نشست وزرای نفت اوپک در وین آغاز شد.

 نشست 156 وزیران نفت اوپک به منظور تعیین سیاست های تولیدی این سازمان ظهر امروز (26 اسفند) به وقت تهران در وین اتریش آغاز به کار کرد. بررسی سطح بالای ذخیره سازی نفت خام و پایبندی اعضا به سهمیه های خود از مهمترین محورهای مورد بررسی 11 عضو اوپک است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته وارد وین شده است، در خصوص سقف تولید اعضا اوپک گفت: با توجه به علائم مثبت و منفی که در بازارهای جهانی وجود دارد پیش بینی می شود تصمیم جدی برای تغییر تولید و سهمیه ها گرفته نشود. سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران با بیان این که کاهش سطح ذخیره سازی نفت خام هم اکنون به حد مطلوب نرسیده است، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس، افزایش نیافتن سقف تولید اوپک است.

گزارش های رسمی حاکیست، کمتر از پنجاه و پنج درصد از اعضای اوپک به سهمیه تولید خود پایبند هستند.

گفته می شود در این نشست سهمیه تولید اوپک به میزان بیست و چهار میلیون و هشتصد هزار بشکه در روز حفظ شود زیرا بهای نفت هفتاد تا هشتاد دلار در هر بشکه هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده رضایت بخش بوده است.
وزرای نفت اوپک همچنین اوضاع بازار و وضعیت عرضه و تقاضا را بررسی خواهند کرد.

جرمانیکو پینتو رییس اوپک و وزیر منابع طبیعی تجدید ناپذیر اکوادور روز سه شنبه از کشورهای عضو خواست بیشتر به سهمیه تولید پایبند باشند و میزان تولید را حفظ کنند.  وی افزایش اندک تقاضای جهانی برای نفت را در اواخر سال دو هزار و ده میلادی با قیمت های ثابت و معقول پیش بینی کرد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز از وین گزارش داد، رئیس هیئت لیبیایی شرکت کننده در نشست  سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در وین اعلام کرد: در نشست امروز هیچ اتفاقی صورت نخواهد گرفت.

شکری غانم امروز یک ساعت پیش از آغاز نشست اوپک تصریح کرد تصمیم تازه ای در نشست امروز اتخاذ نخواهد شد.

اعضای اوپک در سال 2008 در پی بحران جهانی اقتصاد و به دنبال آن کاهش سطح تقاضای جهانی نفت خام، همچنین افت شدید بهای این ماده، در سه مرحله تصمیم گرفتند سهمیه های تولید خود را چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند و این رقم را به 24 میلیون و 845 هزار بشکه در روز برسانند.

اوپک در چهار نشست سال گذشته میلادی این سازمان تصمیم گرفت سهمیه تولید خود را بدون تغییر حفظ کند. اعضای اوپک به منظور بررسی سیاست های تولید خود چهارشنبه (26 اسفند) برای اولین بار در سال 2010 در یک نشست عادی در وین، پایتخت اتریش، گردهم آمده اند.

در همین خصوص شانا نیز گزارش کرد که کمیته وزارتی نظارت بر بازار (MMC)بعدازظهر روز گذشته به ریاست سید مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی در محل جدید دبیرخانه اوپک در وین برپا شد.

کمیته وزارتی نظارت بر بازار، متشکل از دبیرکل اوپک و نمایندگان کشورهای ایران، نیجریه و کویت است و پیشنهادهایی بر پایه تحلیل این کمیته از شرایط بازار نفت به دیگر اعضای اوپک ارائه شد.

در این کمیته پس از ارائه گزارش میرکاظمی، به عنوان رئیس جلسه، وضعیت بازار نفت از سوی حاضران در این نشست بررسی و ارزیابی ‌شد.

بررسی سطح بالای ذخیره سازی نفت خام و پایبندی اعضای اوپک به سهمیه های خود از مهم ترین محورهای مورد بررسی در نشست  کمیته وزارتی نظارت بر بازار بود، تمام موارد یاد شده در قالب گزارشی جمع‌بندی شده و در نشست امروز آینده اجلاس اوپک مورد بررسی و بحث وزیران قرار می‌گیرد.

آن گونه که اشاره شد، بر اساس اظهارات وزیران اوپک، سقف تولید این سازمان در نشست وین تعییر نخواهد کرد، از این رو پیش بینی می شود کمیته وزارتی نظارت بر بازار اوپک پیشنهاد تثبیت تولید این سازمان را در نشست امروز ارائه دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =