرایی و نظارتی بررسی می کنیم که مصداق تخلف اداری چه بوده است. ممکن است کسی با رئیسش اختلافاتی داشته باشد اما فرد دیگری اموالی را از اداره ای گرفته و به راحتی برنگردانده است. در اینجا این سوال مطرح می شود آیا در مورد کسی که در مبلغ کوچکی نمی توان به او اعتماد کرد، می توان این صلاحیت را برای او قائل شد که به جایی برود که با یک بله یا خیرش، ثروت زیادی از کشور جابه جا می شود.
** اجتهاد مورد نیاز برای اعضای مجلس خبرگان معنای محدودی دارد و در حد تجزی است که بتواند برخی مسائل را استنباط کند و بتواند ولی فقیه حائز شرایط رهبری را تشخیص دهد و قانون انتخابات خبرگان تشخیص دارا بودن این شرایط را بر عهده فقهای شورای نگهبان گذاشته است. اما ترتیبات چگونگی این تشخیص موضوع قانون یا آیین نامه ای نیست و فقهای شورای نگهبان ممکن است در هر دوره ای شیوه هایی را پیش بینی کنند.
** در مورد اینکه آیا آزمون تنها راه تشخیص است، از صحبت های آیت الله مومن برمی آید که آقایان فقها قصد محدود کردن اختیارات خود را ندارند. آقای مومن استنباط خود را از قانون فرمودند اما در جلسه اخیر شورای نگهبان، بقیه آقایان نیز این عرایض را تکرار کردند که همین تفسیر را از قانون دارند.
** اطلاعیه شورای نگهبان می گوید این افراد باید در آزمون شرکت کنند و این افراد نباید شرکت کنند اما قانون این را نمی گوید. آقایان می توانند نظرشان را عوض کنند. هنوز ترتیب خاصی برای احراز صلاحیت علمی داوطلبینی که در آزمون خبرگان شرکت نکرده اند، پیش بینی نشده است.

** {درپاسخ به سوالی درباره عدم احراز صلاحیت دو نماینده فعلی مجلس در هیات اجرایی که به گفته خبرنگار 9دی بدون دلیل و به دستور رئیس قوه مجریه رد صلاحیت شده اند} اگر بپرسیم هیات های اجرایی می توانند بدون توجه به استعلامات چهارگانه رد یا تایید صلاحیت کنند، جوابش بله است. می توان با توجه به سایر اطلاعات از جمله اطلاعاتی که از معتمدین کسب می شود صلاحیت داوطلبی را رد کنند یا رای به عدم احراز صلاحیت او بدهند. ادعا کردید که ردصلاحیت بدون دلیل بوده است؛ شورای نگهبان را برای همین گذاشته اند که تمامی پرونده ها را دانه به دانه بررسی کند. اما در مورد هیات های اجرایی باید بگویم که این هیات ها مستقل هستند. نمی دانم چیزی که نسبت دادید درست است یا خیر و برایم مهم نیست که موضوع را پیگیری کنم اما در مجموع این هیات ها مستقل هستند و سلسله مراتب قوه مجریه بر آن مترتب نیست و فرماندار به عنوان عضو این هیات مستقل است و از مافوقش در قوه مجریه دستور نمی گیرد.
** خبر عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت ما را خوشحال نمی کند و تلاش می کنیم این آمار کم شود اما متاسفانه نوع ثبت نام ها نشان می دهد که در نبود تحزب سیاسی، عاداتی جا می افتد که ما را دچار مشکل می کند. اینکه فردی یک شبه تصمیم می گیرد بدون هیچ تجربه ای وارد عرصه شود، جزو عادت های بدی است که باعث می شود ما نتوانیم عادت‌ها یا قوانین خوب را تصویب کنیم. امسال به یکی از جریان های سیاسی نسبت می دهند که همه را به ثبت نام تشویق کرده اند اما ممکن است چهار سال دیگر همه جریان ها به این نتیجه برسند که دعوت حداکثری کنند و باعث شوند تعداد ثبت نام ها از این همه بیشتر شود. متاسفانه دولت ها هم برای مدرن کردن قانون انتخابات اقدامی نکرده اند.


** درخواست کردیم وزارت کشور جدول زمانی را به شورای نگهبان ارائه دهد و در آن جدول فرجه‌ای را برای شورای نگهبان در نظر بگیرد که ما در آن فرجه امنیت سیستم انتخابات الکترونیکی را تست کنیم و فرصت آموزش استفاده از این سیستم به افراد را هم داشته باشیم، وزارت کشور یک جدول زمانی را به ما ارائه کرد که عملا رعایت نشد، یک راه حل این بود که چون این جدول زمانی رعایت نشده، کلا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نشود ولی آرزوی ما این بود که در این دور از انتخابات پیشرفتی در اخذ رأی داشته باشیم و بتوانیم از سیستم‌های الکترونیکی استفاده کنیم. مقرر شد برای مشخص شدن تکلیف کار و برای آنکه شب انتخابات اتفاق جدیدی نیفتد، ظرف 10 روز که هنوز هم این فرصت به پایان نرسیده، درباره امنیت سیستم و سخت‌افزار و نرم‌افزار آن تأییدیه‌های مربوطه اخذ شود، اگر مراجع مورد توافق وزارت کشور و شورای نگهبان این موضوع را تأیید کنند، آن زمان شورای نگهبان وارد آموزش استفاده از سیستم به افراد می‌شود. البته در این میان مجلس شورای اسلامی هم باید نسبت به رفع ابهامات قانون انتخابات الکترونیکی تسریع کند.
2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 497365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    2 17
    قانون برای همه یکیست....شرکت نکرد یعنی صلاحیت نداره