در زمانی که قیمت نفت به سطحی کاهش یافته که طی سالهای اخیر بیسابقه است، دولت امارات متحده عربی بار دیگر عزم خود را برای کاستن تدریجی از اتکای اقتصاد این کشور به نفت اعلام می کند.

پس از گستاخی های وزیر خارجه امارات حالا شیخ محمد بن راشد در تویئتر جدید خود نوشته است که آخرین بشکه نفت را جشن می گیریم!

وب سایت شبکه خبری العربیه که منتسب به حکومت آل سعود است ، امروز در گزارشی مفصل به توئیت محمد بن راشد پرداخت و نوشت: شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نایب رئیس دولت، نخست وزیر و حاکم دبی، روز شنبه 16 ژانویه در حساب تویتر خود نوشت: "همانگونه که برادرم محمد بن زاید گفت، ما آخرین بشکه نفت صادراتی خود را جشن خواهیم گرفت. ما برنامه توسعه جامع ملی را شروع می کنیم تا به اقتصادی پایدار برای نسل های بعدی برسیم."

نایب رئیس دولت امارات گفت: "در حال حاضر 70 درصد اقتصاد ملی امارات وابسته به نفت است. هدف ما این است که اقتصاد را از نفت مستقل کنیم، بخش های جدیدی را در اقتصادمان بگشاییم، کارآئی بخش های موجود را افزایش دهیم، و راه را برای یک اقتصاد ملی پایدار و متوازن برای نسلهای آینده باز کنیم."

شیخ محمد گفت که هفته آینده هیات وزیران امارات نشستهایی با مقامات محلی و اقتصاددانان برگزار می کنند تا اقتصاد امارات بعد از نفت را مورد بررسی قرار دهند.

قیمت نفت در بازار بورس نیویورک هم اکنون به زیر 30 دلار برای هر بشکه رسیده، که پایین ترین قیمت در طی 13 سال گذشته است.

قیمت پایه نفت کشورهای صادر کنند نفت، اوپک هم اکنون در سطح 25 دلار برای هر بشکه است. در ظرف 18 ماه گذشته قیمت نفت اوپک بیش از دوسوم ارزش خود را از دست داده است.

شیخ محمد در حالی این مساله را مطرح کرده است که روز گذشته بر اثر اجرای برجام بورس کشورهای منطقه خلیج فارس به شدت سقوط کرد و بازارهای مالی آنها را تحت تاثیر قرار داد.

49310

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =