تسنیم نوشت: شرمن: مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با رئیس سابق امنیت داخلی اسرائیل درباره گزینه‌های پیش روی آمریکا برای برخورد با ایران درصورت تخطی از توافق هسته‌ای دچار اختلاف نظر شدند.

به گزارش جروزالم پست، تنها چند روز پس از اجرای توافق هسته‌ای وندی شرمن، از اعضای سابق وزارت خارجه آمریکا که نقش کلیدی در مذاکرات هسته‌ای داشت اعلام کرد که درصورت تخطی ایران از توافق تمام گزینه‌هایی که آمریکا در اختیار دارد کاملا در دسترس خواهد بود.

این اظهارات شرمن که در موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو مطرح شد با مخالفت  یاکوف آمیدرور، رئیس سابق شورای امنیت ملی مواجه شد.

آمیدرور پس از سخنرانی شرمن گفت: ما از فرآیند مذاکرات متوجه این مسئله شدیم که در برخی حوزه‌ها منافع ما و منافع آمریکا یکسان نیست. ما ممکن است در آینده با این وضعیت مواجه شویم، و به این دلیل نمی‌توانیم به تمام گزینه‌هایی که افراد درمورد آن صحبت می‌کنند و کسی به آن اعتقاد ندارد اطمینان کنیم.

وی در ادامه گفت که توافق به خوبی چیزی که شرمن توصیف کرده و معتقد است برای آمریکا، دنیا و اسرائیل مناسب بوده،  نیست.

در طرف مقابل شرمن این ادعاها را که ایران از سرمایه آزاد شده خود برای بی‌ثباتی در سراسر دنیا استفاده خواهد کرد را رد کرده و گفت که بر خلاف ادعای برخی ایران به 55 میلیارد دلار از دارایی‌های خود دست خواهد یافت. به اعتقاد شرمن برای دسترسی ایران به 150 میلیارد دلار به مدتی زمان نیاز خواهد بود.

شرمن که یک یهودی به شمار می‌رود و خود را عضوی از جامعه یهود معرفی کرد گفت یکی از سخت‌ترین بخشهای مذاکره برای وی شخصا تنشی بود که این مذاکرات با اسرائیل ایجاد می‌کرد.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود که به اعتقاد وی، اوباما و دیگر قدرتهای جهانی توافق هسته‌ای مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برای همیشه خواهد شد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =