۰ نفر
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹

خشکسالی دراز مدت و افزایش درجه حرارت باعث تلفات شدید در محصولات غذایی در سالهای اخیر شده است. نتایج حاصل از مطالعات دانشمندان در مقیاس جهانی در خصوص مصیبت وارده بر محصولات غذایی که برای اولین بار ارزیابی شده است، خبرهای خوشی را در پی ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ براساس مطالعه جدید توسط محققان کانادا و انگلستان ، تخمین زده میشود که برداشت غلات از جمله برنج، گندم و ذرت در سطح جهانی به طور متوسط بین 9 تا 10 درصد در طول خشکسالی و موج گرما بین سالهای 1964 تا 2007 کاهش یافته است.

فعالیت عمده محققان در این تحقیق بر بررسی اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی بر کشاورزی متمرکز شده بود. کارشناسان معتقدند که این اثرات مخرب با عواقب کمبود شدید مواد غذایی همراه خواهد بود. مطالعات برنامه جهانی غذای سازمان ملل از بنگلادش، اتیوپی و نیجریه نشان می دهد که تعداد کودکانی با سوء تغذیه، لاغری و کاهش قد در پی خشکسالی و کمبود مواد غذایی در سالهای اخیر افزایش یافته است.

بعنوان مثال کودکان متولد شده در نیجریه در طی خشکسالی دو برابر بیش از وضعیت عادی احتمال ابتلاء به سوء تغذیه در سنین یک تا دو سالگی را دارند. علاوه براین، برنامه جهانی غذای سازمان ملل پیش بینی می کند تا سال 2050، به میزان 20 درصد بر تعداد کودکان ابتلا به سوء تغذیه در نتیجه تغییرات آب و هوا افزوده شود.

تغییرات آب وهوایی شدید، باعث کاهش تولید محصولات شده است. ناوین رامانکوتی استاد امنیت غذایی جهانی و پایدار در موسسه جهانی لیو در دانشگاه بریتیش کلمبیا در این خصوص می گوید: تا کنون دانشمندان نمی‌دانستند دقیقا چه مقدار تولید محصولات غذایی در اثر تغییرات آب و هوایی از بین رفته و تفاوت مقدار آن در مناطق مختلف جهان تا چه حد است.

در حالیکه کمبود مواد غذایی لزوما به معنی از دست دادن مصرف غلات در سبد کالای مصرفی خانوارها نیست، ولی از آنجایی که غلات یک رژیم غذایی جهانی می باشد، ادامه روند فعلی می تواند تاثیر فاجعه بار بر کشاورزان و گرسنگان جهان داشته باشد.

ناامنی غذایی تنها در کشورهای افریقایی و آسیایی فقیر گزارش نشده است. براساس گزارش‌های اخیر منتشر شده از سازمان کشاورزی ایالات متحده، ناامنی غذایی شامل 14 درصد از خانواده های امریکایی معادل 17 میلیون نفر در سال 2014 بوده است.

یافته های جدید محققان ممکن است به هدایت اولویتهای کشاورزی در کاهش ریسک خطر بلایای جهانی، و نیز تلاش برای انطباق با شرایط فعلی کمک کند.

محققان در مطالعه اخیر، داده های حاصل از سازمان خوار و بار جهانی برای 16 غله در 177 کشور را تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین 2800 فاجعه آب و هوایی را در سطح جهان بین سالهای 1964 تا 2007 بررسی کردند. آنها دریافتند که برداشت غلات با توجه به دو عامل خشکسالی و افزایش درجه حرارت شدید، در شمال امریکا، اروپا و استرالیا به طور میانگین حدود 20 درصد کاهش یافته است، که این کاهش میزان محصولات زراعی دو برابر میانگین جهانی است. علاوه بر این، میانگین اثرات خشکسالی اخیر بین سالهای 1985 تا 2007، حدود 14 درصد بود، که این رقم 7 درصد بیش از تاثیر خشکسالی در بین سالهای 1964 تا 1984 برآورد شده است. دلیل این امر هنوز مشخص نیست.

کوری لسک از انستیتو زمین دانشگاه کلمبیا و انیستیتو گدارد ناسا برای مطالعات فضایی در منهتن از تیم تحقیقاتی گفت: ما دریافتیم که تاثیر متوسط ناشی از خشکسالی بر محصولات غذایی بدتر شده است. اما هنوز بحث بر سر این موضوع وجود دارد که آیا خشکسالی شدیدتر خواهد شد یا نه؟ روایت دیگر می تواند این باشد که محصولات زراعی بیشتر مستعد پذیرش خشکی از دهه های قبل بوده اند، یعنی ما در مسیر اشتباه با توجه به تطبیق کاهش غلات با تغییرات اقلیمی هستیم.

گفته می شود اگر پاسخ محصولات زراعی به خشکسالی مشهود تر شده است، اما نشان روشنی از بدتر شدن خشکسالی وجود ندارد، پس این موضوع گزینه حساس تر شدن محصولات زراعی را تقویت می کند. لسک اضافه کرد اگر محصولات زراعی در حال حاضر حساس تر شده اند، که نشانه بدی از آینده محصولات غذایی در بدترین خشکسالی ها خواهد بود.

محققان همچنین دریافتند که کاهش تولید به دلیل خشکسالی با کاهش در هر دو سطح برداشت و بازده محصول در ارتباط است، در حالیکه گرمای شدید به طور عمده کاهش بازده محصول را در پی دارد. در واقع خشکسالی باعث آسیب جزئی و کلی به محصولات زراعی می شود، در نتیجه افت برداشت و بازده محصول در منطقه را در پی خواهد داشت. ولی در مقابل، تشدید موج گرما باعث کاهش بازده محصول می‌شود. بنا به اظهار نظر لسک، خشکسالی می تواند خرابی محصول را کامل تر کند، احتمالا به این دلیل که آسیب طولانی مدت محصول مانع از برداشت توسط کشاورزان می شود. به عقیده وی، جنبه دیگر این است که طولانی شدن خشکسالی باعث دلسرد شدن کشاورز نیز می‌شود.

بنا به اظهر نظر یکی از کارشناسان تیم تحقیقاتی در مطالعات اخیر به طور خاص بر روی افزایش هزینه های بخش کشاورزی ناشی از تغییرات آب و هوا کار نشده است، ولی حدود 10 میلیارد دلار ارزش محصولات زراعی است که هر ساله بر اثر خشکسالی و موج گرما از دست رفته است.

یکی از نتایج مثبت مطالعات فوق این بود که آنها دریافتند که تشدید رویدادهای آب و هوایی تاثیر ماندگار در تولید محصولات کشاورزی در سالهای بعد از حوادثی مثل سیل و سرما نداشته است.

منبع: لیوساینس/ ترجمه: شهره صدری خانلو

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =