مراسم چهلم شهدای نیجریه در شهر قم برگزار شد

مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت، شهدای کشور نیجریه و بزرگداشت شخصیت شیخ زکزاکی در شهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین از قم، در مراسم چهلم شهدای نیجریه که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) شهر قم برگزار شد، برخی از صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی حضور داشتند و جعفر قنادباشی از کارشناسان مسائل آفریقا و جنوب غرب آسیا به ایراد سخنرانی پرداخت.
جعفر قناد باشی در این مراسم گفت: همت و تلاش و فعالیت های شیخ زکزاکی الهام بخش برای تلاش های سال‌های زیادی است، که فردی کیلومترها دورتر از جوامع شیعی در پی جستجوی حقیقت راه ‌های سختی را تحمل نماید. و سبب شود تمام لحظات عمر این عالم بزرگوار درس‌ بزرگی برای فعالان بین الملل می باشد.
وی با بیان این که وظیفه داریم در صحنه های سیاسی بین الملل برای آزادی ایشان تلاش نماییم، خاطرنشان کرد: 220 نفر زندانی و بیش از 700 نفر مفقود باید مورد توجه مجامع حقوق بشر قرار گیرد.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که نقش مستشاری نیروهای نظامی کشورهای استعماری غربی به وضوح در ارتش کشورهای آفریقایی قابل مشاهده است, اظهار داشت: نیروهای نفوذی استعمار به صورت برنامه ای هدفمند فردی را که تاثیرگذار در بدنه ارتش بود اخراج او را فراهم کردند.
وی به معادن غنی کشورهای آفریقایی اشاره نمود و اظهار داشت: کشوری چون نیجریه با ظرفیت های بیشمار استراتژیکی و دارا بودن مرغوبترین نفت جهان و وجود معادن غنی اورانیوم و در برداشتن قدرت کشاروزی بالا نسبت به دیگر کشورهای آفریقایی است.
قناد باشی به تاریخچه نفوذ استعمار به کشورهای آفریقایی به ویژه کشور نیجریه اشاره نمود و اذعان داشت: بعد از سال ها مبارزه مردمان آفریقا استعمار به ناچار مجبور به عقب نشینی استراتژیک شده با قبول استقبال ظاهری در کشورهای آفریقایی برنامه خود را در قالب نفوذ در میان جامعه نخبگانی ادامه داد و در دهه های اخیر ضمن تضعیف قدرت استعماری انگلیس، آمریکا حضور خود در کشورهای آفریقایی را تقویت بخشید.
وی به شتاب فزاینده تبلیغی شیخ ابراهیم زکزاکی اشاره نمود و ابراز داشت: جذب قلب ها و همراه کردن مردم به نوعی اثبات کننده حقانیت حرکت الهی این مرد بزرگ بوده.
قناد باشی با بیان این که فعالیت اشخاصی چون شیخ ابراهیم زاکزاکی در این عصر شبیه معجزه است، اظهار داشت: با توجه به فراهم بودن تمام اسباب و ابزار نفوذ فرهنگی غرب در جوامع اسلامی، این شیخ بزرگ توانست در این عصر جوانانی را تربیت نماید، که هیچ رغبتی به ظواهر دنیایی نشان ندهند.
وی تربیت بی دینی و بی بندو باری به صورت شیوه‌های نوین را از مهمترین برنامه های استعمار برای به اغفال کشاندن نسل جوان در کشورهای آفریقایی عنوان کرد و اذعان داشت: ارتش به فرمان انگلستان و کمک آل سعود بوکو حرام را راه اندازی نموده، این گروه را منحصرا برای ارائه چهره‌ای منفور از اسلام در میان جوامع انسانی تشکیل دادند. تا با انجام اعمال فجیع به اهداف خود برسند.
قناد باشی درپایان خاطرنشان ساخت: شیخ زاکزاکی الگوی درست رفتار اسلامی را به جهانیان به ویژه جوامع آفریقایی معرفی می نمود، و ایشان الهام بخش آزادگان جهان بوده، لذا باید شاکر درگاه الهی باشیم که در زمانی زندگی می‌کنیم که می توایم از راه هایی به مراتب دورتر ضمن ابراز همدردی برای انعکاس مظلومیت ایشان قدم‌های مهمتری برداریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =