مدیر پایگاه ثبت جهانی میدان امام اصفهان با بیان اینکه عملیات مرمت دیوار غربی عمارت عالی قاپو به پایان رسید‌، گفت: برای ساماندهی این قسمت از بنای عالی‌قاپو اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیون ریال اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاين به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی پایگاه‌های ثبت جهانی استان اصفهان، فریبا خطا‌بخش در زمینه به پایان رسیدن مرمت دیوار غربی عمارت عالی‌قاپو اظهار داشت: مرمت این قسمت از بنا در راستای ساماندهی فرسایش‌های ناشی از عوامل جوی و همچنین ساماندهی ناودان‌ها برای جلوگیری از نم‌زدگی صورت گرفت‌.

وی افزود: برای ساماندهی این قسمت از بنای عالی‌قاپو اعتباری بالغ بر 70 میلیون ریال اختصاص یافت.

کاخ عالی قاپو یکی از مهم‌ترین بناها و معماری‌های نفیس اصفهان است‌. این کاخ در واقع در ورودی دولتخانه صفوی بوده، که در ضلع غربی میدان نقش‌جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده که ارتفاع آن 48 متر است و 6 طبقه دارد که با راه پله‌های مارپیچ می‌توان به آنها رسید.

یکی از دلایلی که سبب شده عمارت باشکوه عالی‌قاپو در زمره آثار نفیس عصر صفوی قرار گیرد، آثار مینیاتوریست معروف عصر صفوی «رضا عباسی» است‌، همچنین گچ‌بری‌های بسیار زیبا و نفیس آخرین طبقه کاخ عالی‌قاپو است که به آن «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» نیز می‌گویند.

کاخ موزه عالی‌قاپو در تاریخ 15 دی‌ماه 1310 به شماره 104 به ثبت ملی رسید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =