پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در حالی آغاز به کار می کند که سال های گذشته با حاشیه هایی همراه بود.

زهرا مهاجری:شاید اولین جرقه برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های مد و لباس را پرسش تاریخی "حالا چی بپوشم؟" در ذهن دایر کنندگان و طراحان روشن کرد. برگزاری جشنواره های لباس متعدد در سال های اخیر نشان از توجه برنامه ریزان و حساسیت آن ها به ایرانی - اسلامی کردن پوشش در کشور دارد. یکی از همین جشنواره ها، جشنواره مد و لباس فجر است که برای پنجمین سال، کار خود را آغاز خواهد کرد.

هدف برگزاری این جشنواره از سوی برگزار کنندگان آن یافتن الگوهای مدرن پوشش اسلامی عنوان شده است. در همین رابطه دبیر این جشنواره و مدیر عامل بنیاد فرهنگی اصناف ایران می گوید: جشنواره امسال با هدف ترغیب طراحان، به ویژه استعدادهای جوان برای دست یابی به الگوهای نوین مد و لباس برگزار خواهد شد و استعدادیابی از طراحان جوان و در عین حال توجه به پیشکسوتان در این عرصه می‌تواند بستر مناسبی جهت معرفی هنر و فرهنگ ایرانی را فراهم آورد. از سوی دیگر امکان ایجاد فضایی سالم برای تعامل در بین طراحان و تولیدکنندگان پوشاک فراهم آمده و به پویایی صنعت پوشاک بومی کمک کند.

استفاده از توانمندی های بومی و توجه به پوشاک سنتی

سید منصور حسینی از انتشار فراخوان این جشنواره خبر می دهد و می گوید: هر کمیته‌ای به صورت مجزا برنامه‌های خود را در غالب یک فراخوان اعلام کرده و در واقع ما تمامی برنامه‌ها را به صورت یک پارچه و در قالب فراخوان منتشر کرده‌ایم. با توجه به اینکه زمان ثبت آثار یا در خواست برای شرکت در جشنواره از بهمن ماه آغاز و تا اسفندماه ادامه خواهد داشت؛ علاقه مندان یک ماه فرصت دارند تا در جشنواره شرکت کنند.

او با اشاره به مهلت ارسال مقالات به جشنواره پنجم مد و لباس هم گفت: بخش پژوهش جشنواره مد و لباس امسال که در قالب بخش علمی برگزار خواهد شد؛ برای شرکت کنندگان در بخش مقالات علمی و پژوهشی مهلت طولانی تری در نظر گرفته و علاقمندان شرکت در این بخش می‌توانند، تا پایان اردیبهشت ماه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

به گفته این مقام مسئول در جشنواره مد و لباس فجر، معرفی توانمندی‌های فرهنگ ایرانی در ارائه طرح‌های خلاقانه به جامعه، توجه را به قابلیت‌های بومی پوشاک ایرانی جلب و زمینه‌های راه یافتن فرهنگ بومی به پوشاک را ایجاد می‌کند.

او ادامه می دهد: علاوه بر این نه تنها تغییر ذائقه مردم در جهت استفاده از پوشاک ایرانی صنعت پوشاک ایران را تقویت و از تولید داخلی به نحو موثری حمایت می‌کند، بلکه بازارهای جهانی را جهت اشاعه فرهنگ پوشاک ایرانی شناسایی و به توسعه صادرات پوشاک ایرانی کمک خواهدکرد. این امر به یقین به توسعه و اشتغال پایدار در صنعت پوشاک کمک خواهد کرد.

پنجمین جشنواره مد و لباس فجر از هجدهم تا بیست و دوم اسفندماه ۹۴ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران توسط بنیاد فرهنگی اصناف ایران برگزار خواهد شد.

استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و مراکز فنی و حرفه ای

در چهار جشنواره مد و لباس فجر که سال های گذشته برگزار شد، سعی شد که از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای استفاده شود. به طوری که سال گذشته 70 دانشگاه و 38 مرکز فنی حرفه ای در جشنوار شرکت کردند.

اسفندماه سال گذشته که جشنواره بین المللی مد و لباس فجر برگزار شد، اهداف اجرای قانون ساماندهی مد و لباس، الگوسازی، توجه به صنعت پوشاک به عنوان صنعت غیرنفتی سودآور و ترویج ملاک های ایرانی اسلامی برای لباس را دنبال می کرد به همین منظور سعی کرد از دانشگاه های سراسر کشور برای این اهداف بهره ببرد.

از بسیاری از استان های ایران در جشنواره شرکت کردند و لباس های محلیشان را به نمایش گذاشتند که البته این لباس ها هیچ کدام برای عرضه و استفاده نبودند و صرفا جنبه نمایشی داشتند و تنها دستاورد برای صاحبان غرفه و شرکت کنندگان، معرفی شدن شهر و لباس های مرسومشان بود.

استفاده از ظرفیت کشورهای خارجی در جشنواره

با این که یکی از اهداف جشنواره های مد و لباس برگزار شده در سال های اخیر، استفاده از ظرفیت کشورهای خارجی در بحث مد و لباس و همچنین صادرات فرهنگ و پوشش اسلامی ایرانی به خارج از کشور عنوان شده بود اما در چهار جشنواره گذشته استقبال چندانی از کشورهای دیگر شاهد نبودیم.

به طور مثال قرار بود در جشنواره سال گذشته، ۱۵ کشور خارجی شرکت کنند که تنها هفت کشور به ایران آمدند.

آن ها که از نمایشگاه مد و لباس سال گذشته دیدن کردند متوجه شدند که تنها غرفه ای کشورهای افغانستان، ترکیه و ایتالیا قابل رویت بود که در غرفه افغانستان لباس های محلی و رنگارنگ به چشم می خورد و لباس های ترک هم بیشتر شباهت به فیلم های قدیمی و سریال های روزگار کهن ترکیه داشت. غرفه ایتالیا هم چیزی برای نمایش نداشت.

حواشی دردسرساز جشنواره مد و لباس

جشنواره مد و لباس فجر در سال های اخیر حاشیه هم داشت. تعطیل شدن برخی غرفه ها به خاطر پوشش بد کارکنان غرفه و یا عرضه ی محصولات نامناسب تنها بخشی از حاشیه های این جشنواره است. اما آن چه دو سال پیش سر و صدای زیادی ایجاد کرد، اجرای نمایش زنده مد و لباس مردان و زنان در اختتامیه جشنواره با حضور مسئولان فرهنگی کشور بود.

اسفند ماه سال 92 نمایش زنده لباس مردان و زنان برای اولین بار در کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برگزار شد که حواشی زیادی را به دنبال داشت.

در این بخش طرح‌هایی که از سوی هیأت داوران جشنواره به عنوان پوشاک برتر مردان و زنان انتخاب شده بودند به نمایش در آمد.
این بخش از چهارمین جشنواره مد و لباس فجر حذف شد و معلوم نیست امسال اجرا خواهد شد یا نه.

فقط نمایش است، به تولید انبوه نمی رسد

یکی از معضلات نمایشگاه ها و جشنواره های این چنینی، صرفا نمایشی بودن آن است. این که این لباس ها و پوشش ها طراحی می شوند ولی برای فروش و استفاده آماده نمی شوند، یکی از مشکلاتی است که همواره با آن مواجهیم.

در سال های گذشته هم به این موضوع پرداخته شد و مسئولین جشنواره مد و لباس همواره گفته اند و قول داده اند که تولید کنندگان برای به تولید انبوه رساندن آثار برتر جشنواره قول مساعد داده اند. اما این اتفاق هیچ سالی نمی افتد و تنها چند روز از مدل های لباس رونمایی می شود و برگزیدگان هم تشویق می شوند و تمام.

دست آخر هم مدل های تکراری و غیرخاص به تولید انبوه می رسند و از ظرفیت های طراحان داخلی با نگاه های نو استفاده ای نمی شود.

باید دید پرسابقه شدن نمایشگاه های این چنینی و بالا رفتن تجربه برگزار کنندگان، همچنین عرضه محصولات جدید با المان های ایرانی اسلامی خواهد توانست نظر تولید کنندگان را برای به انبوه رساندن تولید این طرح ها جلب کند یا خیر.

47304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکرم سادات A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    دوباره وقت نمایشگاه مادر و کودک شد، هعی خاطرات....