تسنیم نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی گفت: واشنگتن امیدوار است که عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با ایران را مجددا از سر بگیرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه و در آستانه سفر جان کری وزیر خارجه این کشور به ریاض در گفتگوی تلفنی با رویترز تاکید کرد: واشنگتن امیدوار است که عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با تهران برقرار کرده و سفارتش را بازگشایی کند.

اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعه توسط رژیم آل سعود موجب اعتراضات وسیع و گسترده ای در سراسر خاورمیانه شده است. عربستان در واکنش به حمله تعدادی از معترضان به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری در مشهد، کلیه روابط خود را با ایران قطع کرده است. تهران نیز روابط تجاری خود با ریاض را قطع کرده و سفر زائران به مکه مکرمه را متوقف کرده است.

سایر کشورهای عربی نیز سفرای خود را از تهران فراخوانده اند و امارات متحده عربی نیز سطح روابط خود را با ایران کاهش داده است.

این مقام آمریکایی، اظهارات رهبر معظم ایران در خصوص حمله به سفارت عربستان که نسبت به این اقدام ابراز تاسف کرده، مهم ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه شاید این اظهارات احتمال حل شدن این مساله را فراهم کند و سعودی ها راهشان را بازگشایی سفارت در تهران پیدا کنند.

وی در ادامه گفت: آمریکا هیچ برنامه ای برای ایفای نقش یک تسهیل کننده برای آشتی بین ایران و عربستان سعودی ندارد و آمریکا که خود هیچ رابطه دیپلماتیکی با ایران ندارد، در جایگاه خوبی برای انجام این کار قرار ندارد.

این مقام آمریکایی اظهار داشت: جان کری به وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی، اهمیت آشتی بین دو کشور را گوشزد کرده است و نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز که اخیرا به ریاض سفر کرده، درباره این مساله با مقام های سعودی گفتگو کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 502224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =